Facultatea de Litere / Faculty of Letters

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    EXTRA-LINGUISTIC ASPECTS OF CONVERSATIONAL DISCOURSE
    (CEP USM, 2007) Pascaru, Daniela
    Comunicarea de succes implică anumite principii care trebuie să fie respectate de către interlocutori. Este important de a utiliza anumite formule de captare a atenţiei, de a găsi modalitatea adecvatăde prezentare a informaţiei, menţinerea conversaţiei şi terminarea acesteia. Dialogul are o funcţie comunicativă activă care implică prezenţa a, cel puţin, doi parteneri cu funcţii alternative de ascultător şi vorbitor. De asemenea, dialogul implică îndreptarea fiecărui partener către celălalt, schimbul alternativ de replici şi se bazează pe interesul faţă de ceea ce spune şi cum spune partenerul şi, totodată, la adaptarea la posibilităţile lui de înţelegere. Forma lingvistică în care apare înlănţuirea sintactică, textualăîntre replici şi aspectele extralingvistice ale dialogului joac ăun rol important înprezentarea cantităţii de informaţie transmisă prin limbaj.
  • Thumbnail Image
    Item
    STRATEGII DE TRADUCERE ȘI DE MEDIERE CULTURALĂ ÎN ROMANUL ACVARIUL DE VICTOR SUVOROV
    (CEP USM, 2017) Druță, Inga; Șaganean, Gabriela
    Cazul particular al traducerii, care joacă un rol din ce în ce mai important în comunicarea interculturală, trebuie analizat ca mijloc de accesare a procesului de relativizare a realităţii de dincolo de reprezentare, ca activitate conştientă de mediere culturală.În lucrare vor fi analizate strategiile de traducere și mediere culturală aplicate în cazul romanului Acvariul de Victor Suvorov, implicând rezolvarea problemelor de lexic, registru, stil, identitate culturală
  • Thumbnail Image
    Item
    UNIVERSUL EMOŢIONAL ÎN DISCURSUL MEDIATIC. PERSUASIUNEA
    (CEP USM, 2015) Lopatiuc, Alina
    În ultimul timp, discursul a devenit un concept-cheie al lingvisticii. Analiza discursului are tangenţe cu alte discipline, cum ar fi sociologia, teoria comunicării sau psihologia. Discursul mediatic este în interacţiune directă cu viaţa socială. Acest tip de discurs ne prezintă diverse teme de articole, publicitate şi dezbateri care implică şi diversitatea universului emoţional. Universul emoţional include totalitatea emoţiilor, atitudinilor şi stărilor emoţionale, dar şi persuasiunea şi manipularea. Privită prin prisma discursului, manipularea implică formele uzuale de alcătuire a discursului. În discursul mediatic atestăm şi manipularea, şi persuasiunea, şi simpla furnizare de informaţie.
  • Thumbnail Image
    Item
    ENUNŢUL DIN PERSPECTIVA COMUNICĂRII
    (CEP USM, 2015) Langa, Angela; Dodon, Eugenia
    În articol este abordat enunţul ca element fundamental într-o comunicare, pentru a-l familiariza pe receptor cu cele exprimate în diverse circumstanţe. Sunt relevate viziunile cercetătorilor privind clasificarea propoziţiilor după sensul şi scopul comunicării, care deocamdată mai diferă de la un autor la altul. Este argumentată corelaţia dintre structura enunţului şi conţinutul lui, cu exemple selectate din patru romane călinesciene. Între scopul pe care îl urmă reşte vorbitorul şi structura sintactică ce o preferă spre a-l reda în mod eficient există o legătură indisolubilă. De asemenea, sunt evidenţiate particularităţile lexico-gramaticale, semantice şi funcţionale ale diverselor tipuri de propoziţii/enunţuri. Este vorba despre modurile şi timpurile verbale, despre elementele lexicale specifice, topică, intonaţie, repetări etc.