2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/109
Browse
6 results
Search Results
Item RĂSPUNDEREA JURIDICĂ ÎN DOMENIUL SECURITĂŢII ȘI SĂNĂTĂŢII ÎN MUNCĂ(2019) Romandaș, NicolaeIn this article, a brief research has been carried out on the matter regarding the legal liability in the field of security and health at work, taking into account the national legislation, the doctrine and the judicial practice. It has been stated that violation of security and health at work can lead to various forms of legal liability (disciplinary, material, contravention and criminal). The legal effects arising from work accidents and professional diseases, with reference to determining and paying an indemnity to the person, who lost his / her work capacity and, in case of death, to the members of the family, have been highlighted.Item SANCȚIUNILE CONTRAVENȚIONALE(CEP USM, 2020) Mocanu, VictorContraventional sanctions are a category of legal sanctions that apply in the case of committing contraventional acts. Of the various types of sanctions, an important role is played by the contraventional sanction, because it represents a measure of constraint and re-education, which is applied to the perpetrator of the wrongful act in order to correct and re-educate it, as well as in order to prevent the committing of other contraventions. Penalties are the effect of the contravention liability, which in turn is the legal consequence of committing the contravention.Item NECESITATEA UNEI PROTECȚII PENALE MAI EFICIENTE ÎMPOTRIVA VÂNATULUI ILEGAL AL ANIMALELOR SĂLBATICE DIN SPECIILE CARE SUNT PE CALE DE DISPARIȚIE(CEP USM, 2022) Spînu (Dumneanu), Ludmila; Boldescu, AnastasiaÎn art.233 din Codul penal al Republicii Moldova nu este luat în calcul pericolul social sporit al faptei de vânat ilegal, săvârșite asupra animalelor sălbatice, specificate în Cartea Roşie a Republicii Moldova sau în Convenţia privind comerţul internaţional cu specii sălbatice de faună şi floră pe cale de dispariţie (CITES). În vederea perfecționării legislației, sunt propuse anumite amendamente. Între altele, se propune incriminarea faptelor de: vânat ilegal al animalelor incluse în Cartea Roşie a Republicii Moldova sau în anexele la Convenţia privind comerţul internaţional cu specii sălbatice de faună şi floră pe cale de dispariţie (CITES); vânzare, schimb, oferire spre schimb sau vânzare, deținere, transportare ori expediere a animalelor vii sau moarte incluse în Cartea Roşie a Republicii Moldova sau în anexele la Convenţia privind comerţul internaţional cu specii sălbatice de faună şi floră pe cale de dispariţie (CITES), a părţilor sau derivatelor acestor animale, cunoscând că aceste animale au fost dobândite prin vânat ilegal.Item ANALIZA JURIDICO-PENALĂ A INFRACȚIUNII DE UZURPARE DE CALITĂȚI OFICIALE (art. 351 CP RM)(2018) Chihai, CristinaPrin prezentul articol științific ne propunem să reflectarăm tezele de calificare a faptelor infracționale conform art. 351 CP RM și soluţionarea dilemelor privind antrenarea răspunderii penale pentru fapta de uzurpare a calităților oficiale. Simultan, remarcăm că scopul rezidă în evidențierea lacunelor și punctelor vulnerabile ale sistemului de apărare penală a ordinii de drept împotriva faptei prejudiciabile ancorate la art. 351 CP RM, urmând a fi stabilite principalele direcţii pentru asigurarea eficienţii normei penale și propuse recomandări menite optimizării cadrului legislativ în lupta contra uzurpării calităților oficiale. A priori, evidențiem că, în legislația autohtonă, este prevăzută răspunderea contravențională în dispozițiile de la art. 324 Cod contravențional și răspunderea penală în temeiul prevederilor art. 351 din Codul penal. În acest context, cu toate că există bază legală atât de prevenire, cât şi de constrângere, consemnăm cert că realitatea de facto în materie demonstrează existența carențelor în vederea calificării corecte a faptelor prejudiciabile potrivit art. 351 CP RM și antrenării echitabile a răspunderii penale pentru fapta de uzurpare a calităților oficiale. Finalmente, pentru asigurarea și garantarea exercitării activității publice de către personalul învestit cu calități oficiale, în condiții de legalitate și justețe, se impune necesitatea stringentă de perfecționare a cadrului reglementar în materie.Item RĂSPUNDEREA PENALĂ PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGISLAȚIEI PRIVIND ACHIZIȚIILE PUBLICE – PROPUNERE DE LEGE FERENDA(CEP USM, 2018) Chihai, CristinaÎn prezentul articol ne propunem ca scop aprofundarea și soluţionarea dilemelor privind antrenarea diferitelor forme ale răspunderii juridice pentru fapta de încălcare a legislației privind achizițiile publice. Totodată, vom înainta propuneri de lege ferenda ce vizează măsuri concrete privind perfecționarea cadrului reglementar în materie și aplicarea veridică și unitară de către organele de drept a legislației în domeniul dat. Drept rezultat, in globo, constatăm că existența cadrului reglementar adecvat asigură realizarea unei politici financiare, fiscale și economice stabile și echitabile. A fortiori, pentru asigurarea organizării și desfășurării achizițiilor publice în condiții de legalitate și corectitudine se impune necesitatea stringentă de adoptare a unei norme penale care va antrena răspunderea pentru fapta dată. Or, buna funcţionare a sistemului și lupta contra criminalității în acest domeniu, în mod just și proporțional, depind de adoptarea și aplicarea eficientă a normelor organizatorice, precum și a celor punitive, mai ales a normelor juridico-penale. Per a contrario, în mod regretabil, constatăm că la momentul actual acest mecanism lipseşte; or, în Codul penal al Republicii Moldova nu se regăsește o normă ce ar incrimina nemijlocit fapta de încălcare a legislației privind procedura de achiziții publice.Item RĂSPUNDEREA PENALĂ PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGISLAȚIEI PRIVIND ORGANIZAREA ȘI DESFĂȘURAREA JOCURILOR DE NOROC – PROPUNERE DE LEGE FERENDA(CEP USM, 2018) Chihai, CristinaÎn prezentul articol ne propunem ca scop aprofundarea și soluţionarea dilemelor privind antrenarea diferitelor forme ale răspunderii juridice pentru fapta de încălcare a legislației privind organizarea și desfășurarea jocurilor de noroc, concomitent, recomandarea măsurilor concrete privind perfecționarea cadrului reglementar în domeniul dat. In globo, reținem că statele au adoptat cadrul legislativ civil, contravențional și/sau penal în vederea sancționării faptelor social - mente periculoase de practicare ilegală a diferitelor activități în domeniul jocuri lor de noroc. Per a contrario, estimăm cert că în Codul penal al Republicii Moldova lipsește o normă penală care ar incrimina nemijlocit asemenea fapte ilicite, cu toate că posibilitatea antrenării acestei forme a răspunderii juridice reiese prin prisma ar t.54 al Legii nr.291 din 16.12.2016.Prin urmare, pentru asigurarea organizării și desfășurării jocurilor de norocîn condiții de legalitate se impune ecesitatea stringentă de a fi adoptată o normă penală care va antrena răspundere pentru această faptă.Or, buna funcţionare a sistemului și lupta contra criminalității în acest domeniu, în mod just și proporțional, depind de adoptarea și aplicarea eficientă a normelor organizatorice, precum și a celor punitive, mai ales a normelor juridico-penale.