Facultatea de Litere / Faculty of Letters
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10
Browse
9 results
Search Results
Item METODOLOGIA ȘI INSTRUMENTARUL MONITORIZĂRII CURRICULA LA LIMBA STRĂINĂ: ETAPIZĂRI ȘI STRATEGII(CEP USM, 2024-10-25) Guţu, Ion; Lungu, Svetlana; Chiriac, NonaPoliticile curriculare naționale sunt clar definite și coerent structurate, mereu evaluate și monitorizate. Actualizarea acestor politici echivalează cu ajustarea lor la contextul social, politic, economic, cultural și educațional la nivel național și internațional. În acest scop, Curricula la Limba străină 1, ca și Curricula la Limba și Literatura română, ediția 2018-2019, necesită monitorizare privind dezvoltarea continuă și ciclică nu doar a curriculumului scris, ci și a curriculumului predat-învățat- evaluat. Obiectivul major prevede acumularea de informații suficiente de la toate treptele școlare (primară, gimnazială, liceală), din diferite instituții școlare ale republicii (gimnazii, licee din capitală și regiuni), de la diferite limbi (franceza, engleza), pentru a re/formula concepții, propune sugestii și recomandări privind ameliorarea valorii și calității acestor curricula. Elaborarea unei metodologii și a unui instrumentar de monitorizare a Curriculumului la Limba străină 1 este o condiție sine qua non care presupune atât etapizări, cât și strategii adecvate unui proces de evaluare coerentă, consecventă și efectivă.Item PARTICULARITĂȚILE STRATEGIILOR MANIPULATIVE ÎN DISCURSUL POLITIC AMERICAN(CEP USM, 2022-05-13) Guţu, IonÎn acest articol ne propunem să punem în discuție particularitățile strategiilor manipulative în discursul politic american. Strategia manipulativă poate fi considerată ca o formă de strategie persuasivă menită să influențeze receptorii și să îi facă să accepte convingeri sau să facă lucruri susținute de emițător/ manipulator. Manipularea poate fi considerată eficientă atunci când receptorul nu recunoaște intențiile emițătorului de a-l influența. Manipularea se realizează prin intermediul diferitelor strategii. Două dintre cele mai importante sunt strategia de autoprezentare pozitivă care urmărește maximizarea semnificației propriului statut și strategia de prezentare negativă a celorlalți care urmărește crearea unei imagini negative a adversarului, discreditându-l. O strategie manipulativă la fel de importantă folosită adesea în discursul politic este strategia teatrală care se caracterizează printr-un nivel foarte ridicat de emoționalitate și are ca scop forțarea unor răspunsuri emoționale în numele receptorilor. În articol vom aborda și mijloacele lingvistice de realizare a strategiilor și tacticilor manipulative.Item SEMANTIC PECULIARITIES OF PHRASEOLOGICAL UNITS IN THE CONTEMPORARY ENGLISH POLITICAL DISCOURSE(Print-Caro, 2021) Guţu, IonÎn prezent, cercetarea asupra diferitelor aspecte ale limbajului politic devine din ce în ce mai importantă. O atenție deosebită este acordată utilizării mijloacelor de limbaj expresiv, și anume unități frazeologice, în discursurile politicienilor, articolelor din ziare și reviste, deoarece politica este o sferă a activității umane, care va atrage întotdeauna atenția sporită. Lingvistica contemporană promovează activ o abordare discursivă a studiului caracteristicilor comunicării politice. Acesta este ceea ce propune ideea multidisciplinarității, deoarece discursul expune textul în ansamblu, luând în considerare o varietate de factori, cum ar fi situația sociopolitică în care este produs, opiniile politice personale ale autorului, orientarea intenționată și conexiunea acestui text cu alte texte și, în cele din urmă, particularitățile percepției destinatarului asupra acestuia. Articolul încearcă să abordeze conceptul de emotivitate și unități frazeologice, aprofundând în trăsăturile discursului politic, analizând structura semantică a unităților frazeologice în mediatexte engleze contemporane prin lentila modalității ideologice, care reflectă ideologia societății, a statului, a punctelor de vedere politice ale presei și este strâns legată de modalitatea axiologică și deontică.Item ETAPES IMPORTANTES DE L’EVOL UTION CURRICULAIRE DANS LA REPUBLIQUE DE MOLDOVA(CEP USM, 2011) Tulbure, Tatiana; Guţu, IonPe parcursul ultimului deceniu s-au produs schimbări esenţiale în învăţământul din Republica Moldova. În primul rând, s-a schimbat modul de abordare a procesului educaţional, acesta cunoscând patru etape de evoluţie: proiectare- predare-învăţare-evaluare. Totodată, învăţământul informativ-reproductiv de adineaori a fost substituit cu cel formativ-dezvoltativ, fiind elaborate, revizuite şi modernizate curricula şi manualele de limbi străine. În aspectul dominantei educative, sistemul de formare a trecut de la o centrare pe elev şi obiective la o centrare pe elev şi competenţe. În studiul nostru vom vedea că existăşi alte eventuale centrări (pe metoda predării, pe profesor, pe evaluare etc.), care au un rol important în actul educaţional. Scopul comunicării consistă în elucidarea etapelor evoluţiei curriculare, în dezvăluirea dominantei educative şi în analiza curriculei, care au stat şi stau la baza sistemului nostru de învăţământ.Item DIMENSIONS SEMANTICO-FONCTIONNEL LES DE LA QUESTION RHETORIQUE(CEP USM, 2011) Cainac, Diana; Guţu, IonDacă întrebările retorice au suscitat un viu interes din partea lingviştilor preocupaţi de sintaxă, în ultimul timp acest interes este dovedit şi din partea logicienilor şi a pragmaticienilor. Astfel, se deschide o nouă etapă în studiul întrebărilor retorice prin dimensiunea analizei funcţonale (funcţiile comunicative), semantice (semnificaţiile gramaticale), logico-gramaticale (natura logică a întrebărilor retorice), pragmatice (contextul, emiătorul, interlocutorul etc.).Item DIMENSION DIACHRONIQUE ET SY NCHRONIQUE DU SON FRANÇAIS Ə MUET(CEP USM, 2011) Guţu, IonProblematica abordată în articol a fost supusă discuţiilor în cadrul seminarului ştiinţific interuniversitar consacrat centenarului din ziua naşterii lingvistului sovietic R.Budagov. Alături de alte subiecte importante vizând activitatea distinsului savant romanist, cum ar fi norma lingvistică şi literară, istoria limbilor romanice şi evoluţia stilurilor literare, evoluţia internă a limbii şi cercetarea comparată a limbilor, elaborarea dicţionarelor şi polisemia limbii, comunicarea în cauză a ţintit dimensiunea diacronică şi sincronică a sunetului francezə zis mut. Apărut ca rezultat al evoluţiei de la latin ăspre franceză a unor sunete în varii poziţii în cadrul cuvântului latin, inclusiv în variantă neetimologică, sunetul əmut are în cadrul limbii franceze contemporane şi al varietăţilor ei francofone valori de ordin atât fonetic sau prozodic, cât şi morfologic şi poetic.Item DIMENSIONS SYSTÉMIQUE ET ÉNONCIATIVE DES PRONOMS PERSONNELS DU FRANÇAIS CONTEMPORAIN(CEP USM, 2010) Bosîi, Tatiana; Guţu, IonPrezentul articol este o prezentare amplă a pronumelui personal abordat atât din perspectivă sistemică (definiţie, specificităţi categoriale, tipologie), cât şi funcţională, în cadrul enunţării în sintagmatica propoziţiei şi a frazei limbii franceze.Totodată,pronumele personal poate să facă referinţă şi la coerenţa semantică a textului prin multiple valenţe substitutive, ceea ce îi imprimă un important rol nu numai la nivel de propoziţie/frază, dar şi la nivel de text. Această coerenţă semantică este realizată prin examinarea problematicii referentului în funcţie de specificul textului, raportul dintre autor, narator şi personaj ş.a.Item LA CONTEXTIQUE: ÉPISTÉMOLOGIE ET NIVEAUX DE STRUCTURATION(CEP USM, 2010) Varta, Valeria; Guţu, IonPrezentul articol îşi propune să delimiteze câmpul epistemologic şi funcţional al contexticii, examinată eventual ca ştiinţă despre context sau ca totalitate a situaţiilor extralingvistice. Acţiunea de a vorbi şi comunica, de a exprima gândurile şi dorinţele apare ca un proces destul de complex, în care intervin factori multipli ce se completează şi se intercondiţionează. Contextul se impune ca unul dintre cei mai importanţi şi mai problematici factori. Anume acest fapt a motivat alegerea studierii contextului, dar a fost şi cauza insuficienţei cercetării categoriei în cauză în limba franceză contemporană.Item LA DIMENSION ONTO-LINGUISTIQUE DE LA DICHOTOMIE QUANTITÉ – QUALITÉ : LE CAS DE LA TRADUCTION POÉTIQUE(Universitatea Liberă Internaţională din Moldova, 2013) Guţu, IonPhilosophical vision on surrounding reality has a different kind of impact on current scientific research. Such an approach allows to borrow and exploit philosophical categories for research in the field of language-related sciences: translation studies, language teaching and others. The case of the dichotomies form – content, quantity – quality in poetic translation appears to us more than eloquent, because it carries solid arguments in favor of an equitable correlation between the quantity/dimension of the verses/stanzas of the original text and the quality of their translation in the target language, between the number of dominant poetic realities of the sourse language and their qualitative deverbalisation in the target language. The article proposes to examine the dichotomous correlation quantity – quality on the basis of poetic text and poetical translation.