2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/109
Browse
12 results
Search Results
Item Condiţiile de garantare şi asigurare a bunei guvernări în domeniul securităţii publice(CEP USM, 2024-11-07) Erhan, IanușToday, the need to ensure and guarantee public security becomes a priority that needs to be achieved without discussions and arguments in the sense of diminishing their impact and importance. The current systems and some states, even if they are considered democratic, do not reach the desired level of public safety, and the explanations are different, starting from the inability of the competent authorities to carry out their duties effectively and ending with the state’s inability to create viable and democratic systems. Regarding human rights and freedoms, they are partially respected, certain areas are exposed to corruption factors, and citizens do not feel safe. More than that, the fragility with which public security guarantee mechanisms are built make them vulnerable to both internal and external crises, and public security is not guaranteed at the expected level. Good governance, including the security sector, means applying certain principles in the exercise of power that ensure uniform and consistent application of public service standards based on democratic values. This is why the analysis of the field of public order and security through the prism of the principles of good governance has the role of determining what is the state of affairs within it, what are the existing problems and deficiencies, as well as possible ways to remedy them.Item NECESITATEA REGLEMENTĂRII CONTENCIOSULUI ADMINISTRATIV OBIECTIV(Departamentul Editorial-Poligrafic al Academiei 'Ștefan cel Mare' a MAI, 2022) Negru, AndreiCodul Administrativ al Republicii Moldova, cu caracter de noutate, pe lângă avantajele de reglementări juridice în domeniu, are și multe ambiguități. Scopul intervenției doctrinare în cauză este de a analiza oportunitatea încadrării juridice, în corpul Codului Administrativ al Republicii Moldova, a instituției contenciosului administrativ obiectiv. Suportul metodologic utilizat va include metoda logică, comparativă și sistemică, fără a ignora și elemente caracteristice celorlalte metode utilizate în cercetarea fenomenului juridic. Buna guvernare implică un control complex al legalității actelor juridice (individuale și normative, subordonate legii) din partea justiției. Controlul în cauză, fiind insuficient reglementat, poate genera, pe viitor, o complexitate de probleme – coliziuni juridice în domeniul executării hotărârilor pronunțate de instanțele administrative și al coraportării nulității relative cu nulitatea absolută a actelor declarate ilegale, ceea ce la fel pot genera ambiguități esențiale în condițiile reglementărilor administrative naționale în vigoare.Item OBLIGAȚIUNI ȘI CONSECINȚE POLITICO-JURIDICE ALE DEMARĂRII PROCEDURII DE DECAPTURARE A STATULUI(2021) Negru, AndreiFenomenul „stat captiv”, deja fiind încadrat în limbajul juridic național, prezumă și apariția altor termeni – de decapturare a statului. Fiind un proces complex, ce include o pluralitate de proceduri operaționale de tehnică legislativă și tehnică juridică, fenomenul „decapturării statului”, în obiectivele propuse, include, logic, pentru autorii acestor inițiative de reformare urgentă, atât o pluralitate de obligațiuni de natură politico-juridică, cât și consecințe politico-juridice pozitive sau negative. Oricum, intențiile bune, de afirmare a unei bune guvernări într-o societate democratică, inevitabil invocă respectarea drepturilor și libertăților omului, fiind importantă nu numai strategia demarării acestui proces, dar și tacticile utilizate în intenția obținerii unor rezultate pozitive și eficiente.Item ÎNCADRAREA JURIDICĂ A FENOMENULUI „STAT CAPTIV”(2021) Negru, AndreiInvestigația doctrinară în cauză este bazată pe cercetarea multiaspectuală a fenomenului „stat capturat” și a încadrării juridice a acestuia într-un sistem legislativ și juridic contemporan, orientat spre promovarea, protejarea și restaurarea eficientă a drepturilor și libertăților omului și cetățeanului. Având un caracter declarativ-politic, constatarea stării de captivitate a unui stat, din anumite motive, urmează a valorifica realități juridice, în scopul asigurării supremației dreptului. Caracterul de noutate al fenomenului implică anumite ajustări în sistemul legislativ și juridic, în vederea acordării efective a unei valori empirice, care și va prezenta esența unor măsuri urgente, orientate spre un proces invers – decapturarea, aceste măsuri urmând a constitui baza unor strategii și a unor tactici de reformare a unor domenii de activitate concrete ale statului, afectate de captivitate, cu respectarea drepturilor omului.Item ASIGURAREA SIGURANȚEI PERSOANEI ŞI SECURITĂȚII UMANE CA CONDIȚIE A SUCCESULUI PROCESULUI DE DEMOCRATIZARE(CEP USM, 2021-12-08) Sprincean, Serghei; Sohoțchi, Tudorița-Sanda; Crețu, IonThe process of democratization means a positive trend in the field of deepening political freedoms and rights as parts of general human rights, closely linked to the ex- pansion of the social pool and public acceptance of the decision-making process. Under these conditions, a robust system for ensuring person’s safety and human security in society is an important fundamental support for maintaining an upward trajectory of socio-political reforms in order to deepen and root in the transitional society of the traditions specific to democracy. The democratization of society cannot be possible wi- thout ensuring the security and safety of the person, and only this condition provides a sufficient motivation for the person’s involvement as a citizen in public affairs, in the decision-making process, in political competition, etc. In the same context, human secu- rity cannot ignore its most strategic goal - to educate both the person and the masses, to induce and shape, through amplification and multiplication, the fundamental human qualities and virtues that underlie the basis of the progress of the security field in the broadest possible sense, but also the basis of social progress, in the broadest sense of the word.Item RECONCEPTUALIZAREA IMPLICĂRII REPREZENTANȚILOR SOCIETĂȚII CIVILE ÎN PROCESUL DE AUTOADMINISTRARE A JUSTIȚIEI(CEP USM, 2021-12-08) Josanu, CristinaThe new constitutional regulations, contemporary social and legal trends require a reassessment of the status of civil society representatives in the architecture of self-ad- ministration of justice. The issue in question is of particular importance not only for the national legal reality. The organization of civil society representatives involved in the process of self-administration of justice in the format of an association - an interaction platform, manifested through internal communication and collaboration with relevant professional organizations and civil society concerned, would make an essential contri- bution to building social trust in justice.Item CARE, TOTUŞI, ESTE MIZA CĂLĂTORIEI SPRE BUNA GUVERNARE ÎN JUSTIȚIE?(CEP USM, 2021-12-08) Creciun, NataliaThe present paper is about the stake of the journey to good governance and the role of justice, as a branch of the state power and a public service, in this process. Even if universal methodologies and strategies to ensure good governance do not exist, certain landmarks (principles) of realization and evaluation of the act of power, as well as per- formance and progress indicators can be identified. It is extremely important, in these searches, to be considered that good governance is a human right and an obligation of the state, justice being, in our opinion, the most appropriate potential ally of the society in ou- tlining a beginning of guaranteeing of human right. How? By returning of the essence of justice to its origin, by displaying independence, impartiality and integrity and by being close to the Person as a Human Being with soul and thought.Item GARANTAREA LIBERTĂȚII DE OPINIE ŞI DE EXPRIMARE. EXPLICAȚII CU PRIVIRE LA STANDARDELE INTERNAȚIONALE ŞI PRACTICILE EUROPENE RELEVANTE(CEP USM, 2021-12-08) Guceac, IonThis study refers to freedom of opinion and expression as one of the noblest fun- damental human rights. The crucial importance of this right for the development of the individual’s personality, dignity and self-affirmation is argued. Based on the provisions of international law, some aspects of freedom of opinion and expression are identified. The content of the right to freedom of expression is described, including the conditions for restricting it. Finally, some recommendations are formulated regarding the harmo- nization of the national legislation of the Republic of Moldova in accordance with the international standards as one of the conditions for the entry of our state in the civilized world community.Item ETICA TEORIEI DREPTULUI ÎNTR-O LUME TEHNOLOGIZATĂ(CEP USM, 2022-03-17) Creciun, NataliaAt present, national authorities assume Declarations of good governance and promote a greater involvement in the process of satisfying the public interest through getting closer to social needs and aspirations. However, this has not influenced in a positive manner the level and the degree of happiness of our people, the Republic of Moldova ranking 64th out 146 countries according to the happiness index. Maybe a solution should be found in reshaping on ethical principles the theory of law in a technologized world, in promo- ting the culture of happiness awareness and the ethics of forming this culture. The role of freedom and education in this journey is crucial.Item ASPECTE COMPARATIVE PRIVIND SUSPENDAREA ŞI ÎNCETAREA MANDATULUI PREŞEDINTELUI ÎN REPUBLICA MOLDOVA ŞI ÎN ALTE STATE(CEP USM, 2021) Balaban, MihaiThis article aims to identify the mechanism of suspension and the assessment of the institution of termination of the head of state, in relation to other states, to substantiate the necessary support for establishing a standardized model of good governance, based on respect for the principle of separation of powers. compliance with constitutional provisions. The main objective is the analysis and scientific knowledge on the institution of suspension and termination of the head of state in other states, in order to identify and propose methods to improve these mechanisms in the regulatory framework of the Republic of Moldova.