Facultatea de Litere / Faculty of Letters

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    CU PRIVIRE LA CARACTERUL DUAL AL CUNOAȘTERII PEDAGOGICE
    (Editura USM, 2024) Tulei, Angela
    Education has a very rich historical past, before there existed any other science or art, there was education. More recently, education has been given the name of pedagogy, as the theory of education, the scientific part without which education cannot develop harmoniously. Many have the opinion that education cannot be a science because it has been ingrained in the human psyche since the very beginning, so that all it takes is an impulse to start that grain of education that each of us possesses. Through this research we will make certain incursions to describe the dual nature of pedagogy.
  • Thumbnail Image
    Item
    PERSPECTIVA PEDAGOGICĂ A DEFINIRII VALORILOR
    (Pontos, 2019) Tulei, Angela
    Istoria omului începe odată cu istoria semnelor și a valorilor. Animalele, spre deosebire de om, fiind necuvântătoare, nu pot să-și transforme atracțiile și repulsiile în valori. Numai dialogul, mai întâi cu ceilalți și mai târziu cu sine însuși, permite distanțarea de fenomene și ivirea întrebărilor despre esența lor. Numai dialogul face posibilă elaborarea ideilor, singurul mijloc dialogal de comunicare fiind limbajul uman. Chestiunea valorilor a fost definită din diverse perspective și dimensiuni, cum ar fi: perspectiva istorică, dimensiunea filosofică, perspectiva economică, estetică, psihologică, etc. În prezentul articol ne vom axa pe perspectiva pedagogică de definire a valorilor.