Rezumate teze de doctorat
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/11248
Browse
26 results
Search Results
Item PSYCHO-PEDAGOGICAL AND METHODOLOGICAL BENCHMARKS OF MULTILINGUAL EDUCATION OF STUDENTS FROM A MOTIVATIONAL PERSPECTIVE IN ISRAEL AND THE REPUBLIC OF MOLDOVA(2024) Wittman, Hana; Darii, Ludmila( conducător științific)The relevance and importance of the research topic. The period in which we live is marked by complexity. Various social phenomena, alongside global economic crises, have a direct or indirect impact on the schools - institutions integrated within the broader social system. These phenomena influence not only the educational processes the schools carry out but also the way in which social actors perceive the value of education. Consequently, formal education has become subject to evolving conceptions, perspectives, and reforms aimed at modernizing the educational system, an institution increasingly viewed as out of step with contemporary needs. Bilingual (or multilingual) education, in general terms, refers to the use of two or more languages as mediums of instruction for part or all of the school curriculum. This definition excludes programs that merely involve the bilingual students without actually implementing bilingual (or multilingual) instruction. For a program to qualify as bilingual, both languages must be used as mediums of instruction. As scientific research has demonstrated, bilingual education becomes effective when multiple languages are used not only for teaching them as subjects in isolation but also for teaching the content of the curriculum, such as mathematics, social sciences, or the humanities. Bilingualism (or multilingualism) cannot be examined solely in relation to the language itself; it must always be understood in the broader social context, considering the specific circumstances of the linguistic communities concerned. These communities, in turn, occupy quite different position within the society, with varying degrees of access to power, recognition and opportunities. Internationally, multilingual education has been established as a priority in numerous educational policy documents, such as Common European Framework of Reference for Languages and the Key Competences for Lifelong Learning, which emphasize the importance of multilingual competences. These skills pertain to the effective and appropriate use of multiple languages for communication. Multilingual competences integrate linguistic, historical, and intercultural components and are grounded in the ability to mediate between different languages and modes of communication.Item REALIZAREA ȘI DEZVOLTAREA COMPETENȚEI DE RELAȚIONARE A PROFESORILOR ȘI ELEVILOR DIN GIMNAZIU PRIN JOCUL DE ROL. CERCETARE ÎN REPUBLICA MOLDOVA ȘI ROMÂNIA(2024) Pascu, Maria-SînzianaScopul cercetăriieste fundamentarea si valorificarea concepului de relaționare profesor-elev de gimnaziu prin jocul de rol, a metodei Teatrului Social –la toate disciplinele.Item PARADIGME PSIHOPEDAGOGICE DE INTEGRARE A COPIILOR CU AUTISM ÎN MEDIUL EDUCAȚIONAL(2024) Lupușor, Roxana-MonicaScopul cercetării a constat în identificarea și validarea paradigmelor eficiente de integrare a copiilor cu TSA în mediul educațional preșcolar.Item THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FRAMEWORK FOR THE DEVELOPMENT OF FORMATIVE ASSESSMENT COMPETENCE IN UNIVERSITY ACADEMIC STAFF(2024) Botezatu, ValeriaConsists in providing theoretical and methodological substantiation of the psychopedagogical model for the development of formative assessment competence in academic staff.Item REPERE TEORETICE ȘI METODOLOGICE DE DEZVOLTARE A COMPETENȚEI DE EVALUARE FORMATIVĂ LA CADRELE DIDACTICE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL UNIVERSITAR(2024) Botezatu, ValeriaFundamentarea teoretică și metodologică a modelului psihopedagogic de dezvoltare a competenței de evaluare formativă la cadrele didactice universitare.Item REPERE PSIHOPEDAGOGICE PRIVIND CONSILIEREA ÎN CARIERĂ PRIN UTILIZAREA SISTEMELOR TIC(2024) Cotruța, AidaScopul cercetării constă în fundamentarea teoretică și metodologică a dezvoltării competenței de proiectare a carierei prin e-Consiliere în carieră, utilizând sistemele TIC.Item PARTICULARITĂŢI ALE FORMĂRII COMPETENŢEI DE COMUNICARE ÎN LIMBA STRĂINĂ LA ADULŢI PRIN UTILIZAREA TIC(2023) Sîrghi, AngelaScopul cercetării constă în fundamentarea teoretică şi metodologică a formării competenţei de comunicare in limba străină la adulţi prin utilizarea TIC.Item CADRUL PSIHOPEDAGOGIC ȘI TEHNOLOGIC AL CURSULUI " DATA MINING"(2023) Apetrii, NataliaScopul cercetării constă în fundamentarea cadrului psihopedagogic și tehnologic al cursului „Data Mining”.Item FUNDAMENTE PSIHOPEDAGOGICE ALE GHIDĂRII ELEVILOR ÎN CARIERA DIDACTICĂ(2023) Savva, MariannaScopul cercetării constă în stabilirea fundamentelor psihopedagogice de ghidare a elevilor în cariera didactică.Item PARTICULARITĂȚILE PSIHOPEDAGOGICE DE DEZVOLTARE A GÂNDIRII CRITICE LA ELEVII CLASELOR PRIMARE(2023) Balercă, VasilicaScopul cercetării a constat în stabilirea bazelor conceptuale, metodologice și a particularităților psihopedagogice de dezvoltare a gândirii critice la elevii claselor primare.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »