2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
9 results
Search Results
Item STILURILE DE GÂNDIRE – CONŢINUTUL ŞI FUNCŢIA LOR PRAGMATICĂ(CEP USM, 2020) Rusu, MarinelaÎn lucrarea de față propunem spre analiză problema stilurilor de gândire şi acţiune, considerată în ultima vreme ca fiind o modalitate practică de optimizare a activităţii profesionale. Cercetările de până acum au fost orientate cu precădere în direcţia evidenţierii potenţialităţilor psihologice şi mai puţin în direcţia reliefării stilurilor propriu-zise de gândire şi acţiune umană. Prin conceptele abordate, vom căuta să subliniem semnificaţia noţiunii de „stil”, varietatea şi eficacitatea stilurilor de gândire cât şi elementele care contribuie în mod direct la apariţia stilului. Conţinutul unui anume stil de gândire nu se constituie doar întrun factor exterior, înzestrat cu o valoare estetică ci, implicit, exercită o anumită influenţă asupra eficacităţii acţiunilor omului. Vorbind de stilul propriu, putem spune că „stilul este omul însuşi”. Aspectul individual se caracterizează nu atât prin trăsături comune ale stilurilor profesionale din domenii diverse de activitate socială, cât mai ales, prin contribuţia individului concret care îşi desfăşoară activitatea în acest domeniu, potrivit maximei „omul sfinţeşte locul”.Item ASPECTE PSIHOLOGICE ALE ATITUDINII ȘI COMPORTAMENTULUI PERSOANELOR VÂRSTNICE FAȚĂ DE SERVICIILE MEDICO-SOCIO-COMUNITARE(CEP USM, 2022-11-29) Popescu, Monica-AndreeaVârsta a treia reprezintă un proces de adaptare la schimbările survenite odată cu îmbătrânirea, schimbări de ordin medical, social și comunitar. Nevoile acestora sunt satisfăcute cu ajutorul serviciilor de suport oferite acestor categorii de persoane, iar îmbătrânirea devine un proces sănătos atunci când bătrânii sunt proactivi în accesarea serviciilor ce le sunt destinate și au o atitudine pozitivă față de persoanele care îi îngrijesc și față de aceste servicii.Item NORMA ȘI PATOLOGIA ÎN REGLAREA COMPORTAMENTULUI(CEP USM, 2022-11-29) Calancea, VeronicaBaza expertizei psihologo-judiciare este constituită din activitatea de psihodiagnostic al expertului. Necesitatea utilizării cunoștințelor psihologice speciale bazate pe orientarea sistemică apare la organele de urmărire juridică anume atunci când nu au posibilitatea să obțină cu ajutorul mijloacelor din dotare date obiective referitor la particularitățile psihice ale activității persoanei cercetate. Aceste date pot fi obținute doar în rezultatul cercetării psihodiagnostice desfășurate de către un psiholog profesionist.Item ASPECTE METODOLOGICE A TESTĂRII DECIZIILOR LEGATE DE JOCURILE DE NOROC(CEP USM, 2024) Tatomir, Marcel BernardGambling is a naturalistic and pervasive example of risky decision making, and thus gambling games can provide a paradigm for the investigation of human choice behavior and “irrationality.” Excessive gambling involvement (i.e., pathological gambling) is currently conceptualized as a behavioral addiction, and research on this condition may provide insights into addictive mechanisms in the absence of exogenous drug effects (Clark et al., 2013). The present paper aims to provide a concise overview of recent developments in our understanding of decision-making during gambling and the relevance of these processes to problem gambling (for comprehensive overviews, see van Hodgins et al., 2011; Leeman and Potenza, 2012 and others). Thus, several emerging methods of testing gambling-related decisions are elucidated, highlighting translational models, behavioral economic tasks, and cognitive distortions associated with gambling. These can be helpful in diagnosing and overcoming gambling addiction.Item ROLUL ATITUDINILOR ÎN FORMAREA ȘI DIRECŢIONAREA COMPORTAMEN TULUI UMAN(CEP USM, 2020) Pascaru-Goncear, ValeriaAtitudinile sunt structurile psihice care ne ajută în orientarea selectivă față de diverse aspecte ale mediului în care trăim.Ele reprezintă concepţii explicite sau implicite cu privir e la ceea ce este dezirabil sau indezirabil, nu sunt direct observabile și implică elemente cognitive, afective și comportamentale. Atitudinile sunt un mobil fundamental al com portamentului uman şi, deseori,cauza lui directă, iar, în consecinţă, un elem ent central în lanţul determinativ al conduitei omului. Atitudinile determină orientarea comportamentului, îi conferă sens. Iată de ce, cunoaşterea profundă şi multi laterală a fenomenului atitudinilor dezleagă vaste posibilităţi de a înţelege ființa uma nă și comportamentul său și constituie un instrument important de elucidare a problemelor explorate.Item ОСОБЕННОСТИ ДЕЛИНКВЕНТНОГО ПОВЕДЕНИЯ В ПОДРОСТКОВОМ ВОЗРАСТЕ(CEP USM, 2010) Озерова, ЕленаÎn acest articol este evidenţiată problema privind determinarea comportamentului delincvent, precum şi caracteristicile comportamentului delincvent al adolescen ţilor. Sunt analizaţi, de asemenea, factorii care afectează comportamentul delincvent al adolescenţilor.Item PEDAGOGICAL AND PSYCHOLOGICAL APPROACHES OF VIOLENCE IN SCHOOL(CEP USM, 2015) Shihadi, NizarThere are main theoretical approaches that try to explain perverted behavior and through it the phenomenon of violence. The field of school discipline has been researched extensively in the past years, mostly due to an increase in schools’ violence levels and decrease in teachers’ authority over pupils. Study of philosophical, psychological and pedagogical approaches to implementing discipline in school brings up a number of main attitudes for this significant field in a school.Item ÎNVĂȚAREA INCIDENTALĂ ÎN ANALIZA APLICATĂ A COMPORTAMENTULUI PENTRU COPIII CU TULBURĂRI DIN SPECTRUL AUTIST(CEP USM, 2018) Negru, SabinaCopiii cu autism prezintă deficite semnificative în abilitățile de imitație, care împiedică dobândirea comportamentelor mai complexe și a socializării și, prin urmare, constituie o sarcină de bază a programelor de intervenție timpurie pentru copiii cu autism. În acest studiu am folosit Baseline Design la trei copii mici cu autism pentru a evalua beneficiile unei tehnici comportamentale naturaliste în programul „Imitarea cu obiecte”. Participanții și-au îmbunătățit abilitățile de imitație și au generalizat aceste abilități în medii noi. Aceste rez ultate oferă suport pentru eficientizarea unei intervenții comportamentale inedite la predarea imitației.Item IDENTITY VERSUS IDENTITY CONFUSION IN ADOLESCENT LIFE(CEP USM, 2018) Ciobanu, IanaTransformations that occur throughout the teenager's personality structure have particularly important implications: Physiological maturation, the development of the ability to know, the emergence of new desires and feelings are treated in this article. The se give the teenager the impression that he is a totally new person, different from the child that was until recently. Abandoning the old identity sometimes creates the feeling of void, lack of landmarks and disorientation. In order to balance and rediscov er himself, he seeks new identifications, new patterns of personality to relate to. Thus, the teenager gradually becomes aware not only of what he is, but also of what he can become.