Facultatea de Litere / Faculty of Letters
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10
Browse
6 results
Search Results
Item COMPETENȚA DE COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ LA STUDENȚII ALOLINGVI CU PROFIL ECONOMIC(CEP USM, 2024-10-25) Dodon, EugeniaÎn procesul de predare-învățare-evaluare a unei limbi, formarea competenței de comunicare a fost și rămâne un obiectiv prioritar, mai bine zis, esențial, ce trebuie realizat eficient și adecvat, în corespundere cu principiile teoretico-aplicative, stabilite de notorietăți în domeniul științelor educației. Pornind de la unele reflecții raportate la conceptul de competență, în general, și la cel de comunicare, în special, în acest articol vorbim de unele strategii palpabile, ce contribuie la formarea abilitățlor de comunicare orală și scrisă la studenții alolingvi, relevăm în ce constă aspectul funcțional-comunicativ al însușirii conștiente și aprofundate a gramaticii limbii române de către studenții alolingvi, subliniem rolul fundamental, ce-l are buna cunoaștere a vocabularului uzual și a celui terminologic, pentru a poseda competența de comunicare în limba română.Item THE DEVELOPMENT OF THE PROFESSIONAL COMMUNICATION COMPETENCE IN ENGLIH TO STUDENTS FROM THE FACULTY OF BIOLOGY AND GEOSCIENCES(Editura USM, 2024) Tulei, AngelaThe present article is dedicated to the need of teaching ESP, English being considered the Lingua Franca of our age, which means that it is the dominant language of this era. Being able to communicate scientifically is an important skill for students graduating with a science degree. Skills used in future careers for science majors include oral and written communication, as well as science literacy and being able to create figures to display information. In the article below, we present an active curriculum that can be easily incorporated into any content-focused undergraduate Biology course in English. The curriculum is designed around scientific literature that engages students in a multitude of active learning activities to develop different types of scientific communication skills.Item DEFINIREA CONCEPTULUI DE COMPETENȚĂ DE COMUNICARE PROFESIONALĂ(CEP USM, 2018-10-26) Tulei, AngelaThe present study is an attempt to define the term competence from different perspectives. It is undoubtedly attributed three components: knowledge, skills and attitudes; the attitudes are attributed the leading role of directing, bringing arguments and achieving a result; knowledge and abilities complete the competence.The need to develop students’ communicative competence increases with the ideas found in pedagogical researches, which state that the human personality can be professionally formed only in the process of communication. The communication competence includes people’s abilities of communication acquired during their lives and supposes abilities to communicate, transmit, exchange opinions in different circumstances in the process of interaction with other people, applying the system of language and speech standards. The competence to communicate in a language specific to the speciality involves the competence of professional communication and includes, in addition to the components of communication, knowledge competence in the field.Item ÎMBUNĂTĂŢIREA EDUCAŢIEI LINGVISTICE PRIN ÎNVĂŢAREA LIMBII STRĂINE - COMPETENȚĂ / COMPETENȚĂ DE COMUNICARE – SENSURI ATRIBUITE(CEP USM, 2017-03-18) Tulei, AngelaThe present study is an attempt to define the terms “competence” and “communicative competence”. A foreign language is an effective tool to enter a new level of culture, a tool of spiritual and intellectual maturity. Higher education represents an important means to accede to international sources of information and documentation in the professional field, promoting individual, professional and general human values. The study of a foreign language is not any more an objective of general culture; it is increasingly becoming a professional training objective. The need to develop students' communicative competence increases with the ideas found in pedagogical researches which show that the human personality can be professionally formed only in the process of communication. It is almost impossible to develop students’ professional communicative competence outside the foreign languages classes. The author explores a less trodden path for improving linguistic education by teaching students a foreign language: explaining the meanings given to the terms competence and communicative competence, which give theoretical solutions for achieving the formulated goal.Item LIMBĂ/VORBIRE VS. COMPETENȚĂ /PERFORMANȚĂ(CEP USM, 2019) Molea, VioricaÎn perioada actuală, disputa continuă cu referire la termenii „limbă”/„vorbire” se produce pe fondul evoluțiilor constante și determinante pentru știința lingvistică, întrucât această dihotomie, stabilită și fundamentată de F. de Saussure, se află la temelia teoriilor și exegezelor ulterioare privind elementele corelative, dar și opozitive ale acesteia. Corelația limbă – vorbire este explicată, valorificată, completată de numeroși savanți, astfel încât există mai multe interpretări edificatoare. În acest articol încercăm să ilustrăm opiniile unor lingviști notorii referitoare la variatele aspecte ale acestei dihotomii.Item LES PRATIQUES DE FORMATION DES MÉDIATEURS INTERCULTURELS CENTRÉES SUR LES ATTENTES DU MARCHÉ DU TRAVAIL DE LA RÉPUBLIQUE DE MOLDOVA(CEP USM, 2013) Grădinaru, AngelaÎn prezentul articol sunt tratate practicile de formare a mediatorilor interculturali centrate pe necesităţile pieţei de muncă din Republica Moldova. Procesul de globalizare şi provocările pieţei muncii au influenţat opţiunile metodologice din Cadrul european comun de referinţă pentru limbi: învăţare, predare, evaluare, care constau în trecerea de la abordarea comunicativă la perspectiva acţională. Ca rezultat direct al fenomenului de globalizare, învăţarea unei limbi străine în context profesional devine o necesitate. Procesul de predare-învăţare trebuie să fie fundamentat pe necesităţile, motivaţiile, caracteristicile, resursele studentului. Se recomandă de a fi promovate metode adaptate pentru a permite studenţilor să-şi formeze competenţe de comunicare bazatepe necesităţile lor particulare. A învăţa o limbă cu orientare profesională înseamnă a obţine o experienţă concretă de muncă într-un context internaţional. În articol sunt relevate tehnicile de formarea viitorilor specialişti traducători, interpreţi, ghizi-interpreţi, redactori şi traducători juridici, care astăzi îşi fac studiilela specialitatea Limbi străine aplicate. Aplicarea metodologiilor descrise în articol va permiteo încadrare mai reuşită a tinerilor specialişti în câmpul muncii.