Teze de doctorat

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/11266

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 33
  • Item
    Numele proprii – structuri și valori semantico-pragmatice [Teză]
    (2025) Corobcean, Doina; Gherasim, Alexandra (conducător științific)
    Scopul tezei constă în cercetarea unor aspecte legate de trecerea numelor proprii în nume comune din perspectiva semantico-pragmatică și lexico-gramaticală, precum și sinteza concepțiilor lingvisticii contemporane asupra problemei trecerii numelor proprii în nume comune şi invers. Obiectivele cercetării: determinarea locului antroponimiei în sistemul limbii române; reliefarea aspectelor semantice și pragmatice ale numelor proprii; analiza succintă a principiilor de studiere a numelor proprii; determinarea locului eponimelor în sistemul lexical al limbii române; stabilirea raportului nume propriu – nume comun; prezentarea tipologiei numelor sursă; includerea într-o clasa morfologică a termenilor nou-creaţi; clasificarea tipologică a eponimelor; analiza semantică a unor eponime conform clasificării după numele sursă; analiza contrastivă a eponimelor științifice vs ocazionale. Noutatea și originalitatea științifică rezidă în cercetarea din perspectivă triadică a numelor proprii: complex sonor (forma), semnificaţie (conţinutul) şi referent (corespondentul său real). Odată cu retransferarea lor din clasa numelor proprii în clasa celor comune, acestea recapătă proprietăţile gramaticale iniţiale, dar şi unele noi, în cazul în care sunt atribuite altei clase morfologice decât cea a substantivului (adjective sau verbe). Relevanţa unui astfel de studiu e bazată şi pe faptul că se examinează modul de tezaurizare a lexemelor ce denumesc noţiuni apărute în perioade mai vechi de formare a limbii şi se evocă numele cuiva, al unei diviniţăţi, al unui savant sau al unui cercetător. Rezultatele obţinute reprezintă o contribuție la soluționarea unei probleme științifice importante şi constau în determinarea particularităților structurale și lexico-semantice ale numelor proprii; identificarea valorilor semantice și pragmatice a eponimelor, şi o tipologizare mai amplă a acestora în funcție de mai multe criterii (etimologic, structural, semantic), orientând valorificarea lor în diverse domenii ştiinţifice.
  • Thumbnail Image
    Item
    Studiu contrastiv-tipologic al structurilor cu verbele mișcării în limbile română, franceză și rusă [Teză]
    (2025) Celpan-Patic, Natalia; Ciobanu, Anatol (conducător științific)
    Scopul lucrării rezidă în identificarea și analiza trăsăturilor semantice și a potențialului sintagmatic al verbelor de mișcare în limbile română, franceză și rusă, prin evidențierea asemănărilor și deosebirilor în utilizarea structurilor formate cu aceste verbe. Obiectivele cercetării includ: investigarea aportului lingvisticii contrastive la noile direcții ale cercetării lingvistice și evidențierea rolului metodei contrastiv-tipologice aplicate la studiul fenomenelor de limbă; analiza statutului tipologic al limbilor română, franceză și rusă prin prisma structurilor cu verbele mișcării; delimitarea trăsăturilor semantice ale verbelor de mișcare; stabilirea criteriilor de clasificare a verbelor de mișcare din diverse perspective: morfologică, semantică, valențială, tipologică; studiul comportamentului sintactico-semantic al verbelor de mișcare din perspectiva trăsăturilor de tranzitivitate și cauzativitate; determinarea tipologiei structurilor cu verbele mișcării în cele trei limbi studiate prin evidențierea simetriei și asimetriei lor, a interferențelor lingvistice ce pot surveni în procesul utilizării lor în comunicarea orală sau scrisă; formularea unor recomandări glotodidactice pentru cercetători și profesori de limbi străine, în contextul actual de modernizare a educației lingvistice. Noutatea și originalitatea științifică este determinată de faptul că studiul reprezintă o primă încercare de a realiza o analiză semantică și sintagmatică a structurilor cu verbele mișcării în limbile română, franceză și rusă dintr-o perspectivă contrastivă și, totodată, printr-o abordare interdisciplinară, integrând finalități lingvistice, didactice și traductologice.
  • Thumbnail Image
    Item
    INTERPRETAREA CUVINTELOR-REALITĂȚI DIN OPERA LUI ION CREANGĂ TRADUSĂ ÎN LIMBA ENGLEZĂ
    (2024) Iordan, Corina; Șaganean, Gabriela; Druță, Inga
    Analiza strategiilor de traducere din română în engleză a cuvintelor-realități din opera lui I. Creangă Amintiri din copilărie prin prisma aspectelor semantico-funcționale.sub aspect teoretic, lucrarea de față prezintă interes datorită analizei și sintetizării concepțiilor noi în lingvistică cu privire la cuvintele-realități. Sub aspect practic, rezultatele cercetării pot fi utilizate în cadrul unor proiecte de cercetare interdisciplinară, pot înlesni apariția de noi cercetări și pot constitui o platformă pentru potențialele teze de licență, de masterat și de doctorat.
  • Thumbnail Image
    Item
    STRUCTURI COMPARATIVE CU ELEMENTUL „CA” ÎN LIMBILE ROMÂNĂ, RUSĂ și GERMANĂ (studiu contrastiv-tipologic și etnolingvistic)
    (2023) Hîrbu, Stella; Condrea, Iraida
    Scopul lucrării rezidă în identificarea valorilor semantice și a rolului structurilor comparative stabile la modelarea tabloului lingvistic al lumii, precum și relevarea atât a trăsăturilor comune, cât și a particularităților etnolingvistice în exprimarea relațiilor comparative privind aspectul exterior al omului în limbile română, rusă, germană.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONSONANŢA INDELEBILĂ FOND-FORMĂ ÎN CREAŢIA POETICĂ A LUI NICOLAE DABIJA
    (2023) Chisop, Liviu; Fonari, Victoria
    Scopul lucrării: de a demonstra proeminența creației poetice a lui Nicolae Dabija cu argumente științifice, aparținând esteticii literare, precum și acela de a evidenția contribuția sa la înnoirea poeziei basarabene din deceniul șapte al veacului trecut, grație atenției pe care a acordat-o, în lirica sa, atât conținutului cât și realizării artistice.
  • Thumbnail Image
    Item
    STRUCTURI PRAGMALINGVISTICE ÎN DISCURSUL ACADEMIC
    (2023) Eni, Mihaela; Hanganu, Aurelia
    Scopul lucrării: constă în cercetarea discursului academic prin prisma evoluției noțiunii, definițiilor, identificării și descrierii caracteristicilor de bază, precum și a modului de manifestare a dimensiunii pragmatice prin analiza elementelor de limbă care sunt specifice discursului academic și propunerea unui model de analiză informațională a discursului academic. Pentru realizarea acestui scop, ne-am propus următoarele obiective: definirea din perspectivă pragmatică a conceptelor operaționale utilizate în cercetarea discursului academic; delimitarea formelor, a funcțiilor și a caracteristicilor discursului academic; relevarea aspectelor fundamentale ce țin de nivelul structural- argumentativ prin care se individualizează discursul academic; identificarea și descrierea elementelor nonverbale și paraverbale care participă la constituirea sensului în structura discursului academic; stabilirea modalităților de organizare a interacțiunii conversaționale în discursul academic; realizarea unei analize lingvistice asupra segmentării comunicative la nivelul enunțului și al discursului; propunerea unui model de analiză informațională a discursului academic; clasificarea tipurilor de segmentare comunicativă în baza diferitor tipuri de discursuri academice; identificarea greșelilor întâlnite în organizarea discursului academic.
  • Thumbnail Image
    Item
    UNIVERSUL EMOȚIONAL AL DISCURSULUI SPECIALIZAT
    (2023) Lopatiuc, Alina; Gherasim, Alexandra
    Scopul cercetării constă în identificarea universului emoțional în discursurile specializate din perspectivă lingvistică și emotivă și evaluarea impactului acestuia asupra receptorului.
  • Thumbnail Image
    Item
    PARTICULARITĂȚI LINGVO-PRAGMATICE ALE ENUNȚULUI AVERBAL ÎN DISCURSUL PUBLICITAR (ÎN LIMBA FRANCEZĂ CONTEMPORANĂ)
    (2023) Enicov, Cristina; Bahnaru, Vasile
    Scopul cercetării: constă în studierea randamentului comunicativ al particularităților lingvo-pragmatice ale enunțului averbal în cadrul discursului publicitar francez. Realizarea scopului propus a determinat următoarele obiective: studiul discursului publicitar din perspectivă teoretică, delimitarea particularităților generice, structurale și tipologice ale discursului publicitar; cercetarea complexă a enunțării, inclusiv identificarea specificului enunțării publicitare și a enunțului publicitar din perspectivă pragmatică; descrierea specificului situației de comunicare publicitară; identificarea problematicii enunțurilor averbale; stabilirea și descrierea tipologiilor de enunțuri averbale în lingvistică; determinarea tipurilor de enunțuri averbale în discursul publicitar din perspectivă pragmatică și structural-semantică; evidențierea specificului manifestărilor categoriilor enunțiative ale enunțului averbal în textul publicitar în limba franceză.
  • Thumbnail Image
    Item
    SIMBOLUL SOMATIC: ASPECTE SEMANTICO-FUNCȚIONALE ȘI COMPARATE (în baza corpusului limbilor franceză, engleză, italiană și română)
    (2023) Bantea, Magdalina; Hanganu, Aurelia
    Scopul și obiectivele propuse rezidă în elucidarea specificului semantico-funcțional al simbolurilor somatice, din perspectivele contrastiv-comparativă și cognitivist-pragmatică, în contexte sintagmatice și paradigmatice în baza corpusului limbilor engleză, franceză, italiană și română, în vederea reliefării simbolului somatic prin prisma imaginarelor: sociocultural, sociolingvistic, etnolingvistic și intercultural.
  • Thumbnail Image
    Item
    ABORDAREA COGNITIVĂ A TERMINOLOGIEI MULTILINGVE ÎN TRIADA INTELIGENȚA EMOȚIONALĂ – INTELIGENȚA COGNITIVĂ – INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ (ÎN LIMBILE ENGLEZĂ ȘI ROMÂNĂ)
    (2023) Nichita, Cristina; Zbanț, Ludmila
    Scopul și obiectivele tezei. Scopul lucrării este abordarea funcțională comparată prin prisma cognitivă a trei domenii reunite prin noțiunea de inteligențe. Obiectivele tezei rezidă în: reevaluarea abordării cognitive aplicate terminologiei din domeniul inteligențelor; conturarea unui sistem conceptual rezultat din evoluția teoriei în domeniul inteligențelor prin terminologia creată în acest parcurs; prezentarea metodologiei și criteriilor de formare a corpusului de texte specializate și a corpusului terminologic, aplicate domeniului examinat; descrierea metodologiei aplicate la analiza terminologiei din domeniul inteligențelor; compararea procedeelor de formare a termenilor în triada inteligențelor; examinarea fenomenului de reterminologizare în triada inteligențelor; elaborarea statisticii de migrare terminologică în triada inteligențelor pe baza investigației noastre.