Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 2096
  • Item
    Communication based on emotional culture in higher education – a contemporary imperative [Articol]
    (CEP USM, 2025) Ichim, Radu-Gabriel
    This study examines the role of emotional culture in contemporary higher education, framing its development as a central objective for the current era. The analysis identifies current challenges within university communication processes, highlighting difficulties in teacher–student interactions arising from gaps in emotional awareness among academics, as well as students’ struggles to achieve emotional integration within academic communities. The paper advocates for an educational paradigm grounded in empathetic communication, proposing strategies such as enhancing academics’ emotional competencies, integrating affective development into curricula, and promoting emotional self-education. Thus, the investigative approach contributes to the development of a pedagogical vision that acknowledges the emotional dimension of communication, providing theoretical and practical guidelines for improving professional communication with students.
  • Item
    Asimilarea de către elevi a valorilor moral-religioase prin utilizarea pildelor mântuitorului și a fabulelor culte în contextul modelului-pilot „PILDA” [Articol]
    (CEP USM, 2025) Dăscălescu, Adrian-Florentin
    Implementarea unui program educațional săptămânal intitulat PILDA a vizat integrarea pildelor biblice și a fabulelor culte în cadrul orelor de religie și limba română, precum și implicarea elevilor în activități extrașcolare, pentru dezvoltarea comportamentului moral-religios al acestora. Programul a implicat 120 de elevi din ciclul gimnazial, de la Liceul Tehnologic „Oltea Doamna”, folosind metode interactive, precum analiza grafică, lectura, dezbaterea și aplicarea practică. Rezultatele au indicat o creștere semnificativă a interesului pentru educația moral-religioasă, îmbunătățirea cunoștințelor biblice, aprofundarea relației cu semenii, familia și Biserica, precum și adoptarea unor comportamente empatice și responsabile.
  • Item
    Parametric assessment in moodle for improving mathematical performance in middle school [Articol]
    (CEP USM, 2025) Brănoaea, Gabriela Cristina
    The digitalization of education has significantly transformed the teaching and assessment process, offering personalized and interactive learning opportunities. In the field of mathematics, online learning platforms such as Moodle provide the necessary tools to develop digital educational resources that support skill acquisition and offer immediate feedback. This study explores the advantages of parametric assessment in Moodle, demonstrating how individualized test items can enhance students’ mathematical performance. The research was conducted in a middle school setting, comparing traditional assessment methods with automated, parameterized evaluations. The results indicate a significant improvement in student engagement and comprehension through personalized digital assessments.
  • Item
    Particularități ale motivației pentru învățare la studenți – cadru exerimental [Articol]
    (CEP USM, 2025) Radu, Corneliu; Butnari, Nadejda
    Articolul de față scoate în evidență importanța motivației pentru învățare prin prisma triplei sale ipostaze: ca premisă sau factor ce direcţionează studentul spre actul învăţării, ca mijloc cu rol de implicare şi susţinere în învăţare şi ca rezultat sau produs al învățării, exprimând o stare de concordanţă a studentului cu obiectivele educaţionale. În acest context, sunt reflectate rezultatele experimentului psihopedagogic cu referire la motivația pentru învățare a studenților, la etapa de constatare. Rezultatele obținute atestă nivelul motivației pentru învățare, tipul de motivație și tipurile de motive dominante pentru învățare la studenți. Cercetarea evidențiază corelații ale motivației pentru învățare la studenți cu vârsta și studiile finalizate ale studenților.
  • Item
    Evaluarea educațională ca construct social [Articol]
    (CEP USM, 2025) Mușenco, Angela
    Articolul explorează conceptul de evaluare educațională din perspectiva constructivismului social, subliniind ideea că procesul de evaluare este influențat de valori, interacțiuni și contexte sociale. Plecând de la teoriile lui Berger, Luckmann, Dewey și Gergen, este argumentat că evaluarea nu este doar un act tehnic, ci un proces colaborativ și participativ, în care actorii educaționali – elevi, profesori, părinți, decidenți – joacă un rol activ în definirea calității educației. Articolul prezintă evoluția celor patru generații de evaluare (de la măsurare la negociere) și propune diferențierea între paradigma tradițională și cea constructivistă. Accentul se mută de la evaluarea standardizată la una contextualizată, orientată spre dezvoltarea personală, incluziune, echitate și reflecție critică.
  • Item
    Impactul curriculumului școlar asupra învățării chimiei de către elevi [Articol]
    (CEP USM, 2025) Velișco, Nadejda
    Articolul explorează impactul Curriculumului școlar la Chimie asupra procesului de învățare al elevilor, punând accent pe modul în care acesta influențează rezultatele academice și dezvoltarea competențelor esențiale. Este destinat atât cadrelor didactice și managerilor școlari, cât și elevilor, părinților și altor actori implicați în educație. Prin analiza performanțelor elevilor la examenele naționale și la evaluările internaționale din domeniul științelor, se evidențiază tendințele actuale, dificultățile întâmpinate și aspectele care necesită îmbunătățiri. În plus, articolul aduce în discuție direcțiile moderne de reformă curriculară, cum ar fi integrarea educației STEAM, un model care îmbină științele exacte cu artele și tehnologia pentru a cultiva abilități relevante pentru viitor. Se subliniază importanța promovării unor metode de predare care stimulează gândirea critică, creativitatea și capacitatea de rezolvare a problemelor, competențe esențiale într-o societate aflată în continuă schimbare.
  • Item
    Monitorizarea curriculumului prin prisma documentelor de politici curriculare în viziunea profesorilor de biologie [Articol]
    (CEP USM, 2025) Bîrnaz, Nina
    Acest articol abordează importanța monitorizării curriculumului școlar și implicarea profesorilor în acest proces. Curriculumul este un sistem complex ce include documente de politici educaționale, planuri de învățământ și ghiduri metodologice, esențiale pentru formarea competențelor elevilor. Articolul analizează două dimensiuni esențiale ale curriculumului: cel scris (documentele de politici) și cel predat (implementarea în practică). Monitorizarea curriculumului este un proces continuu, care include atât evaluări teoretice cât și abordări empirice, pentru a asigura relevanța și eficiența documentelor educaționale. Studiul se bazează pe un chestionar aplicat profesorilor de biologie, având scopul de a identifica punctele forte și deficiențele curriculumului actual, oferind sugestii pentru îmbunătățirea procesului educațional. Rezultatele cercetării reflectă angajamentul cadrelor didactice în adaptarea și implementarea curriculumului, subliniind importanța formării continue și a adaptării la cerințele educaționale actuale.
  • Item
    New education vs school curriculum from the vision of prospective pedagogy [Articol]
    (CEP USM, 2025) Clichici, Veronica
    In this scientific article we elucidate references for the development of new educations vis-à-vis school curricula in the vision of prospective pedagogy at the European and national level. The super-technological society in the 21st century is dominated by research, innovation, creativity through new models of education and approaches to contemporary development, and in the Republic of Moldova the curricular policy documents themselves acquire new valences by capitalizing on the concept of lifelong learning. In a descriptive sense, we approach scientific developments of European researchers in the field of New Education curricula from a prospective perspective, through its representatives: G. Berger, B. Suchodolski, G. de Landsheere, G. Văideanu. New educations in school curricula between the necessity and actuality of the knowledge society identify directions of integration through the key competences stipulated by the European Commission.
  • Item
    Stimularea creativității la elevii de vârstă gimnazială în cadrul instruirii [Articol]
    (CEP USM, 2025) Sofroni, Marina; Panico, Vasile
    În lucrare sunt examinate unele idei referitor la conceptul, componentele și condițiile pedagogice de formare și dezvoltare a creativității la elevii de vârstă gimnazială. Condițiile pedagogice de formare și dezvoltare a creativității la elevi au fost detectate în baza următoarelor concepte teoretice și praxiologice: structura și componentele de bază ale creativității; funcțiile profesorului școlar – manager al procesului de instruire și lider al clasei de elevi; specificul dezvoltării elevilor de vârstă gimnazială; indicii de soluționare a sarcinilor și situațiilor-problemă; rezultatele experimentului de constatare; blocajele creativității și specificul disciplinei de învățământ; valoarea atitudinilor de învățare orientate spre susținerea energetică a activității de formare și dezvoltare a creativității la elevi.
  • Item
    Strategii de stimulare a gândirii critice la elevii de liceu în procesul curricular al lecțiilor de limbă engleză [Articol]
    (CEP USM, 2025) Mogîldea, Daniela; Bîrnaz, Nina
    Articolul de față explorează importanța dezvoltării gândirii critice în cadrul lecțiilor de limba engleză la liceu, subliniind rolul acestei abilități în stăpânirea limbii și în pregătirea elevilor pentru provocările lumii contemporane. Gândirea critică este definită ca o abilitate esențială pentru analiza și evaluarea argumentelor, pentru formarea unor opinii fundamentate și pentru rezolvarea de probleme. Cercetările susțin că integrarea gândirii critice în predarea limbii engleze nu doar îmbunătățește competențele lingvistice ale elevilor, dar le dezvoltă și abilități cognitive superioare. De asemenea, se discută despre abordările pedagogice de instruire explicită și implicită și rolul acestora în eficientizarea procesului de învățare. Instrumentele precum testul CCTST (California Critical Thinking Skills Test) sunt menționate ca metode eficiente pentru evaluarea gândirii critice. Articolul subliniază necesitatea ca profesorii să înțeleagă și să aplice gândirea critică în mod explicit în lecțiile lor, mai ales în contexte culturale diverse.