2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    GÂNDIREA CRITICĂ ȘI CREATIVĂ ÎN FUNDAMENTAREA COMPETENȚELOR PROFESIONALE
    (CEP USM, 2022) Dumitraș, Tatiana
    Schimbările actuale dictează necesitatea formării la elevi a gândirii critice și creative care va oferi rezultate optime atunci când cei instruiţi participă activ la procesul de învăţare. Acest obiectiv este posibil prin implicarea următoarelor elemente: claritate, acurateţe, profunzime, însuşire, semnificaţie, precizie şi relevanţă. Învăţarea şi gândirea critică sunt stimulate de crearea unor ocazii pentru aplicarea cunoştinţelor noi la rezolvarea unor sarcini concrete. Formarea gândirii critice și creative la elevi se realizează prin intermediul unor metode active (de exemplu, învăţarea prin descoperire, învăţarea problematizată, exersarea lucrului pe grupe sau în echipă în cadrul temelor care permit cooperarea elevilor etc.), care pot contribui la formarea capacităţii de comunicare, de manifestare a spiritului critic, tolerant, la exprimarea liberă şi argumentată a propriei opinii. Unitatea de curs care îi oferă necondiționat implicarea elevului în postura de partener al educației este filosofia. Printre facilitățile obținute se evidențiază formarea conștiinței filosofice individuale, cunoaşterea de sine ca preocupare permanentă a omului și a științelor (de ex. dacă anatomia și fiziologia omului cercetează corpul uman, atunci cunoașterea filosofică a omului este complementară cunoaşterii ştiinţifice a ființei umane, ea nu are în vedere trăsături particulare ale omului, ci încearcă să ofere o perspectivă de ansamblu asupra existenţei acestuia, fiind o cunoaştere generală a lui. Finalitățile vizate sunt respectarea și promovarea principiilor de bază ale eticii şi deontologiei medicale în cadrul activităţii profesionale a specialistului medical, comunicarea, consilierea şi susţinerea pacienţilor în problemele relevante de sănătate şi sociale, deasemenea depăşirea situaţiilor de criză şi conflict.
  • Thumbnail Image
    Item
    DIDACTICA FORMĂRII COMPETENȚELOR PROFESIONALE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PROFESIONAL MEDICAL DUAL
    (CEP USM, 2022-11-29) Negrean, Mariana; Cheptanari, Svetlana; Creciun, Galina
    Autorii abordează problema didacticii formării competențelor profesionale a asistenților medicali, instruiți în contextul învățământului dual. în articol sunt prezentate premisele inovaţiilor educaţionale centrate pe probleme actuale ale învăţământului profesional medical prin prisma instruirii asistenților medicali, centrată pe competenţe.
  • Thumbnail Image
    Item
    ANDRAGOGUL ÎN SISTEMUL EDUCAȚIEI ADULȚILOR: PROFIL ȘI COMPETENŢE PROFESIONALE
    (CEP USM, 2024) Țurcanu, Carolina
    The intensive development of adult pedagogy, the increasing demands towards adult learning and education dictated by the labor market, internal and external factors, as well as growing personal needs, generate the need for the initial and continuous training of pedagogues - andragogues for this feld. The andragogue is the teaching staff for adults. It should be noted that in the Republic of Moldova the frst steps are being taken to initially train teaching staff for adults. In this article, the focus is on the general problems faced by teachers, including andragogists-practitioners: the low level of motivation for educational activity, the quality of teaching staff, unfavorable conditions for educational activity, etc. For the frst time, the problem of the andragogue’s professional skills is addressed: heuristic, communicative, teleological, instrumental, operational, decision-making skills. A model of the activity of the andragogue is also proposed: objectives, functions, actions, etc.
  • Thumbnail Image
    Item
    FORMAREA CONTINUĂ A PERSONALULUI DE SPECIALITATE DIN BIBLIOTECI ÎN PERIOADĂ DE CRIZĂ
    (CEP USM, 2021) Povestca, Lilia
    The article highlights the need for continuous professional training of specialized staff in libraries, regardless of the crises caused in society. There are reflected the results of studies on identifying training needs in the European library sector. The author mentions the experience of organizing the process of continuous training of specialized staff in the libraries of the Republic of Moldova during the pandemic crisis. The author presents statistical data on the participation of librarians in the Republic of Moldova in formal and nonformal training during 2020. There are identified the deficit of specific professional skills of librarians in the stage due to the pandemic caused by Covid-19.
  • Thumbnail Image
    Item
    VALORIFICAREA LEADERSHIP-ULUI PAIDEUTIC ÎN CADRUL COMUNITĂŢILOR PROFESIONALE DE ÎNVĂŢARE
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2014) Bezede, Rima
    Articolul se referă la abordarea aplicativă a rolului şi a importanţei comunităţilor profesionale de învăţare în implementarea strategiei leadership-ului paideutic şi, implicit, în fortificarea competenţelor profesionale ale cadrelor didactice. În baza cercetărilor recente din domeniu,sînt elucidaţi factorii principali ce determină funcţionarea eficientă a unei comunităţi de învăţare: cultura colaborării, managementul participativ şi leadership-ul colaborativ. De asemenea, sînt reliefate condiţiile de bază pentru crearea unei comunităţi de învăţare: asigurarea unui mediu prielnic învăţării, stimulativ şi diversificat, care să favorizeze producerea de cunoştinţe şi de competenţe acţionale. Sînt prezentate rezultatele activităţii comunităţilor profesionale constituite în cadrul implementării strategiei leadership-ului paideutic.
  • Thumbnail Image
    Item
    RESPONSABILIZARE SOCIALĂ PRIN OFERTE DIVERSIFICATE DE FORMARE
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2014) Goraş-Postică, Viorica; Şevciuc, Maia
    Articolul propune o prezentare analitică a unui program nou pentru studiile de masterat de la Universitatea de Stat din Moldova – Consiliere educaţională şi spirituală. Programul de studii include cursuri din psihologie, pedagogie şi spiritualitate creştină, adaptate la necesităţile de profesionalizare în domeniul consilierii. Sînt parcurse competenţele generale şi specifice, ca finalităţi ale programului, dar şi esenţa obiectivelor şi conţinuturilor recomandate la cursurile de bază. Se expun principiile şi standardele de etică profesională promovate de toţi titularii de curs, insistîndu-se asupra teismului, imperativului şi utilitarismului moral şi justiţiei sociale. În încheiere se oferă lista integrală a programelor de master de la această instituţie.
  • Thumbnail Image
    Item
    CULTURA DIPLOMATICĂ, COMPONENTĂ A COMPETENŢEI PROFESIONALE A MANAGERILOR DE PROIECTE ŞI A FORMATORILOR
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2018) Goraş-Postică, Viorica
    Articolul abordează, cu statut de inovaţie, cultura diplomatică, în calitate de componentă a competenţei profesionale a formatorilor şi a managerilor de proiecte, argumentându-se rolul acestora în construirea unei imagini pozitive a ţării, inclusiv prin reprezentarea ei în diverse relaţii de parteneriat din proiectele educaţionale. Exemplele analizate, raportate la misiunea şi viziunea CE PRO DIDACTICA, care au fost probate în timp, pe diverse meridiane ale lumii, construiesc o axă metodologică calitativă relevantă.