2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
7 results
Search Results
Item ESENȚELE VALORICE ALE EDUCAȚIEI CULTIVATE ÎN LITERATURA ROMÂNĂ(Print-Caro, 2023) Rusu, IrinaÎn articolul dat am elucidat, prin prisma operelor literare, câteva din valorile general-umane, culturale, etice și morale, determinând astfel contribuția lor majoră în valorificarea trăsăturilor definitorii în edu- carea generațiilor de elevi. Acestea scot în evidență adevărate calități și comportamente ale personajelor, determinând astfel valoarea contextului reflectat, ca element comun prin conturarea unor trăsături distincte. Așadar, valorile general-umane sunt fundamentale şi necesare, deoarece servesc drept referinţă pentru a şti ce este bine şi ce este greşit. Autorii de referință pe care i-am abordat sunt: Petre Ispirescu, Ion Creangă, Ioan Slavici, George Călinescu, Liviu Rebreanu, Mircea Eliade, cei care au revigorat prin creațiile lor adevărate valori, contribuind astfel la relevarea unui stil autentic și original, mai dinamic și unic în evoluția literaturii române.Item EDUCAȚIA PENTRU ȘI PRIN VALORI ÎN CURRICULA DISCIPLINELOR SOCIOUMANISTICE DE LICEU DIN ROMÂNIA ȘI DIN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2021) Ciobanu, Ștefania-Mona-LisaÎn acest articol ne propunem o analiză comparată a produselor curriculare de la disciplinele socioumanistice din România și din Republica Moldova din perspectiva valorilor. În acest context, articolul evidențiază, pe de o parte, convergența sau divergența unor finalități ale educației din perspectiva formării valorilor în curricula disciplinelor socioumanistice ale ciclului liceal din cele două state și, pe de altă parte, necesitatea fundamentării unei viziuni comune asupra unei educații prin și pentru valori.Item VALORILE FUNDAMENTALE CA REPERE EPISTEMOLOGICE ÎN EDIFICAREA PARADIGMEI IDEALULUI EDUCAȚIONAL(CEP USM, 2020) Ciobanu, Mona-Lisa-ȘtefaniaNe propunem, în cele ce urmează, să evidențiem câteva dintre opiniile formulate de unii gânditori de seamă ai umanității din veacurile trecute –fie ei filosofi sau teoreticieni ai culturii, civilizației ori ai științelor educației –cu privire la problematica valorii , în general, cu accent asupra valorilor fundamentale și a impactului acestora asupra conturării paradigmei idealului educațional din diverse epoci. Pe deplin conștienți de vastitatea temei, căreia ar trebui să i se consacre o cercetare exhaustivă, într-un volum distinct, mărturisim că ne-am propus deocamdată doar să semnalăm subiectul în cauză, formulând câteva aserțiuni cu intenționalitate mai curând prolegomenică/ propedeutică. Ne-am oprit în pragul epocii moderne, întrucât de aici înainte pedagogia se desparte tot mai multde filosofie, conturându-se o disciplină aparte, cu obiect de studiu propriu, denumită cel mai adesea filosofia educației. De remarca t, din perspectiva temei abordate de noi aici, este faptul că, indiferent de denominația atribuită disciplinelor care se ocupă de educație, problema privind valorile fundamentale este una recurentă, după cum perenă este și influența ori contribuția acest ora la edificarea paradigmei idealului educațional în diverse epoci.Item CONSIDERENTE PRIVIND DIMENSIUNEA SUBIECTIVISTĂ A VALORILOR(CEP USM, 2013) Gîncu, IrinaÎn articol este abordată evoluţia şi configurarea ideii de valoare din perspectiva teoriilor subiectiviste ale valorilor. Aceste teorii au constituit prima reflecţie filosofică despre valoare, care a fost considerată drept sursă a adevărului. Autorul cercetează problema dată analizând teoriile emotiviste, empirismul logic şi voluntarismul, definitivând aportul acestora pentru evoluţia teoriei despre valori.Item ROLUL FAMILIEI ÎN ADAPTAREA ŞCOLARĂ(CEP USM, 2012) Platon, Carolina; Badarni, ZadaContextul familial în care se dezvoltă copilul are o importanţă majoră. Articolul reflectă opinia autorilor cu privire la valorile psihologice, statutul socioeconomic şi sociocultural al familiei – factori de primă importanţă în adaptarea şcolară.Item VALOAREA ÎN PERCEPŢIILE ŞI ATITUDINILE STUDENŢILOR(CEP USM, 2010) Paladi, OxanaIn this article to students there are presented perceptions and attitudes to wards the notion of value. There are highlighted content characteristics of va lues (development of the self, the spiritual satisfaction, creativity, social contacts, personal prestige, skills, and the material situation) and identifying areas of life (work, studies and education, family, social, entertainment, and physical activity).Item VALORILE ÎN CONTEXTUL FILOSOFIEI ŞCOLII DE LA BADEN(CEP USM, 2014) Gîncu, IrinaÎn articol este studiată evoluţia şi configurarea ideii de valoare din perspectiva filosofiei Şcolii de la Baden. Reprezentanţii acesteişcoli, W.Windelband şi H.Rickert, sunt consideraţi fondatorii teoriei valorilor, care şi-au adus aportul prin conceptualizarea şi clarificarea mai multor dimensiuni ale teoriei valorilor. Autorul cercetează această problemă, analizând diverse apecte ale filosofiei sec. al XX-lea, definitivând contribuţ ia acestora pentru evoluţia teoriei despre valori.