Facultatea de Litere / Faculty of Letters

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Dezvoltarea abilităților de lectură cu ajutorul textului literar la elevii claselor primare [Articol]
    (Editura USM, 2025) Dobrin, Nicoleta
    With in the educational process, reading represents one of the fundamental competencies of primary education. The literary text is an indispensable educational resource in developing reading skills among primary school students. It provides numerous opportunities for intellectual, emotional, and creative development, contributing to the formation of an active and reflective reader profile. Through modern, student-centered teaching methods, reading becomes an enjoyable, accessible, and efficient process. The teacher plays a decisive role in creating a supportive context, selecting appropriate texts, and stimulating motivation for reading. Successful literary education at the primary level is key to shaping adults capable of critical thinking and profound communication. Reading is a complex skill with cognitive, emotional, and cultural dimensions. In primary school, the development of reading skills is a priority, as it forms the foundation for learning across all disciplines. The literary text plays a crucial role in this process, offering not only models of correct language use but also opportunities for reflection, empathy, imagination, and inner dialogue. This paper aims to highlight how literary texts contribute to the development of reading competencies in primary school students and to propose relevant teaching strategies for an effective instructional approach. Teachers select literary texts appropriate for the students’ age level, ensuring thematic and stylistic variety that allows meaningful connections with children's real-life experiences. We aim to analyze the role of literary texts in shaping students’ abilities to understand, interpret, and appreciate written texts at the primary level. The importance of interactive reading strategies, appropriate text selection, and the active involvement of students in the reading process is emphasized. The paper presents teaching methods and techniques that make reading an engaging and formative experience, focusing on expressive reading, predictive reading, reading journals, and dramatization.
  • Thumbnail Image
    Item
    Predarea vocabularului limbii române ca limbă străină: strategii și tehnici cu suport în limba engleză [Articol]
    (Editura USM, 2025) Istrate, Ana Mihaela
    Articolul analizează importanța predării eficiente a vocabularului în procesul de achiziție a limbii române ca limbă străină, la studenții internaționali, punând accentul pe cele mai eficiente strategii și tehnici de lucru adaptate la nevoile cursanților. Plecând de la premisa că vocabularul reprezintă baza comunicării, am elaborat mai multe strategii didactice, care permit centrarea pe cursant, facilitează învățarea prin asociere cu imagini, bazându-ne pe contexte reale și tehnici de memorare prin repetiție. De asemenea articolul pune accentul pe importanța suportului educațional și face referire la mai multe materiale didactice disponibile în acest moment în comunitatea specialiștilor din România, precum și ajutorul pe care materialele vizuale, platformele digitale și înregistrările îl oferă în facilitarea învățării. Predarea este abordată din perspectivă funcțional-comunicativă, ceea ce permite integrarea cuvintelor în contexte semnificative, adaptate la nivelul lingvistic și de interes al cursanților. De asemenea vom pune accentul pe importanța tehnicilor care implică învățarea prin proiect, colaborarea în grup, ceea ce contribuie la creșterea nivelului de motivare a acestor cursanți, facilitând un mediu de învățare pozitiv, în care evaluarea nu este percepută ca un element de coerciție, deși se va evidenția faptul că evaluarea este continuă, bazată pe feedback imediat, cu accent deosebit pe învățare productivă și receptivă.