2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
Item ABILITĂŢILE DE COMUNICARE ALE PROFESORULUI – FACTOR DETERMINANT ÎN FORMAREA COMPETENŢELOR DE COMUNICARE LA ELEVI(CEP USM, 2020) Banu, Vasilica-CarinaSe știe că trăim într-o societate dependentă de comunicare, proces care se impune ca o necesitate a existenței societății,care, în plus, o condiționează. Crearea abilităților de comunicare este importantă pentru dezvoltarea calității în educație, pentru atingerea succesului școlar, precum și pentru integrarea socială și profesională a individului în viață.Lipsa abilitățilorde comunicare și interconect are poate duce la dificultăți în integrarea socială a copiilor de orice vârstă, motiv pentru care acum se pune un accent tot mai mare pe activitățile școlare concepute pentru dezvoltarea acestor abilități.Item ABILITĂŢILE SOCIOEMOŢIONALE: PRIORITATE A EDUCAŢIEI SECOLULUI AL XXI-LEA(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2018) Turchină, TatianaCompetenţele sociale şi emoţionale sunt pilonul succesului în viaţă. Mediul şcolar devine cel mai propice pentru promovarea competenţelor socioemoţionale ale elevilor. Şcoala este dotată cu toate cele necesare pentru a-i conecta pe actorii din educaţie şi a crea un climat şcolar sigur, echitabil şi angajator, astfel încât fiecare elev să dobândească şi să-și îmbunătăţească cunoştinţele, abilităţile şi dispoziţiile de care are nevoie pentru succes în viaţă.Item ABORDAREA CONSTRUCTIVĂ A CONFLICTULUI ÎN CUPLURILE TINERE(CEP USM, 2008) Rusu, Inga; Platon, CarolinaDans la contemporanéité, les couples qui cohabitent deviennent plus fréquents et tendent à remplacer le mariage légalisé en toutes ses phases. L´article se réfère au rôle du développement des habilités de gestion constructive des conflits dans les jeunes couples par l´implémentation d´un programme formatif.Item ABORDAREA DE GEN A PEDAGOGIEI(CEP USM, 2007) Bodrug-Lungu, Valentinatroduction of “gender” definition into the pedagogical process is very important step in education. Exactly in schools are forms ideas on professional orientation, life strategies, access to power and resources, reproduced patriarchal stereotypes, all them based on gender definition. Under this context correction of youth gender socialization in period of socialeconomical and cultural transformation should become a special objective for gender pedagogical studiesItem ABORDAREA DEMERSULUI EDUCAŢIONAL ÎN CONTEXTUL ASPECTULUI LATERALIZĂRII CEREBRALE(CEP USM, 2008) Bîrnaz, NinaA special interest for physiology represents the problem linked to the functional asymmetry of the brain. Those two hemispheres (left hemisphere and right hemisphere) of the human brain perceive and work out the information in different ways. It is known that a part of people have their left hemisphere predominating, whereas the others have the right one that predominates. For adequate and best involving of all the children in the process of learning, the lesson should include a lot of teaching activities/tasks and a corresponding teaching technology for balanced involving of brain hemispheres in the process of learning. This article includes examples of teaching methods and tasks, that contribute to the best involvement of every pupil in the educational process.Item ABORDAREA EDUCAŢIEI PENTRU SĂNĂTATE LA NIVELUL ŞCOLII(CEP USM, 2015) Cojocari, Lidia; Crivoi, AureliaS-a stabilit: un grad mediu al atitudinii faţă de sănătate la nivel cognitiv la 66,6% din adolescenţi; la nivel emoţional, majoritatea au exteriorizat un nivel optim de anxietate; la nivel comportamental, 41,7% consideră că nu trebuie să respecte regimul de activitate şi odihnă; la nivelul valorii motivaţionale, importanţa sănătăţii în ierarhia valorilor personale s-a clasat pe poziţia a cincea din cele şapte. În urma experimentului pedagogic a fost determinată sporirea unei atitudini valoroase faţă de sănătate la 59% din elevi, comparativ cu datele de până la experiment (13,6%).Item ABORDAREA EVALUĂRII ALTERNATIVE LA DISCIPLINA EDUCAȚIE FIZICĂ ÎN CADRUL UNIVERSITĂȚII DE STAT DIN MOLDOVA(CEP USM, 2023) Bragarenco, NicolaeSchimbările recente produse în societate, generate de trecerea de la perioada industrială la cea a tehnologiilor informaționale și de comunicare, a dus la schimbări esențiale în procesul de predare-învățare-evaluare la nivelul întregului sistem educațional universitar. Aceste transformări au influențat direct și asupra disciplinei educație fizică din instituțiile de învățământ superior, impunând specialiștii din domeniu, să caute unor noi soluții care vor contribui la creşterea eficacităţii procesului de formare a competențelor specifice disciplinei în corelare cu cele profesionale/ de specialitate. Proiectarea curriculumui disciplinar la disciplina educație fizică, un nou concept flexibil, care oferă studentului posibilitatea de a alege individual forma/ modul de practicare a activităților pentru formarea/dezvoltarea competențelor specifice, impune noi abordări privind evaluarea. Evaluarea la disciplina educație fizică a studenților ce practică activitățile de educație fizică și sport individual sau în asociații sportive, în afara USM (formă/mod de practicare a activităților motrice prevăzut de curriculum disciplinar), trebuie orientată spre o abordare multidimensională și realizată prin metode alternative. Această lucrare propune o abordare a evaluării alternative la disciplina educație fizică, prin aplicarea metodei portofoliului pentru studenții ce practică probe de sport independent, altele decât cele oferite de USM, care pot asigura pe deplin formarea competențelor specifice ale disciplinei în alte contexte de învățare.Item ABORDAREA EVALUĂRII CA PROBLEMATICĂ A SENSULUI(CEP USM, 2016) Platon, CarolinaItem ABORDAREA GENERALĂ A TULBURĂRILOR PSIHOLOGICE ÎN PRACTICA CLINICĂ ȘI TERAPEUTICĂ(CEP USM, 2024) Lung, Corina LilioaraThe work is an overview of the main mental disorders according to DSM-5 which is the “Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition” (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition) is a diagnostic guide used in the health feld for the classifcation and description of mental disorders. This general presentation of mental disorders is proposed to study the relationship between the inflammatory process and the mental disorders most often encountered in the practice of clinical and psychotherapeutic psychology. Understanding this link could have signifcant implications for the future development of treatments for mental and medical disorders.Item ABORDAREA PEDOFILIEI CA FORMĂ DE VIOLENȚĂ SEXUALĂ ASUPRA COPIILOR(CEP USM, 2020) Pascaru-Goncear, ValeriaTermenul „pedofilie” este adesea aplicat în diverse contexte sociale oricărui interes sexual față de copii sau actului de abuz sexual asupra copiilor.Pedofilia apare la vârsta pubertăţii şi este o afecţiune care durează toată viaţa. Un factor de risc este comportamentul antisocial, dar şi abuzul sexual din copilărie, declarat de mulţi pedofili.Unii cercetători consideră că stigmatizarea dată pedofililor în societate îi împiedică să apeleze la un specialist pentru tratament.Scopul acestui articol este de a explica pedofilia şi de a oferi informații referitor la caracteristicile celor care sunt atraşi sexual de minori. De şi articolul se referă și la anumite probleme emoţionale cu care se pot confrunta pedofilii, nu există însă absolut deloc intenția de a le îndreptăți comportamentul sau atracţiile. Dimpotrivă, mesajul este pentru a-i în deamna și încuraja pe pedofili să recurgă la ajutorul specialiștilor pentru că sunt responsabili pentru propriile comportamente sexuale.Item ABORDAREA TEORETICĂ A FACTORILOR DEZVOLTĂRII CRIZEI DE SARCINĂ(CEP USM, 2020) Usatîi, NadejdaDragostea de mamă și de copil este garanția viitorului. Dacă femeia însărcinată aflată în criză de sarcină este sprijinită, ea va alege ce este mai bine pe termen lung –viața copilului ei, pe când lipsa de ajutor este urmată adesea de distrugerea înainte de vreme a vieții copilului, cu toate urmările negative pentru mamă, pentru tată, pentru societate.Item ABORDAREA TEORETICĂ A FORMĂRII COMPETENŢELOR PROFESIONALE LA STUDENŢI(CEP USM, 2007) Șevciuc, MaiaTraining of future specialists through higher education must be a process of discovering new areas correlated with a very good intellectual training and on efficient structuring of on intrinsic motivation, toward the profession and it is also important a creative attitude based on a proud for their domain. Implementation of the competence construct in the educational practice is influenced by the need of the overcoming the distance between the theoretical part of the disciplines and future professional activity. The “Competence” construct is the integrated system of specific qualities trained in different situations of mixing of studying and social responsible experiences in the same time the flexibility to move and reorganize for the placed purpose.Item ABORDAREA TEORETICĂ PRIVIND EFICIENȚA APLICĂRII MIJLOACELOR DIN RUGBY ÎN LECȚIA DE EDUCAȚIE FIZICĂ LA ELEVII CICLULUI LICEAL(CEP USM, 2023) Bragarenco, Nicolae; Udroiu, MarianÎn acestă lucrare este prezentată abardarea teoretică a specialiștilor din domeniul educație fizică și sport privind eficiența aplicării mijloacelor din rugby în lecția de educație fizică la elevii din învățământul liceal. Sunt analizate documentele de politici ce reglementează procesul educational la disciplină, care reflectă flexibilitate în abordarea mijloacelor specifice probelor de sport pentru formarea competențelor specifice ale disciplinei educație fizică. Analiza şi sinteza literaturii de specialitate, în special al jocului de rugby, scoate în evidență valențele formative ale probei de sport în aspect psihologic, sociologic, motric și al formării personalități celui ce o practică. Mijloacele care pot fi aplicate în lecția de educație fizică pentru însușirea elementelor și procedeelor tehnico-tactice din rugby vor influiența direct asupra motricității generale și al nivelul pregătirii fizice al elevului, fapt confirmat de către specialiștii din domeniu, totodată, aceasta ar fi și un argument pentru proectarea jocului de rugby în cadrul curriculumul disciplinar/ programei curriculare la nivelul disciplinelor sportive alternative.Item ABORDĂRI ALE RISCURILOR PSIHOSOCIALE ÎN LEGISLAȚIA REPUBLICII MOLDOVA(2021) Zubco, ZubcoRiscurile psihosociale au fost definite ca fiind acele aspecte ale muncii, cadrului organizaţional sau social care prezintă potenţial de a provoca daune psihologice, sociale sau fizice. În această categorie se includ managementul şi organizarea defectuoasă a activităţii, hărţuirea, intimidarea şi violenţa la locul de muncă, stresul profesional, munca emoțională ș.a. Un mediu benefic pentru activitatea de muncă presupune diminuarea unor factori cu implicații negative asupra sănătății angajatului, fapt stipulat și în legislația Republicii Moldova privind securitatea și sănătatea în muncă. Asigurarea unui asemenea mediu este o condiție necesară în cadrul unui stat de drept, care tinde spre respectarea demnității umane, a drepturilor şi libertăţilor omului. În acest context, ne propunem să analizăm modul în care sunt abordate riscurile psihosociale și cele profesionale în legislație și de către organele competente autohtone în vederea confruntării cu practicile unor organizații internaționale care vizează această problematică.Item ABORDĂRI CONCEPTUALE ALE COMUNICĂRII. DEFINIȚII ȘI IDENTITATE(CEP USM, 2018) Nastasiu, SilviaA comunica nu înseamnă doar a vorbi, a transmite nişte cunoştinţe sau simple informații, niște noţiuni ori concepte generale, a primi și a oferi răspunsuri. Prin comunicare ne clădim propriul eu/sine şi o manieră individuală de a înțelege propria existență, precum și a celor din jur. În acest context, în articol sunt abordate unele aspecte conceptuale ale comunicării, dar și elementele principale ale actului de comunicare, imperios necesare în procesul de formare a competenței de comunicare interpersonală medic – pacient la mediciniști.Item ABORDĂRI CONCEPTUALE ALE FAMILIILOR CU COPII ÎN SITUAȚII DE RISC ÎN SOCIETATEA CONTEMPORANĂ(CEP USM, 2025) Coroban, CristinaIn contemporary society, the family of children at risk is a major concern for researchers, practitioners and decision-makers in the social field. These families face various challenges such as poverty, domestic violence, mental or physical health problems, lack of access to quality education and others. Conceptual approaches understand these situations as complex and multidimensional, requiring tailored and innovative interventions to support families in overcoming difficulties. The article will explore new perspectives and innovative solutions to increase the well-being of families with children at risk, reflecting current trends in research and social practice.Item ABORDĂRI CONCEPTUALE PRIVIND STILUL DE ATAȘAMENT(CEP USM, 2024) Marc, XeniaAttachment theory has been generating creative and impactful research for almost half a century. In this paper we focus on the documented antecedents and consequences of individual differences in infant attachment patterns. We pay particular attention to the concept of cognitive “working models” and how they contribute to the way children see themselves in relationships with others and how they will form relationships in adulthood. We consider adult caregiving behavior that predicts infant attachment patterns, and the still-mysterious “transmission gap” between parental AAI classifcations and infant Strange Situation classifcations. We also review connections between attachment and (a) history of abuse, (b) neglect and (c) trauma. Our goal is to create a psychological profle for minors who are victims of abuse and/or neglect, by examining the role of childhood attachment, in predicting re-victimization in adolescence or adulthood.Item ABORDĂRI INTERNAŢIONALE DE COMBATERE INEGALITĂŢILOR DE GEN ÎN CONTEXTUL MULTIPLELOR CRIZE RECENTE, CU EFECT DE AMELIORARE A IMPACTULUI ASUPRA FAMILIEI(Stratum Plus, 2024) Rudic, OlgaElaborarea acestui articol reprezintă o expresie a eforturilor de a trece în revistă rezultatele cercetărilor teoretice şi empirice referitoare la modul în care multiplele crize au afectat familiile şi ce abordări internaţionale de combatere a inegalităţilor de gen sunt de natură să contribuie la rezilienţa familiilor în faţa dificultăţilor, recunoscând că pe măsură ce lumea se schimbă rapid, şi familiile, şi rolul femeilor şi fetelor din acestea — se schimbă şi că, în situaţii de criză, familiile se află sub o gamă nouă de presiuni. Recunoscând că familiile nu există în mod izolat şi independent faţă de alţi factori, instituţii, fenomene — şi că acestea nu pot servi drept amortizoare de şocuri, este de aşteptat că atunci când economiile se prăbuşesc sau când serviciile publice devin indisponibile, femeile sunt cele care îşi asumă munca suplimentară pentru a asigura bunăstarea familiilor.Item ABORDĂRI LINGVISTICE PRIVIND DEZVOLTAREA COMPETENȚEI DE COMUNICARE PRAGMATICĂ ÎN LIMBA ENGLEZĂ LA ELEVII DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PROFESIONAL TEHNIC(CEP USM, 2023) Dimitriu, AngelaÎn acest articol sunt reflectate abordări lingvistice privind dezvoltarea competenței de comunicare. Competența de comunicare, având drept premisă dimensiunea lingvistică, este utilizată în actul comunicării personale și profesionale. Pragmatica este modul în care transmitem mesajul prin comunicare, prin marcarea caracterului activ și interactiv al limbajului și structura de norme stabilite în cazul comunicării lingvistice. Competența de comunicare pragmatică pune în valoare capacitatea de a cunoaște, înțelege, construi discursuri coerente și adecvate circumstanțelor sociale, interculturale și profesionale în care are loc comunicarea. Stăpânirea competenței de comunicare pragmatică în limba engleză evidențiază capacitatea elevului din învățământul profesional tehnic pentru interacțiune socială și carieră profesională la nivel global.Item ABORDĂRI METODOLOGICE ALE RELAŢIEI MENTALITATE POLITICĂ-COMPORTAMENT POLITIC ÎN CONTEXTUL TRANSFORMĂRILOR DEMOCRATICE DIN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2021) Garbuz, OleseaThis article aims to analyze the main methodological approaches to the political mentalitypolitical behavior relationship in the context of democratic transformations in the Republic of Moldova. The analysis takes into account the multiaspective and multidisciplinary nature of the researched subject and highlights research methods that have a higher frequency of use in the practice of research. The application of a complex methodological framework is required to identify the ways to synthesize the variables of political mentality and political behavior to ensure true democratic transformations.