2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/50

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Navigating the recruitment highway: key stages in the trucking industry hiring process [Articol]
    (CEP USM, 2025) Tulei, Angela
    This article, “ESP: Navigating the Recruitment Highway: Key Stages in the Trucking Industry Hiring Process,” provides an in-depth exploration of the critical stages involved in recruiting within the trucking sector. It outlines the intricacies of job postings, applicant screening, interviews, and on boarding, emphasizing the unique challenges and requirements of hiring in this fast-paced industry. By examining these stages, the article highlights the importance of tailored communication and specific language skills crucial for effective recruitment in trucking. As an English for Specific Purposes (ESP) teacher at Moldova State University, I plan to leverage this article to enhance my students’ understanding of industry-specific terminology and communication strategies. By integrating real-world contexts from the trucking industry into the curriculum, students will develop the linguistic competencies necessary for navigating recruitment processes, thereby bridging the gap between language learning and practical application in their future careers. This approach not only enriches their ESP training but also prepares them for successful engagement in specialized fields.
  • Thumbnail Image
    Item
    CU PRIVIRE LA CARACTERUL DUAL AL CUNOAȘTERII PEDAGOGICE
    (Editura USM, 2024) Tulei, Angela
    Education has a very rich historical past, before there existed any other science or art, there was education. More recently, education has been given the name of pedagogy, as the theory of education, the scientific part without which education cannot develop harmoniously. Many have the opinion that education cannot be a science because it has been ingrained in the human psyche since the very beginning, so that all it takes is an impulse to start that grain of education that each of us possesses. Through this research we will make certain incursions to describe the dual nature of pedagogy.
  • Thumbnail Image
    Item
    THE DEVELOPMENT OF THE PROFESSIONAL COMMUNICATION COMPETENCE IN ENGLIH TO STUDENTS FROM THE FACULTY OF BIOLOGY AND GEOSCIENCES
    (Editura USM, 2024) Tulei, Angela
    The present article is dedicated to the need of teaching ESP, English being considered the Lingua Franca of our age, which means that it is the dominant language of this era. Being able to communicate scientifically is an important skill for students graduating with a science degree. Skills used in future careers for science majors include oral and written communication, as well as science literacy and being able to create figures to display information. In the article below, we present an active curriculum that can be easily incorporated into any content-focused undergraduate Biology course in English. The curriculum is designed around scientific literature that engages students in a multitude of active learning activities to develop different types of scientific communication skills.
  • Thumbnail Image
    Item
    TIPS ON HOW TO TEACH TRAGEDY “ROMEO AND JULIET” BY W.SHAKESPEARE
    (Editura USM, 2023) Tulei, Angela
    Abordarea comunicativă este pe larg folosită în învățarea unei limbi străine. Mai jos vom prezenta un proiect de lecție pentru predarea unei tragedii la orele de limbă engleză, și anume a tragediei “Romeo și Julieta” de W.Shakespeare. “Romeo și Julieta” este o tragedie scrisă de William Shakespeare despre soarta a doi îndrăgostiți care luptă împotriva prejudecăților sociale, a urii între familii, a ambiției vanitoase și a destinului. Tragedia celor doi adolescenți, fatal îndrăgostiți unul de altul este probabil cea mai cunoscută piesă a Bardului, unul dintre succesele sale timpurii, fiind considerată cea mai tipică poveste de dragoste a Renașterii. Proiectul dat are o valoare practică și poate fi utilizat pe larg la ore cu studenții cu nivelul de cunoastere a limbii B1-B2.
  • Thumbnail Image
    Item
    TIPS ON HOW TO TEACH POETRY “IF” BY JOSEPH RUDYARD KIPLING
    (CEP USM, 2022-05-13) Tulei, Angela
    Abordarea comunicativă este pe larg folosită în învățarea unei limbi străine. Mai jos vom prezenta un proiect de lecție pentru predarea unei poezii la orele de limbă engleză, și anume a poeziei “IF” de Rudyard Kipling. Poezia este o formă de artă în care limba este utilizată pentru calitățile sale estetice și evocative, pentru a completa sau a înlocui semnificația sa aparentă. Poezia poate fi scrisă independent, în forma unor poeme discrete, sau poate apărea în conjuncție cu alte arte, în opere dramatice în versuri, imnuri sau texte ale unor cântece. Proiectul dat are o valoare practică și poate fi utilizat pe larg la ore cu studenții cu nivelul de cunoastere a limbii B1-B2.