2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
9 results
Search Results
Item Alfabetizarea culturală, premisă în formarea competenței interculturale la viitoarele cadre didactice(CEP USM, 2023) Dicusară, OlgaEducația interculturală este un domeniu de cunoaștere multi- și interdisciplinar extrem de complex, care are ca priorități fundamentale modelarea personalității umane în sensul înțelegerii, acceptării și valorificării personale a diferențelor culturale, etnice, religioase sau rasiale. În cadrul actualului peisaj european de imigrare și schimbare continuă, fluiditatea și retorica construcției identității necesită o educație pentru cetățenie care să se poată adapta acestui proces dinamic. Ne propunem să abordăm în acest articol alfabetizarea culturală care include un set de valori și dispoziții dezvoltate prin dialog și argumentare constructivă cu oameni, care reprezintă diferite identități culturale; include un set de aptitudini esențiale ale unui cetățean al secolului al XXI-lea în orice parte a lumii de astăzi, fiind o premisă a dezvoltării competenței interculturale la viitoarele cadre didactice.Item PROVOCĂRI CURENTE ALE STAGIILOR UNIVERSITARE DE PRACTICĂ PEDAGOGICĂ DIN PERSPECTIVA EDUCAȚEI INTERCULTURALE(CEP USM, 2020) Goraș-Postică, VioricaStudiul prezintă rezultatele unei cercetări pedagogice ale problematicii stagiilor de practică din universități, inclusiv din perspectivă interculturală. Aspectele investigate țin de reliefarea succeselor, practicilor avansate, dar și de provocările și dificultățile ce intervin la etapa actuală în gestionarea și valorificarea competențelor achiziționate de studenții, viitori pedagogi, pe parcursul diferitor tipuri de practică. Lotul de subiecți, investigați în calitate de experți în domeniu, a inclus cadre didactice universitare, coordonatori de practică, iar chestionarea ca metodă de bază a fost relevantă obiectivelor de cercetare, cu caracter constatativ, formativ și de control la subiectul dat.Item COMPETENŢA INTERCULTURALĂ – COMPONENTĂ DE BAZĂ (FUNDAMENTALĂ) A COMPETENŢEI DIDACTICE(CEP USM, 2007) Duhlicher, OlgaAlthough the term intercultural competence is now widely used in the field of intercultural communication, it is still not widely understood, nor do interculturalists agree upon a common definition. What most do agree upon is the “double-edged” nature of the intercultural experience; that is, that development of competence in another culture and proficiency in its language provide the opportunity for powerful reflections into one’s own native world view. Although researchers characterize intercultural competence in various ways, three principal themes (or domains of ability) emerge: 1) the ability to develop and maintain relationships, 2) the ability to communicate effectively and appropriately with minimal loss or distortion, and 3) the ability to attain compliance and obtain cooperation with others. Stated this way, it becomes obvious that similar abilities are desirable, if not altogether necessary, for everyone everywhere – interculturally and culturally. That is, not only do these domains form part of “intercultural” relations, they are equally germane to “interpersonal” relations. The intercultural level, however, is further complicated when people interact across cultures because their commonalities diminish while differences increase dramatically.Item CURRICULUMUL INTERCULTURAL: ORIENTĂRI, PRINCIPII, RESURSE(CEP USM, 2007) Chiriac, Argentina; Guțu, VladimirThe intercultural education represents a transcultural and methodological provocation for the teachers and the creators of the curricula. The intercultural phenomenon represents a very precious resource that can be appreciated in the educational sphere. The intercultural education actually is an education of interpersonal relations that involves the members of different cultures. The realization of the intercultural relation is based on the importance of the processes of interaction, collaboration, opening, changing, and knowledge.Item CURRICULUMUL DIN PERSPECTIVA DIVERSITĂŢII CULTURALE(CEP USM, 2007) Chiriac, ArgentinaThis article is dedicated to the problem of European integration, and intercultural education. In this context the interculturality has to be viewed on 2 levels: First level: the macro – represents the international synergy of different cultures for development of communicational system, forming of citizens that will correspond to the needs of a multinational community. Second level: the macro – the synergy of different cultural segments of some communitiesItem EDUCAŢIA INTERCULTURALĂ ÎN SUEDIA(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2014) Goraș-Postică, Viorica; Bezede, RimaArticolul prezintă rezultatele unei vizite de studiu la Stockholm, Suedia, a unei delegaţii multiculturale în cadrul proiectului „Educaţie interculturală pe ambele maluri ale Nistrului”, iniţiat şi coordonat de C.E. PRO DIDACTICA. Valorile promovate de şcoala suedeză şi în societate sînt: libertatea, pacea, democraţia şi respectul pentru fiecare, stimularea dezvoltării creatoare a personalităţii şi a comunităţii într-o societate aflată în schimbare continuă.Item CUNOSTINTE, ATITUDINI SI PRACTICI DE VALORIFICARE A EDUCATIEI INTERCULTURALE IN INSTITUTIILE DE INVATAMANT SUPERIOR (STUDIU DE EVALUARE INITIALA)(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2019) Cristei, Aliona; Costachi, IonelaArticolul prezintă rezultatele studiului de evaluare iniţială a cunoştinţelor, atitudinilor şi practicilor de valorificare a educaţiei interculturale în instituţiile de învăţământ superior din Republica Moldova. Cercetarea s-a realizat în cadrul proiectului Promovarea şi dezvoltarea educaţiei interculturale în formarea iniţială a cadrelor didactice, implementat de C.E. PRO DIDACTICA, cu sprijinul Fundaţiei pentru Copii Pestalozzi din Elveţia, care are ca finalitate dezvoltarea curriculară şi formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice din perspectiva competenţei interculturaleItem DEZVOLTAREA COMPETENTEI INTERCULTURALE: DE LA DOCUMENTELE CURENTE DE POLITICI LA REALITATI SI CONTEXTE IMEDIATE(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2019) Goraș-Postică, VioricaArticolul dat prezintă rezultatele unui studiu de analiză a documentelor curente de politici educaţionale,relevante contextului academic universitar din Republica Moldova, secundate de o analiză a răspunsurilor la un minisondaj de opinie printre cadrele didactice şi manageriale din universităţile cu profil pedagogic. Cercetarea s-a realizat în cadrul proiectului Promovarea şi dezvoltarea educaţiei interculturale în formarea iniţială a cadrelor didactice, implementat de C.E. PRO DIDACTICA, cu sprijinul Fundaţiei pentru Copii Pestalozzi din Elveţia, care are ca finalitate dezvoltarea curriculară şi formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice din perspectiva competenţei interculturaleItem METHODOLOGICAL GUIDELINES FOR TEACHING INTERCULTURAL EDUCATION(CEP USM, 2019) Boghian, IoanaThe present paper aims at: analysing the data from the literature, the study of the school documents regarding the potential of intercultural education to promote the values of tolerance; offer methodological directions for the teaching of intercultural education focused on the values of tolerance for the beneficiaries of adult learning, namely students. The present paper was elaborated within the doctoral research conducted at the Moldova State University. The doctoral project aims to be a research on intercultural education from the perspective of current approaches and models. Tolerance is approached as a key value in intercultural education as a possible response of education and its outcomes to the tense transformation processes that society is undergoing at the beginning of this millennium. The theoretical part of the project is represented by the presentation of intercultural education from the perspective of current approaches and models, and the concept of tolerance from the perspective of psycho-pedagogy. The applicative part envisions how intercultural education can contribute to tolerance as a key value in a society marked by economic, political, ecological, medical, climatic and ideological transformations that have crossed national and regional borders and where individuals, groups and people who feel, think and act differently interact, by designing and implementing an optional academic course for students who are preparing for the teaching career. The purpose of the doctoral project is to develop a theoretical and practical model for achieving intercultural education focused on promoting tolerant attitudes with applicability in university education and adult education.