2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/109

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    MANDATUL PARLAMENTAR – ÎMPUTERNICIRE POLITICO- JURIDICĂ ÎNTRU REALIZAREA SUVERANITĂŢII NAŢIONALE PRIN REPREZENTARE
    (2013) Arseni, Alexandru; Costachi, Gheorghe
    Mandatul parlamentar reprezintă o împuternicire politico-juridică obţinută în urma alegerilor parlamentare în scopul realizării suveranităţii naturale în conformitate cu prevederile legale. Fiind înzestrat cu trăsături, cum ar fi: generalitatea, independenţa şi irevocabilitatea mandatului parlamentar se bucură şi de o protecţie constituţională. Durata exerciţiului mandatului este strict determinată de legislaţie.
  • Thumbnail Image
    Item
    UNELE ASPECTE PRIVITOARE LA RĂSPUNDEREA PENALĂ A JUDECĂTORILOR
    (CEP USM, 2020) Hlopețchi, Igor; Tăbîrță, Adrian
    Într-o societate democratică judecătorul nu poate fi la adăpostul unei imunităţi absolute, se reliefează problema condiţiilor şi modalităţilor de angajare a răspunderii judecătorului. Astfel, trebuie remarcat faptul că, deși standardele europene permit judecătorilor să fie trași la răspundere penală în exercitarea funcțiilor lor judiciare, pragul este destul de înalt. În acest sens, standardele internaționale privind independența judecătorilor stabilesc că sarcinile de interpretare a legii, de examinare a probelor şi de evaluare a faptelor, îndeplinite de un judecător pentru a soluţiona cazurile, nu trebuie să dea naştere la răspunderea civilă, penală sau disciplinară a judecătorului, decât în cazuri de rea-credinţă, culpă intenţionată sau neglijenţă gravă dovedită
  • Thumbnail Image
    Item
    PROCEDURI SPECIALE ÎN CAZUL TRAFICULUI DE DROGURI PREVĂZUTE DE LEGEA ROMÂNIEI Nr.143/2000
    (CEP USM, 2019) Roșu, Carmen-Elena
    Producţia şi traficul de droguri reprezintă forma cea mai activă de manifestare a crimei organizate: profiturile deosebitedin această activitate veroasă au determinat apariţia a zeci şi sute de grupări şi bande criminale care au ca principală preocupare producţia şi traficul de droguri. Se evidenţiază, pe de o parte, o specializare a cartelurilor pe diferite tipuri de droguri, iar, pe de altă parte, organizaţiile criminale implicate în traficul de droguri sunt angrenate tot mai mult şi în alte forme de activităţi infracţionale, din ce în ce mai organizate şi violente, folosind mijloace tehnice tot mai sofisticate şi sisteme de comunicare, de transmisiuni, în felul acesta ele controlând întregul circuit al drogurilor, de la producţie până la desfacerea cu amănuntul.Astfel, având în vedere proliferarea traficului de droguri în societatea contemporană,precum şi consecinţele extrem de grave ale acestui fenomen asupra stării de sănătate a populaţiei în general, legiuitorul romȃn a oferit persoanelor care fac parte dintr-o structură organizată ce are ca obiect traficul de droguri posibilitatea de a denunţa participarea lor la astfelde structuri, în schimbul înlăturării răspunderii penale. Prin urmare, legiuitorul romȃn a apreciat că este mai importantă imunitatea persoanei care a săvârşit una dintre infracţiunile la care face referire Legea nr.143/2000, dacă aceasta încunoşti–inţează autorităţile şi în acest fel sunt identificate şi trase la răspundere penală celelalte persoane care au comis astfel deinfracţiuni.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMUNITATEA PENALĂ A STATULUI ȘI A AUTORITĂȚILOR ACESTUIA
    (2019) Costachi, Gheorghe; Micu, Victor
    Articolul cuprinde un studiu asupra instituției imunității penale a statului și a autorităților acestuia. În baza legislației în vigoare a Republicii Moldova și a altor state, a doctrinei autohtone și străine se argumentează imunitatea penală a statului și a autorităților acestuia, de care în mod sigur se bucură și Parlamentul ca autoritate legislativă supremă a statului.