PERSPECTIVA PEDAGOGICĂ A DEFINIRII VALORILOR
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Pontos
Abstract
Istoria omului începe odată cu istoria semnelor și a valorilor. Animalele, spre deosebire
de om, fiind necuvântătoare, nu pot să-și transforme atracțiile și repulsiile în valori. Numai
dialogul, mai întâi cu ceilalți și mai târziu cu sine însuși, permite distanțarea de fenomene și
ivirea întrebărilor despre esența lor. Numai dialogul face posibilă elaborarea ideilor, singurul
mijloc dialogal de comunicare fiind limbajul uman.
Chestiunea valorilor a fost definită din diverse perspective și dimensiuni, cum ar fi:
perspectiva istorică, dimensiunea filosofică, perspectiva economică, estetică, psihologică, etc.
În prezentul articol ne vom axa pe perspectiva pedagogică de definire a valorilor.
Human history begins with the history of signs and values. Animals, unlike humans, not being unable to utter, cannot turn their attractions and repulsions into values. Only the dialogue, first with the others and later with itself, allows distance from phenomena and appearance of questions about their essence. Only the dialogue makes it possible to develop ideas, the only means of communication through dialogue being the human language. The question of values has been defined from various perspectives and dimensions, such as:the historical perspective,the psychological perspective, the philosophical,economic, aesthetic dimensions, etc. In this article we will focus on the pedagogical perspective of defining values.
Human history begins with the history of signs and values. Animals, unlike humans, not being unable to utter, cannot turn their attractions and repulsions into values. Only the dialogue, first with the others and later with itself, allows distance from phenomena and appearance of questions about their essence. Only the dialogue makes it possible to develop ideas, the only means of communication through dialogue being the human language. The question of values has been defined from various perspectives and dimensions, such as:the historical perspective,the psychological perspective, the philosophical,economic, aesthetic dimensions, etc. In this article we will focus on the pedagogical perspective of defining values.
Description
Keywords
axiologie, valoare, pedagogie, teorie, polaritate, capacitate, axiology, value, pedagogy, theory, polarity, capacity
Citation
TULEI, Angela. Perspectiva pedagogică a definirii valorilor. În: Un veac de conflagrații: realitate și ficțiune: conf.șt. intern. Ediția VII, 08 iunie 2018, Chișinău: Pontos, 2019. pp. 254-260. ISBN 978-9975-72-366-4