Facultatea de Litere / Faculty of Letters
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10
Browse
5 results
Search Results
Item Abordarea didactică în procesul de receptare a textului din perspectiva metodologiei RLS [Articol](Editura USM, 2025) Bâlici, Marcel; Bâlici, MădălinaThe research approaches the process of text reception from the perspective of the RLS methodology. The structure of the work is presented in two compartments: a) adapted methodology, "communicating vessels" of didactics; b) reception of various types of texts - prose (narrative, descriptive, argumentative and functional), but also lyrical texts (presented, mainly, to users who do in-depth studies at the Faculty of Letters) from the perspective of various approaches. Thus the first part is a reflection of the didactic experiences proposed by P. Torresan, are presented at the level of reception. didactics, of conceptualization of insertion in learning strategies, of variations of learning methods, and the valorization of previous professional experience completes / configures the proposed methodological system by validating the new lements of study methods. The second part of the paper refers to the action structures of receiving a text (especially lyrical texts). The proposed approaches contain aspects of examining and interpreting the text from the perspective of the intrinsic value/coherence of the text (lexical elements, acquisition of new words, the contextual role of lexemes, the topic of words in expressing the idea from a denotative and connotative perspective, the suggestion of the lyrical self-state derived from the correlation system: theme/motives/ images. The second aspect of exploring the value of the text is coherence, which involves making extratextual connections: interdisciplinary approach.Item Structuri conceptuale ale unei resurse didactice praxiologice – exercițiarul fonetic RLS [Articol](Editura USM, 2025) Bâlici, Marcel; Bâlici, NadejdaThe research approaches the process of text reception from the perspective of the RLS methodology. The structure of the work is presented in two compartments: a) adapted methodology, "communicating vessels" of didactics; b) reception of various types of texts -prose (narrative, descriptive, argumentative and functional), but also lyrical texts (presented, mainly, to users who do in-depth studies at the Faculty of Letters) from the perspective of various approaches. Thus the first part is a reflection of the didactic experiences proposed by P. Torresan, are presented at the level of reception. didactics, of conceptualization of insertion in learning strategies, of variations of learning methods, and the valorization of previous professional experience completes / configures the proposed methodological system by validating the new lements of study methods. The second part of the paper refers to the action structures of receiving a text (especially lyrical texts). The proposed approaches contain aspects of examining and interpreting the text from the perspective of the intrinsic value/coherence of the text (lexical elements, acquisition of new words, the contextual role of lexemes, the topic of words in expressing the idea from a denotative and connotative perspective, the suggestion of the lyrical self-state derived from the correlation system: theme/motives/ images. The second aspect of exploring the value of the text is coherence, which involves making extratextual connections: interdisciplinary approach.Item MEDIEREA LINGVISTICĂ: ELEMENT CONGRUENT AL COMPETENȚEI FONOLOGICE ȘI ÎNVĂȚĂRII PRIN COOPERARE(CEP USM, 2024-10-25) Bâlici, Marcel; Bâlici, MădălinaObiectivul lucrării rezidă în stabilirea conexiunilor dintre elementele conceptuale circumscrise noțiunii de Învățare prin Cooperare (cu acronimul didactic consacrat, în limba engleză CL) și valențele praxiologice ale competenței fonologice. Elementul de praxiologie, pe parcursul lucrării, va reflecta modalitatea de corespondență dintre descriptorii competenței fonetico-fonologice la nivelul de competență lingvistică A1 și corelarea textului cu aspectele sale intrinseci prin intermediul Portofoliului de Fonodidactică a Textului. Astfel se vor propune modalități de realizare a tranzitivității emoționale prin intermediul elementelor de prozodie: durata sunetului, ritmul, acuitatea acustică, structurile intonaționale și accentul. De asemenea, se va acorda o atenție aparte aspectelor congruente ale elementelor cognitive și metacognitive. În liant cu rolul abilităților fonologice în procesul de mediere lingvistică. Aspectul multiplu al cercetării va continua cu relevarea elementelor de interactivitate din cadrul proiectului didactic cu cel reflexiv. Reflexivitatea fiind, în concepția cercetătoarei L. Calabro, element esențial al strategiei didactice de învățare asumată. Abordarea didactică a valorificării valențelor sistemului fonetic în RLS este importantă și pentru realizarea actului de învățare facilitat de contextele extraformale de mediere și facilitare lingvistică. Mediatorul și facilitatorul lingvistic acordă o atenție deosebită modalităților de cooperare interactivă. În studiul RLS abilitățile, dexteritățile și competențele achiziționate sunt examinate în raport cu formarea și menținerea motivației intrinseci, iar CL și PFDT reprezintă un punct de plecare bine justificat și este o perspectivă eficientă. Cadrul didactic va evalua/monitoriza studiul RLS prin activitățile de gestionare a feedbackului, de interpretare a eficienței segmentale a strategiei didactice, de valorizare a progresului și minimizare a impactului punctelor slabe în învățare, menținerea procesului de realizare a sarcinii până la sfârșit. Așadar, se va propune un model tehnologic de realizare a unui proiect bazat pe învățare prin cooperare, al cărui rezultat va fi PFDT și de valorificare a factorilor facilitanți oferiți de contextele extraformale pentru realizarea finalității studiului RLS – INTELIGIBILITATEA.Item IMERSIVITATE ȘI FOCALIZARE: ELEMENTE ALE EDULINGVISTICII ÎN RLS(CEP USM, 2024) Bâlici, Marcel; Bâlici, MădălinaLucrarea își propune să elucideze rolul INOVATOR al abordării aspectuale a resursei didactice – Agenda fonetică. Inițial, se vor prezenta elementele fundamentale ale conceptualizării ideatice a documentelor aferente, indispensabile teoretizării procesului de studiu. Articolul se referă la abordarea de ansamblu în elaborarea modelului pedagogic de studiu RLS – paradigma constructivistă. Elementele de reflexivitate, conștientizare și asumare ale multiplelor părți participante la actul de învățare se reflectă în structurile procesului de învățare: etapizare/ algoritmizare/ reflexivitate. Un element–cheie al lucrării este referirea la modelele de învățare a vorbirii ( SML) în raport cu structuri adaptate ale corpusului gramatical, ca o modalitate de prezentare cu un caracter generalizator, clasificator și integrativ al informației. Prezentarea grafică a informației, o altă sursă relevantă a învățării, din perspectiva gramaticii valențiale este o altă modalitate de valorificare a valențelor sistemului fonetic în studiul RLS. Așadar: metoda etapizării și algoritmizării ca proces al învățării, corpusul gramatical ca reflectare al studiului sistemic și sistematic, asigurarea nivelului înalt de reflexivitate prin intermediul graficilor derivate de gramatica valențială sunt elementele combinatorii INOVATOARE ale instrumentului fundamental de lucru - Agenda fonetică. Bineînțeles, se va prezenta și aspectul praxiologic de cercetare și implementare a celor trei faze ale experimentului didactic. Pornind de la realitatea experiențială, putem afirma, cu certitudine, că astfel de cercetări contribuie la formarea și consolidarea competenței fonetico -fonologice ale utilizatorului și asigură durabilitatea și calitatea studiului.Item VALENŢE FONETICE ALE PARONIMELOR ÎN EXPRIMAREA ORALĂ GHIDATĂ DE ORGANIZATORII TEXTUALI(CEP USM, 2020) Bâlici, Nadejda; Bâlici, Marcel