Facultatea de Litere / Faculty of Letters

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 240
  • Thumbnail Image
    Item
    FACTORII SEMANTICI CARE DETERMINĂ SELECŢIA ACTANTULUI ÎN ROLUL DE SUBIECT
    (Institutul de Filologie al AŞM, 2010) Hanganu, Aurelia
  • Thumbnail Image
    Item
  • Thumbnail Image
    Item
    ŞI IARĂŞI DESPRE… LIMBA NOASTRĂ
    (Institutul de Filologie al AŞM, 2009) Hanganu, Aurelia
    The controversies about offi cial language of Republic of Moldova are still a reason to reconfirm different attitudes towards this subject. Scientifi cally, things are simple, or, all academic society recognizes the equivalence between Romanian and „Moldavian” languages. As repeating an idea is a way to convince people – Repetitio est mater studiorum – we proceed as consequence.
  • Thumbnail Image
    Item
    ACQUISITION OF VERBA COGITANDI BY CHILDREN
    (CEP USM, 2011) Kaim, Marina
    În articol sunt reflectate unele probleme legate de însuşirea verbelor care exprimă activitatea mentală la copii. De asemenea, sunt evidenţiate dificultăţile cu care aceştia se confruntă în procesul de percepere şi utilizare a verbelor respective, precum şi factorii care contribuie la o însuşire mai eficientă a lor.
  • Thumbnail Image
    Item
    INFLUENŢA COMUNICĂRII DIDACTICE ASUPRA CLIMATULUI EDUCAŢIONAL
    (CEP USM, 2011) Duhlicher, Olga; Macovei, Dorina
    It is obvious that didactic communication by its specific teaching is important for developing an effective and inclusive school climate. Didactic communication directs the work of teachers by boosting their capacity to: a) create a viable lesson plan, b) develop an educational message, c) focus on each student’s educational message, taking into account the intellectual, socio-affective and psychomotor peculiarities, d) stimulate continuous improvement of educational action by taking full advantage of the reverse connection to external cycles designed as a prerequisite forself-instruction/self-education. It should be mentioned that didactic communica tion is the main tool in promoting the educational climate which can influence positively or negatively by its peculiarities.
  • Thumbnail Image
    Item
    PARTICULARITĂŢI PRIVIND PREDAREA ROMANULUI MODERN
    (CEP USM, 2011) Postu, Marin
    Being complex in structure and content, the modern Romanian novel should be promptly promoted into the Literature Curricula and taught in high school classes. The modern novel has been approached to such fields of imaginary as intimacy, inner reflection, social mysteries, and impressionist way of narration. In spite one of the main goals of contemporary education is to educate creative receptors, i.e. a high developed and complex thinking pupil / student, due to its treats, the modern novel is not so popular on the pages of didactic and methodical studies which serve as guides for high school teachers or university professors. If the authors of the methodologies avoided the problem of the modern novel, there would appear the risk of creating a "historical gap" in the cultural development both of high school graduates and students.
  • Thumbnail Image
    Item
    THE COMPARATIVE TEACH ING AMD LEARNING GRAMMATICAL CATEGORIES
    (CEP USM, 2011) Melenciuc, Dumitru
    În prezenta lucrare sunt analizate din punctul de vedere al metodei comparative de predare a limbilor străine, diferite fenomene lingvistice ca: polisemia, omonimia, antonimia, redundanţa, transpoziţia formelor gramaticale şi categoriale ale verbelor în limbile engleză şi română Sunt folosite exemple şi din alte limbi înrudite. Categoriile gramaticale, lexical-gramaticale şi lexicale sunt în permanentă evoluţie. Cercetările la nivelurile gnostic şi cel ontic contribuie la înregistrarea şi analiza proceselor latente din limbă. Se observă o tendinţăde simplificare a unor forme categoriale şi gramaticale în limbile englezăşi română. Categorisirea unor forme gramaticale din cadrul categoriilor de mod, anterioritate şi aspect necesită a fi revăzute, pentru a se evita anumite dificultăţi în procesul de predare/învăţare.
  • Thumbnail Image
    Item
    METALINGUISTIC DIFFICULTIES IN TEACHING AND LEARNING ENGLISH
    (CEP USM, 2011) Melenciuc, Dumitru
    Studierea şi predarea limbii engleze ca o specialitate sau în scopuri profesionale în diferite domenii: filologie, ştiinţe juridice, economie, politologie, fizică şi matematică, chimie, tehnologii informaţionale etc. presupun studierea lexicului şi a gramaticii, analizând în plan comparativ diferite fenomene lingvistice, ca: polisemia, omonimia, antonimia, redundanţa, transpoziţia formelor lexicale, lexical-gramaticale şi gramaticale în limbile engleză şi română. Studierea englezei la nivel ontic şi gnostic ne va ajuta să explicăm dificultăţile latente din limba-ţintă din punct de vedere lexical, gramatical, stilistic şi fonologic. Un deosebit interes prezintă procesele lingvistice ce ţin de producerea masivă de unităţi lexicale abreviate în diferite stiluri funcţionale ale limbii engleze, generos împrumutate de alte limbi de pe glob. Scopul lucrării este de a familiariza studenţii filologi cu fenomenul social-lingvistic extraordinar de abreviere în masă a lexemelor. În prezent există dicţionare de abrevieri online ce conţine peste 750000 unităţi lexicale. Problemele sociale, politice, de ordin naţional şi internaţional, tot ce este legat de existenţa omului sunt afectate de acest fenomen sociolingvistic. Importanţa abrevierilor în procesul vital, în economisirea timpului, resurselor în comunicare este incontestabilă. Acronimele folosite în denumirile unor instituţii, organizaţii, societăţi etc. pot fi create cu scopul de a atrage atenţia şi a produce un impact emoţional asupra vorbitorilor de limbă. Este evident caracterul subiectiv în crearea abreviaţiilor şi prescurtărilor noi în politică, economie, în diverse activităţi sociale. Apar tot mai multe unităţi lexicale abreviate sau prescurtate cu caracter jovial, emoţional în diferite stiluri funcţionale ale limbii, inclusiv în argoul limbii engleze, fenomen ce apare şi în alte limbi.
  • Thumbnail Image
    Item
    ETAPES IMPORTANTES DE L’EVOL UTION CURRICULAIRE DANS LA REPUBLIQUE DE MOLDOVA
    (CEP USM, 2011) Tulbure, Tatiana; Guţu, Ion
    Pe parcursul ultimului deceniu s-au produs schimbări esenţiale în învăţământul din Republica Moldova. În primul rând, s-a schimbat modul de abordare a procesului educaţional, acesta cunoscând patru etape de evoluţie: proiectare- predare-învăţare-evaluare. Totodată, învăţământul informativ-reproductiv de adineaori a fost substituit cu cel formativ-dezvoltativ, fiind elaborate, revizuite şi modernizate curricula şi manualele de limbi străine. În aspectul dominantei educative, sistemul de formare a trecut de la o centrare pe elev şi obiective la o centrare pe elev şi competenţe. În studiul nostru vom vedea că existăşi alte eventuale centrări (pe metoda predării, pe profesor, pe evaluare etc.), care au un rol important în actul educaţional. Scopul comunicării consistă în elucidarea etapelor evoluţiei curriculare, în dezvăluirea dominantei educative şi în analiza curriculei, care au stat şi stau la baza sistemului nostru de învăţământ.
  • Thumbnail Image
    Item
    STATUTUL FONETICO-FONOLOGIC ŞI VALORILE ORTOGRAFICE ALE DIFTONGULUI CENTRAL /' Ɔ ə / DIN LIMBA ENGLEZĂ
    (CEP USM, 2011) Sandu, Tatiana
    The present article deals with of one of the most interesting and disputable subject of English Phonetic, teaching and learning English central diphthongs. The central diphthong [ Ə] should be considered more particularly. This compound sound has specific features, which determines its special status within the phonetic and phonological system of the English language. An analysis of didactical materials shows that difficulties in pronunciation of the given sound by the native speakers of Roumanian, Russian, etc. reside in the absence of such sound in these langu ages. Namely that is why the present theme is important theoretically and practically. The author suggests what strategies should be used in order to facilitate the quality of teaching and learning the English central diphthong [ Ə].