Facultatea de Litere / Faculty of Letters
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10
Browse
5 results
Search Results
Item Etichetele de produse alimentare – traducere, terminologie și specific cultural(CEP USM, 2024) Mucerschi, NataliaEtichetele produselor alimentare sunt mai mult decât simple texte, imagini și cifre. Acestea reprezintă o interfață între producător și consumator și furnizează informații esențiale despre produsele alimentare. În acest articol ne propunem să analizăm rolul și importanța etichetelor în comunicarea cu consumatorul și tipul de informații pe care le oferă acestea despre produsele alimentare. De asemenea, ne propunem se explorăm rolul traducătorului în asigurarea unei comunicări eficiente între producător și consumator, abordând aspecte legate de terminologia specifică industriei alimentare, elemente ce țin de adaptarea culturală, subliniind, în același timp, importanța producerii unor traduceri exacte, din punct de vedere al formei și conținutului, conforme reglementărilor și standardelor în vigoare.Item ABORDĂRI EFICIENTE ÎN PREDAREA GRAMATICII LIMBII ROMÂNE CA LIMBA A DOUA(CEP USM, 2024-10-25) Boicenco-Arseni, AngelaAplicarea cunoștințelor de gramatică, în studierea limbii române ca limba a doua, L2, presupune formarea unor deprinderi de folosire creativă a fenomenelor achiziționate în scopul realizării unor acte comunicative în situații reale. Didactica modernă pledează pentru abordarea funcțională ( practică) a gramaticii, care pornește de la faptul că limba este, în primul rând,un sistem de comunucare, iar gramatica, fiind un instrument, oferă posibilitatea de a descoperi cum funcționează acest sistem pentru a permite vorbitorilor să producă mesaje semnificative și să facă schimb de ele.Item ENSEIGNER-OUTDOOR CLASSROOM DANS L’ENSEIGNEMENT SECONDAIRE TECHNIQUE NON TERTIAIRE(Editura USM, 2024) Ciorici, AlinaDans ce travail, on relève: le concept outdoor classroom pour enseigner le français et l’approches pédagogiques associées à la leçon en dehors de la salle de classe. Les cours en dehors de la salle de classe ont le potentiel de devenir une ressource pédagogique qui rend l’apprentissage plus concret et qui peuvent offrir une expérience originale et unique dans des milieux variés, pour étudier le français autrement. Enseigner en dehors de la salle de classe est une méthode d’enseignement qui implique l’utilisation d’environnements autres que la salle de classe traditionnelle. Cela peut inclure l’utilisation de la technologie, des visites sur le terrain, des projets de recherche et une collaboration avec la communauté locale, dans un musée ou dans une bibliothèque. Cette approche peut être utilisée pour améliorer l’expérience d’apprentissage des étudiants et peut être un moyen efficace d’apprentissage expérientiel, apprentissage par aventure/expédition, apprentissage par découverte, apprentissage par enquête, apprentissage par projet, apprentissage par tâches, etc.Item METHODS OF IMPROVING COMMUNICATION SKILLS DURING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE CLASS(Editura USM, 2024) Chiriac, NelliCommunication is one of the most basic skills required for mastering a foreign language. As such, a big goal for any teacher is to motivate their students to develop their skills further. For that reason, this article sets out to define and analyse communication as a term and skill required for speaking in a foreign language. Additionally, the discussions delve into the components of communication, the importance of engaging students in meaningful interactions, and the necessity of developing fluency and efficiency in speaking a foreign language. Various teaching methods and activities, such as the 4/3/2 Technique and the use of multimedia resources, are highlighted here as effective tools for enhancing linguistic and intercultural competencies. Special attention is similarly accorded to defining and motivating the development of language fluency in students. This work also aims to encourage teachers to implement more activities that stimulate students to practice their communication skills.Item IMPACT OF COMMUNICATIVE LANGUAGE TESTING IN ENHANCING STUDENTS’ CAPACITY(Editura USM, 2024) Bashirov, OxanaThe great economic, technological and political changes in the world made learners’ need for mastering foreign languages even more acute than before. The present study focuses on the use of communicative assessments to evaluate language learners’ capacity to use the target language in real-world contexts. This article highlights the fact that communicative tests aim to assess the learner’s communicative skills and their ability to use the language in order to cope with actual communicative situations. The communicative language testing approach infers that a student is considered successful in learning the target language if he/she can communicate or use knowledge and skills by way of authentic listening, speaking, reading and writing.