2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
4 results
Search Results
Item The impact of emotional intelligence and socio-demographic factors on the coping mechanisms used by adolescents(CEP USM, 2024) Pleșea, Andreea-CristinaThe main objectives of this study were to investigate the relationship between the emotional intelligence of adolescents and the coping strategies used by them, as well as to determine the socio-demographic factors that have an impact on these coping mechanisms. The research sample included a number of 220 teenagers between the ages of 14 and 17, of which 100 from the urban environment, and 120 from the rural environment. The „Diagnosis of emotional intelligence” test developed by N. Hall, the Friedman Maturity Scale and the Cognitive-Emotional Coping Questionnaire CERQ were used as research tools. The main results conclude that adolescents with a high level of emotional intelligence especially use adaptive coping mechanisms - refocusing on planning, positive reassessment, positive refocusing and putting events into perspective and are less likely to use maladaptive coping mechanisms - self-blame, catastrophizing, rumination and blaming others. It was also found that socio-demographic factors influence differently the use of cognitive-emotional coping mechanisms.Item Studiul experimental al empatiei și inteligenței emoționale la cadrele didactice(CEP USM, 2023) Racu, IgorÎn acest articol sunt prezentate rezultatele unui studiu teoretico-experimental realizat în vederea cercetării nivelului de manifestare a empatiei și gradul de dezvoltare a inteligenței emoționale la cadrele didactice. În cercetarea constatativă au participat 100 de subiecți selectați ținând cont de două variabile de bază: vârsta (50 de cadre didactice în vârstă de 20/30 de ani și 50 în vârstă de 30/40 de ani) și genul (50 de gen masculin și 50 de gen feminin). S-a demonstrat experimental (inclusiv prin prelucrarea statistică a rezultatelor cantitative) că există diferențe statistic semnificative în gradul de manifestare a empatiei și nivelul dezvoltării inteligenței emoționale în funcție de vârstă (20/30 și 30/40 de ani) și gen (bărbați/femei).Item Emotional intelligence development techniques(CEP USM, 2024) Anton, VicaAffectivity, as a particular part of psychic life, plays an imperatively important role in man’s relationship with the world and with others around him. Emotions are involved in building interpersonal relationships and conditioning harmony in groups and collectives. There is no social situation or communicative influence that is not predicated and evaluated affectively and that does not generate reactions and emotional states. Thus, depending on the nature, criteria and intensity of emotional experiences and states, emotions can be constructive or destructive. An important contribution in maintaining the functional nature of emotions and the performance of activities in stressful conditions is due to emotional stability, which combines the role of regulation and stabilization, allowing the maintenance of inner emotional balance, and the role of flexible adaptation to the changes that occur, without negative repercussions, caused by emotional reaction.Item RELAȚIA DINTRE INTELIGENȚA EMOȚIONALĂ ȘI COMUNICAREA ORGANIZAȚIONALĂ ÎN INDUSTRIA WEB(2021) Vasilache, DorinaÎn ultimii ani managerii din industria web au început să acorde mai multă atenție competențelor și aptitudinilor angajaților, și anume pentru două dintre acestea: inteligența emoțională și abilitățile de comunicare. Provocările pe care le generează sarcinile organizaționale tot mai complexe semnalează necesitatea gestionării emoțiilor în diver- se circumstanțe. În acest context, emoțiile devin resurse care pot fi ameliorate pentru a îmbunătăți performanța angajaților, având, totodată, implicații în procesul de comunicare organizațională. Aceste interes a pornit în urma creșterii fluctuației de personal și a gra- dului de insatisfacție din partea angajaților. Întrucât comunicarea reprezintă o condiție pentru cooperarea eficientă a angajaților, dar și un domeniu esențial în buna funcționare a unei organizații, aceasta este analizată în relație cu inteligența emoțională, fapt ce de- termină noi direcții în studiul ulterior al acestora. În acest articol sunt incluse rezultatele cercetării prin intermediul cărora se dorește să fie evidențiată relația dintre inteligența emoțională și comunicarea, rolul acestui tandem pentru industria web, pe fonul stereoti- pului că în acest domeniu abilitatea de a comunica eficient și nivelul înalt al inteligenței emoționale nu sunt apreciate ca fiind competențe importante.