2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
8 results
Search Results
Item PARTICULARITĂȚI ALE COMPETENȚEI DE EVALUARE FORMATIVĂ LA CADRELE DIDACTICE UNIVERSITARE(CEP USM, 2023) Botezatu, ValeriaEvaluarea formativă reprezintă o problemă actuală în proiectarea didactică în învățământul universitar. Evaluarea depășește, astfel, statutul de etapă finală a activităților de predare – învățare, pe care îl deținea în didactica tradițională, importantă fiind evaluarea formativă, pe tot parcursul procesului didactic, care valorizează şi susține învățarea prin reglarea imediată şi interactivă. Fiind o evaluare centrată pe proces, evaluarea formativă are un caracter dinamic şi flexibil, asigurând reglarea ,,din mers” a activităţii educaţionale. În acest sens, evaluarea formativă permite profesorului să regleze interactiv, în mod continuu şi sistematic învăţarea și predarea. Articolul de față evidențiază importanța competenței de evaluare formativă în învățământul universitar, prin prisma componentelor sale: măsurarea, feedback-ul și aprecierea. În acest context, sunt reflectate rezultatele experimentului psihopedagogic de constatare cu referire la competența de evaluare formativă a cadrelor didactice universitare.Item ABORDĂRI METODOLOGICE DE DEZVOLTARE A COMPETENȚEI DE EVALUARE FORMATIVĂ LA CADRELE DIDACTICE UNIVERSITARE(CEP USM, 2022) Botezatu, Valeria; Bîrnaz, NinaÎn acest articol sunt prezentate repere teoretice și metodologice de dezvoltare a competenței de evaluare formativă la cadrele didactice universitare structurate într-un model psihopedagogic de dezvoltare a competenței de evaluare forma- tivă (CEF). Acest model trasează linii directoare pentru dezvoltarea competenței de evaluare formativă. Modelul psiho- pedagogic de dezvoltare a competenţei de evaluare formativă este construit pe fundamente filozofice (teoria experențială, pragmatismul, funcționalismul), fundamente psihopedagogice (teoria umanistă a personalității, progresivismul, constructivis- mul, behaviorismul, pedagogia competențelor, teoria învățării depline, teoria proiectării centrată pe dovezi), fundamente cibernetice (teoria controlului prin feedback) şi conceptualizează teoretic şi practic dezvoltarea competenţei de evaluare formativă la cadrele didactice universitare. Teoriile vizate evidențiază un sistem de principii care asigură eficienţa acti- vităţilor proiectate în cadrul programului formativ. Conform modelului de formare a competenței, formarea competenței de evaluare formativă presupune un proces complex, prin implicarea cadrului didactic în categorii specifice de situații de formare, care presupun cunoaștere și înțelegere, acțiune, autonomie.Item EVALUAREA FORMATIVĂ ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL UNIVERSITAR ÎN CONTEXT ONLINE(CEP USM, 2021) Botezatu, ValeriaIn the context of expanding the online learning process, the process of assessing professional skills receives special connotations. In this context, new requirements for the design and implementation of the assessment strategy, in particular the formative assessment, are required. In this article we present the concept of formative assessment in the online environment, highlighting the principles and requirements for effective implementation of formative assessment in university education.Item IMPORTANŢA FEEDBACK-ULUI ÎN FORMAREA ABILITĂŢILOR DE AUTOEVALUARE LA ELEVI(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2017) Botezatu, ValeriaNumeroase cercetări şi studii recunosc importanţa feedback-ului în procesul de evaluare, îndeosebi în formarea abilităţilor de autoevaluare la elevi. Funcţionalitatea feedback-ului este determinată de calitatea sa motivaţională, stimulativă şi corectivă. În acest mod, el ameliorează procesul de autoevaluare. Fiind ghidat de către profesor, el evul judecă asupra propriei activităţi pentru a-şi îmbunătăţi performanţa, identifică discrepanţele dintre performanţa actuală şi cea dorită. Autoevaluarea este dirijată de către profesor prin oferirea unui feedback eficient. Profesorul susţine elevii pe tot parcursul procesului de autoevaluare, de la stabilirea criteriilor de evaluare şi a strategiilor de învăţare până la furnizarea feedback-ului.Item PROVIDING EFFECTIVE FEEDBACK AND CORRECTING ERRORS IN THE EFL CLASSROOM(CEP USM, 2019) Dulicher, OlgaProviding feedback and correcting errors to learners on their performance is an important aspect of teaching. In the traditional educational environment the errors made by the students are frequently corrected and given feedback, because the focus of classroom instruction is on accuracy. Giving feedback and correcting errors may serve not only to let learners know how well they have performed, but also to increase motivation and build a supportive classroom environment. In this context, this paper aims at highlighting the importance of feedback, some key areas including what is error and feedback, types and models of feedback, attitudes towards errors and some feedback strategies.Item DEMERS TEORETIC PRIVIND FUNCȚIONALITATEA EVALUĂRII FORMATIVE PRIN PRISMA ABORDĂRILOR FILOSOFICE(CEP USM, 2019) Botezatu, Valeria; Bîrnaz, NinaÎn contextul educațional actual, când se cere cu insistenţă deplasarea vectorului de la evaluarea produselor învăţării la evaluarea proceselor în timpul activităţii de învăţare, este promovat conceptul de evaluare formativă. Din acest punct de vedere, rolul evaluării este de a susține învățarea și formarea. În acest articol este analizat conceptul de evaluare formativă prin prisma abordărilor filosofice. Astfel, evoluţia conceptului de evaluare formativă este determinată de influența următoarelor abordări filosofice: paradigma umanistă, existențialism, pragmatism și funcționalismItem ACTIVITATEA INDEPENDENTĂ A STUDENTULUI PRIN PRISMA EVALUĂRII FORMATIVE(CEP USM, 2016) Spînu, Valeria; Bîrnaz, NinaObiectivul principal al acestui studiu constăîn identificarea şi analiza esenţei şi specificului activităţii independente a studentului (AIS) prin prisma evaluării formative în învăţământul universitar. Activitatea independent a studentului contribuie la realizarea eficientă a finalităţilor educaţionale şi la formarea competenţelor lui profesionale, în condiţiile unei planificări eficiente din partea profesorului şi a studentului. Evaluarea formativă vizează îmbunătăţirea activităţii independente a studentului, în cazul în care profesorul şi studentul interacţionează între ei, în baza unui feedback formativ oportun şi suportiv. Evaluarea formative permite reglarea interactive a AIS; astfel, studentul poate să automonitorizeze activitatea independentă, iar profesorul – să adapteze strategia de predare. Eficienţa AIS depinde de colaborarea actorilor educaţionali – profesorul şi studentul, fiecare având rolul său specific în activitatea independentă a studentului. Îmbunănăţirea formării profesionale şi eliminarea cauzelor care blochează acest proces constă în utilizarea în mod eficient, de către cadrele didactice şi studenţi, a strategiei activităţii independente a studentului prin prisma profesorului şi a studentului. Ameliorarea AIS este posibilă prin îmbunătăţirea evaluării formative în învăţământul universitar.Item EVALUAREA FORMATIVĂ – DEZIDERAT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL UNIVERSITAR(CEP USM, 2016) Bîrnaz, Nina; Spînu, ValeriaÎn ultimul timp au luat amploare cercetările cu referire la evaluarea formativă. Prezenţa constantă a evaluării formative în învăţământul universitar explică, fără îndoială , locul central al acesteia în procesul instructiv-educativ. Evaluarea formative apare ca o strategie nouă în educaţia postmodernă, are permite studenţilor să-şi dezvolte competente pentru a deveni autonomi în învăţare. Evaluarea formative prezintă valoare în învăţământul universitar, reieşind din caracterul ei de diagnoză, remediere şi corecţie a procesului de predare–învăţare. Fiind axatăpe învăţare, evaluarea formativă este importantă în învăţământul universitar datorită feedback-ului realizat între profesori şi studenţi; în rezultat, evaluarea formativă reprezintă, pe de o parte, remedierea procesului didactic pentru atenuarea dificultăţilor întâmpinate de către studenţi şi, pe de altăparte, reglarea procesului de predare–învăţare. Evaluarea formativăîn învăţământul universitar cuprinde în centrul său de interes câteva momente-cheie / strategii: precizarea metodologiei de evaluare formativă(stabilirea sistemului de sarcini didactice în context taxonomic / a între-bărilor pertinente obiectivelor de evaluare; adaptarea metodelor corespunză toare activităţii de evaluare), monitorizarea lucrului individual al studenţilor, evaluarea reciprocă şi autoevaluarea, realizarea feedback-ului obiectiv-pozitiv. Calitatea evaluării în învăţământul universitar este determinată, într-o oarecare măsură, de dezvoltarea profesională a cadrelor didactice în stabilirea unui sistem de strategii practic–aplicative în procesul de evaluare formativă, aceasta din urmăfiind un instrument util ce permite adaptarea şi reglarea procesului de predare–învăţare.