2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
10 results
Search Results
Item Career guidance of students in the context of educational policies: findings and perspectives(CEP USM, 2024) Șevciuc, Maia; Reaboi-Petrachi, Viorica; Botezatu, Valeria; Dicusară, Olga; Dabija, AnaCareer guidance for students is an essential process that helps them make informed decisions about their further education and career path. This process is influenced by a number of factors, including educational policies implemented at the international and national level. The fluctuations of the labor market justify the transfiguration of the career guidance and counseling process in the hierarchy of the education system. The elements of the career guidance process can be found in the practices of the pre-university education system, in order to assist teenagers in their career option. The conducted study highlights that career guidance is an important segment, reflected in educational policy documents, in which it is assigned an essential role in the personal and professional development of students.Item REPREZENTĂRI SOCIALE DESPRE MUNCĂ, PROFESIE ȘI CARIERĂ (sinteze în baza unor studii empirice)(2021) Guţu, OlgaÎn acest articol prezentăm rezultatele unor studii empirice privind reprezentarea socială a muncii, carierei și profesiei la diferite categorii profesionale. Scopul nostru a fost de a identifica conținutul reprezentării și, în același timp, de a surprinde design-ul și strategia de cercetare utilizată de autori (metodologie, grup de subiecți, etape parcurse ș.a.), în vederea clarificării unor direcții de cercetare pentru un studiu similar privind RS a psihologului școlar la diferite categorii de beneficiari.Item CONTEXTUL SOCIOCULTURAL AL EVOLUȚIEI CONCEPTULUI DE CARIERĂ(CEP USM, 2023) Ornovețchii, TatianaDomeniul profesional reprezintă o parte relevantă în existenţa fiecărui individ. Profesia este ceea ce ne defineşte ca personalitate, ca individualitate, ca parte integrantă a societății, ca ,,element progresiv” în structura socială. Viaţa profesională evoluează şi se dezvoltă concomitent/în dependenţă de viaţa personală, fiind un element fundamental pentru starea de bine al eului personal, pentru confortul lăuntric personal şi pentru simbioza armonioasă între personal şi profesional. A dezvolta o carieră reprezintă un proces de lungă durată, și nu o simplă destinaţie. Astfel, cariera rămâne un concept central pentru orice perioadă a vieţii şi pentru orice generaţie, un centru de interes deosebit pentru orice domeniu datorită valorii sale teoretice şi practice pentru înţelegerea, explicarea şi propunerea soluţiilor în sfera ocupaţiilor profesionale.Item MOTIVAȚIA PENTRU ALEGEREA DOMENIULUI PROFESIONAL(CEP USM, 2022-05-13) Ornoveţchii, TatianaChoosing a profession is a very important step in everyone’s life. This is a process that influences our future and depends on our values, preferences and skills. The process of choosing a profession is accomplished in many different and difficult steps. The continuity of this process is in a close connection with the personal motivation, with personal motives and the preference for a certain professional field. A very important factor in the choice of the profession is represented by the intrinsic and extrinsic actors. Taking a right decision about the profession influences directly the well-being and the individual inner comfort, that highlights the relevance of this process.Item PROIECTAR EA CARIEREI DE CĂTRE FEMEI: REZULTAT AL INFLUENȚEI CONTEXTULUI NONFORMAL ȘI INFORMAL(CEP USM, 2020) Dandara, OtiliaÎn articol este abordată problema proiectării carierei de către femei. Constatările și concluziile sunt făcute în baza unui studiu empiric, cu încadrarea unui lot de femei, preponderent din mediul rural. Rezultatele confirmă parțial teoriile luate la baza cercetării privind percepția specifică, necesitatea proiectării carierei de- a lungul vieții de către femei.În lipsa unei ghidări metodice, realizate într-un context instituționalizat, femeile își formează anumite reprezentări despre carieră sub influența contextului de viață: a activităților nonformale și a influenței educaționale informale. Un factor influent, caremai persistă asupra proiectării carierei de către femei, rămâne a fi familia și nașterea copiilor, cu toate că și pe această dimensiune există atitudini și abordări diferite. Calificarea constituie un mecanism vectorial de evoluție în carieră.Item EDUCAȚIA PENTRU CARIERĂ, CONȚINUT AL EDUCAȚIEI DE-A LUNGUL VIEȚII(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2018) Dandara, OtiliaEducația pentru carieră este un conținut educațional reconceptualizat de-a lungul timpului. La început, a fost orientarea profesională, în care erau implicați adulții; ulterior, adolescenții au realizat orientarea școlară și profesională; la moment, în educația pentru carieră, care se derulează pe parcursul întregii vieți, sunt implicate toate persoanele, indiferent de gen, vârstă și calificare. Reconceptualizarea acestui conținut este influențată de schimbarea permanentă a relației dintre individ și mediul său de viață. Evoluția rapidă a tehnologiilor, digitalizarea vieții personale și a activității profesionale impune o perfecționare continuă a competențelor și căutarea permanentă a contextului favorabil autorealizării.Item EDUCAȚIA PENTRU CARIERĂ: ABORDĂRI CONCEPTUALE(CEP USM, 2017) Dandara, Otilia; Cotruța, AidaRealizarea profesională este un aspect definitoriu pentru integrarea omului în societate. Drept principiu de bază al societăţii actuale este educaţia de calitate, fiind un aspect iniţial al formării culturii generale şi, ulterior, al formării profesionale. Acesta rămâne a fi un proces de durată, care necesită o intervenţie profesională calitativă şi permanentă, în scopul menținerii statutului social și profesional al individului.Item TRASEUL CARIEREI DIDACTICE ŞI PARTICULARITĂŢILE EVOLUŢIEI PROFESIONALE(CEP USM, 2016) Dandara, OtiliaEvoluţia în cariera didactică şi dezvoltarea profesionalăîn acest domeniu este marcată de condiţii specifice exercitării profesiei: societatea nu apreciazăla justa valoare munca specialiştilor în domeniul educaţiei, iar înşişi specialiştii în domeniul educaţiei consideră că munca lor are multiple inconvenienţe. Pornind de la aceastăsituaţie, am lansat ipoteza, că cei care au reuşit să avanseze ierarhic în cariera educaţională sunt mai motivaţi pentru predare şi pentru a rămâne în sistem. Cercetarea realizată prin metoda chestionarului a scos în evidenţăcă profesorii, cei care realizeazăo evoluţie în carierăconform modelului orizontal, sunt motivaţi săfacăpredare, fiindcăle place această muncă. Managerii şcolari, care au făcut o carieră conform traseului vertical, sunt predispu şi să fie în continuare manageri, însăs-au îndepărtat de predare. Concluzionăm, deci, cănu modelul traseului evoluţiei în carieră este determinant pentru dezvoltarea profesională, ci particularităţile individuale şi reprezentările persoanei despre progres şi succes.Item PROBLEMATICA DEFINIRII CONCEPTULUI DE CARIERĂ ŞI DE PROIECTARE A CARIEREI(CEP USM, 2015) Chetrari, VioricaProiectarea carierei este un concept complex. Articolul traversează istoria modelării conceptelor de carieră şi de proiectare a carierei şi a teoriilor privind cariera în scopul delimitării conceptuale a termenilor sus-numiţi.Item STIMA DE SINE – ELEMENT IMPORTANT ÎN PROIECTAREA CARIEREI(CEP USM, 2015) Platon, Carolina; Chetrari, VioricaSavanţii susţin că doar o persoană cu stimă de sine înaltă are şanse să-şi dea seama de propriul potenţial. În procesul de orientare în carieră stima de sine va ajuta persoana să ia decizii corecte, să se autoevalueze şi să acţioneze în sensul aspiraţiilor sale.