2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    Integration of professional tasks in school projects: developing key competences
    (CEP USM, 2024) Sîrbu, Irina
    This article explores the effectiveness of interdisciplinary project-based learning in fostering and assessing key competencies essential for students’ professional success. By engaging students in a series of industry relevant tasks - such as market research, stakeholder communication, design development, and project presentation - this approach facilitates the practical application of theoretical knowledge in real-world contexts. The study emphasizes the significance of developing critical skills, including analytical thinking, communication, research skills, collaboration, and adaptability. Additionally, the integration of industry feedback provides educators with a framework to evaluate students’ competencies against professional standards, thereby enhancing the rigor of competency assessment. This alignment with the evolving demands of today’s labor market underscores the importance of cultivating transferable skills that prepare students for the challenges they will encounter in their future careers.
  • Thumbnail Image
    Item
    Education – quality of life relationship: sociological approach
    (CEP USM, 2024) Milicenco, Stela
    Education in the context of contemporary society has essential functions in acquiring knowledge, the formation of competences needed to prepare young people for professional activity, etc. The correlation between the education system and other elements of the social system is based on a combination of interdisciplinary dimensions from the fields of sociology, pedagogy, economics, psychology, all of which are focused on ensuring quality of life for every citizen. In this regard, the paper „Education – Quality of Life Relationship: Sociological Approachˮ addresses the issue of theorizing and monitoring education as an important constituent of life quality. The idea that quality attests to the development of education as a competitive and responsive social system is advanced. The role of education system within the social system is revealed and sociological tools of evaluation of the educational system in the context of research on the quality of life dimension are analyzed.
  • Thumbnail Image
    Item
    METODELE EMPIRICE/TEORETICE ÎN ȘTIINȚELE SOCIO-UMANE
    (CEP USM, 2022) Florescu, Emanuel
    Studiile de specialitate susțin ipoteza că nu toate metodele de cercetare sunt potrivite pentru orice fel de cercetare științifică. Metodele empirice sunt opuse celor teoretice, astfel încât fiecare dintre ele are aria și specificul ei în metodologia științelor socio-umane. Ponderea metodelor de tip empiric ori teoretic este dată de relevanța și pertinența sau utilitatea lor într-o anumită știință socio-umană. De exemplu, metodele folosite în istorie sau sociologie nu sunt pertinente în filosofie. Concluzia este că natura cercetării științifice determină tipul de metodă folosită. O implicație particulară a acestei concluzii generale este că în cercetarea filosofică, care mă interesează în mod special, nu sunt adecvate metodele empirice, întrucât tipul acestei cercetări este unul teoretic și speculativ. În schimb, ele se aplică mai reușit în științele socio-umane, care operează cu date factuale, ca istoria sau sociologia. Important este ca metodele folosite să contribuie la dezvoltarea gândirii critice, ce reprezintă un factor esențial în educația modernă.
  • Thumbnail Image
    Item
    SAFEGUARDING CHILDREN IN SPORT
    (CEP USM, 2024) Patras, Svetlana
    Football is one of the most popular sports worldwide and millions of children around the world are involved in it. Many of them play, whether in organised matches or tournaments. At the same time, almost all children follow a favorite team, learning valuable life lessons such as loyalty and team work. In this context, involving children in playing football requires ensuring and respecting their right to a safe environment, a culture of respect and understanding within the football team. Every child has the right to enjoy football in a safe and inclusive environment, free from any form of abuse, harassment or exploitation, and the failure to ensure all the aforementioned conditions is a violation of children’s rights.
  • Thumbnail Image
    Item
    STUDIUL DE CAZ CA METODĂ PSIHANALITICĂ DE CERCETARE
    (CEP USM, 2020) Bolea, Zinaida; Cașcaval, Ion
    În articol este analizat studiul de caz ca metodă psihanalitică de cercetare. Intenția autorilor este de a analiza și clarifica statutul epistemologic al studiului de caz psihanalitic și de a prezenta dezvoltarea metodologiei psihanalitice de cercetare. Autorii prezintă studiul de caz prin raportarea la trei evenimente psihanalitice în parcursul elaborării acestei metode de cercetare: 1) studiul de caz, așa cum este prezentat în opera freudiană și preluat în textele postfreudiene; 2) studiile de caz care au stat la baza teoriei și tehnicii investigației psihosomatice ale Școlii de Psihosomatică din Paris; 3) abordările Școlii de la Ulm prin care studiul de caz psihanalitic este inclus într-o fo rmulă metodologică apropiată rigorilor pozitivistede cercetare.
  • Thumbnail Image
    Item
    EXPERIENȚE INTERNAȚIONALE PRIVIND ABORDAREA ABSENTEISMULUI ELEVILOR (ȘCOLAR)
    (CEP USM, 2019) Decean, Monica; Șevciuc, Maia
    Absenteismul şcolar este un fenomen care a cunoscut o dinamică spectaculoasă în ultimele decenii. Incapacitatea elevului de a se integra în climatul şcolar, caracterizat prin norme și reguli clare, reprezintă una dintre cauzele ce conduc la nevoia acestuia de evadare, fapt ce determină apariţia fenomenului de absenteism şcolar sub diferitele forme de manifestare.Axate pe această temăs au facut numeroase cercetari în întreaga lume.
  • Thumbnail Image
    Item
    TEORIA ÎNTEMEIATĂ: ABORDĂRI ISTORIOGRAFICE
    (CEP USM, 2019) Chira, Aliona
    Dezvoltarea domeniului de cercetare socială a fost influențată de aplicarea unor noi modele de abordare a fenomenelor sociale, în special cu referire la abordarea calitativă. În acest traseu se înscrie și teoria întemeiată, dezvoltată în secolul al XX-lea de către sociologii americani Glaser B.G. şi Strauss A.L. ca reacție la abordările cantitativiste asupra fenomenelor sociale. În articol sunt analizate etapele de apariție și dezvoltare a teoriei întemeiate, evidențiindu-se noile curente. De asemenea, autorul prezintă particularitățile în definirea acestei metode de cercetare și interpretare a datelor, în vederea formulării unui model explicativ