2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 19
  • Thumbnail Image
    Item
    MOTIVAȚIA PENTRU ALEGEREA DOMENIULUI PROFESIONAL
    (CEP USM, 2022-05-13) Ornoveţchii, Tatiana
    Choosing a profession is a very important step in everyone’s life. This is a process that influences our future and depends on our values, preferences and skills. The process of choosing a profession is accomplished in many different and difficult steps. The continuity of this process is in a close connection with the personal motivation, with personal motives and the preference for a certain professional field. A very important factor in the choice of the profession is represented by the intrinsic and extrinsic actors. Taking a right decision about the profession influences directly the well-being and the individual inner comfort, that highlights the relevance of this process.
  • Thumbnail Image
    Item
    INFLUENŢA MOTIVAŢIEI ASUPRA CERERII DE EDUCAŢIE ÎN CADRUL STUDIILOR DE MASTERAT
    (CEP USM, 2013) Dandara, Otilia; Donos, Corina
  • Thumbnail Image
    Item
    CONFIGURAȚII ALE DEZVOLTĂRII MOTIVAȚIEI PENTRU AUTOFORMARE LA CADRELE DIDACTICE ÎN CONTEXTUL VALORIFICĂRII TIC ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
    (CEP USM, 2021) Eremei-Berezovschi, Ana
    Modelul unui profesor valoros este descris ca un bun cunoscător al domeniului şi al disciplinei pe care o predă. Dezvoltarea motivației pentru autoformare este determinată de preocuparea cadrelor didactice de a identifica acele aspecte ale activităţii sale care necesită ameliorări. Nevoia de a se perfecţiona continuu, de a corespunde noilor cerințe educaționale, de a învăța din experienţa sa şi a altora îl determină pe profesor să găsească noi căi şi mijloace de reproiectare şi optimizare a propriei activităţi, de promovare a unui sistem de valori în concordanţă cu idealul educaţional.
  • Thumbnail Image
    Item
    CARACTERISTICI PSIHOLOGICE ALE MOTIVAŢIEI CADRELOR DIDACTICE
    (CEP USM, 2020) Tarnovshi, Ana
    Cercetarea dată prezintă sinteze teoretice şi practice privind relevarea motivaţiei şi a intereselor ca dominante principale ale procesului educaţional. Astfel, observăm că relaţia dintre motivaţie şi in teresele personalităţii în procesul educaţional formează un tot coerent, profesorul fiind acel agent al schimbării, pregătindu-şi elevii în această perspectivă care se constituie, tot mai mult, într-o dimensiune a omului contemporan.
  • Thumbnail Image
    Item
    MOTIVAŢIA ÎN CONTEXTUL ÎNVĂŢĂRII AUTOREGLATE
    (CEP USM, 2012) Semionov, Svetlana
    În articol este abordată motivaţia învăţării academice din perspectiva paradigmei învăţării autoreglate. Autoreglarea la nivelul motivaţiei traversează toate fazele definitorii pentru autoreglare şi se realizează prin mecanisme anticipative şi retrospective. Anticiparea rezultatelor (expectanţele individului) determină fixarea scopurilor şi planificarea acţiunilor iminente atingerii acestor scopuri, iar mecanismele retrospective (prin atribuiri cauzale/locul controlului, perceperea performanţei trecute, încrederea şi stima de sine) determină ajustarea standardelor personale. Dintre constructe motivaţionale relevante autoreglării sunt examinate scopurile ca motivatori cognitivi şi automotivarea ca cea mai bună formă a motivaţiei. Partea aplicativă a materialului se regăseşte în direcţii strategice şi în demersuri acţional-valorice de motivare şi automotivare.
  • Thumbnail Image
    Item
    RELEVANŢA MANUALULUI ŞCOLAR ÎN CONTEXTUL CIBERNETICII PEDAGOGICE
    (CEP USM, 2009) Bîrnaz, Nina
    À une époque où l’on assiste à une véritable explosion des informations apparaît la contradiction entre les possibilités de l’homme et le traitement de grandes quantités d’informations. Dans la solution de ce problème intervient la cybernétique, dont l’objet d’étude sont les lois universelles caractéristiques pour la gestion de tous les systèmes: la loi de codage, la transmission, le stockage d’informations, d’élaboraton et de transformation d’algorithmes, ce qui permet le traitement de l’information d’une manière efficace. Dans ce contexte, pour élaborer un manuel scolaire de qualité, on doit prendre en compte les acquis de la cybernétique.
  • Thumbnail Image
    Item
    CADRUL METODOLOGIC DE DEZVOLTARE A MOTIVAŢIEI PENTRU AUTOFORMARE LA CADRELE DIDACTICE
    (CEP USM, 2019) Eremei-Berezovschi, Ana
    Implementarea de schimbări în sistemul educațional, în acord cu documentele europene, care definesc competenţa ca rezultat al învăţării, reprezintă noi provocări pentru cariera didactică. Prin determinarea de noi atribuţii şi noi competenţe în proiectarea şi desfăşurarea activităţilor de predare-învaţare-evaluare, cadrele didactice solicită satisfacerea anumitor necesități dezvoltând astfel motivația pentru autoformare. Cadrul metodologic al dezvoltării motivației pentru autoformare la cadrele didactice conduce la dezvoltarea unor noi abordări în ceea ce priveşte competenţele în predare, abordări care se centrează pe cunoştinţele şi competenţele necesare pentru a face faţă schimbărilor în sistemul educațional.
  • Thumbnail Image
    Item
    MANIFESTAREA PERSISTENŢEI MOTIVAŢIONALE LA PERSOANELE SEROPOZITIVE
    (CEP USM, 2016) Praviţchi, Galina
    Cercetarea persistenţei motivaţionale la persoanele seropozitive este deosebit de actuală şi importantă în condiţiile răspândirii infecţiei HIV. Abordarea infecţiei HIV/SIDA este complexă, vizând rezolvarea tuturor aspectelor alterate: somatic, psihic, socioeconomic, accentul fiind pus pe calitatea vieţii persoanei. Fiind o maladie cronică, care provoacă mari daune la nivel de comunitate, de ţară şi la nivel global, aceasta aduce suferinţe persoanei. De asemenea, aceasta împiedică manifestarea potenţialului personal prin diminuarea persistenţei motivaţionale şi atingerea obiectivelor de lungă durată.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONDIŢII PSIHOPЕDAGOGICЕ DЕ DЕZVOLTARЕ A ANGAJAMЕNTULUI PROFЕSIONAL LA CADRЕLЕ DIDACTICЕ
    (CEP USM, 2018) Șevciuc, Maia; Mereuță, Renata
    În articol este analizat un aspеct еsеnţial în cееa cе privеştе profеsia dе cadru didactic – angajamеntul profеsional, carе asigură mеnţinеrеa în sistеmul еducaţional. Profеsia dе cadru didactic implică o sеriе dе rеsponsabilităţi, roluri, dеzidеratе, calităţi, compеtеnţе, carе o fac să sе distingă dе multе altе profеsii al căror „obiеct” al muncii еstе omul. Accentul este pus pe stabilirea conexiunilor dintre factorii psihologici şi pedagogici în dezvoltarea angajamentului profesional la cadrele didactice.
  • Thumbnail Image
    Item
    СМЫСЛОЖИЗНЕННЫЕ ОРИЕНТАЦИИ УВЛЕЧЕННЫХ РАБОТОЙ ПЕДАГОГОВ
    (2016) Бурага, Наталья
    В данной статье рассматривается проблема смысложизненных ориен - таций педагогов в контексте деятельности субъекта. Целью данной работы является изучение смысложизненных ориентаций педагогов с разным уровнем увлеченности работой. В исследовании приняли участие 214 учителей школ и лицеев г. Кишиневa. Результаты исследования выявили наличие взаимосвязи между смысложизненными ориентациями и увлеченностью работой, а так - же значимые различия по уровню осмысленности жизни педагогов увлеченных и не увлеченных работой.