2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
9 results
Search Results
Item MANAGEMENTUL DEZVOLTĂRII COMPETENŢELOR INTERCULTURALE LA LICEENI ÎN CONTEXTUL PREDĂRII ISTORIEI(CEP USM, 2012) Paiu, Mihail; Valenti, OleseaEste abordată problema privind dezvoltarea competenţei interculturale la liceeni în contextul predării istoriei, precum şi al promovării managementului intercultural în instituţia de învăţământ preuniversitară. Se urmăreşte scopul stabilirii unei metodologii de dezvoltare a competenţelor interculturale la liceeni în contextul predării istoriei. Semnificaţia practică este certificată de proiectarea reperelor metodologice de dezvoltare a competenţelor interculturale la liceeni în contextul predării istoriei, fapt ce eficientizează aplicarea iniţiativelor strategice de optimizare a planului de dezvoltare şcolară la nivel de management intercultural, în cadrul instituţiei de învăţământ preuniversitar.Item EVALUAREA – COMPONENTĂ A PROCESULUI DE INSTRUIRE ÎN CONTEXTUL ASIGURĂRII CONEXIUNII ȘI CONTINUITĂȚII ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SUPERIOR(CEP USM, 2018) Repida, Tatiana; Paiu, Mihail; Țurcanu, Carolina; Vasilache, CorinaÎn prezentul articol se examinează evaluarea în contextul asigurării conexiunii și continuității în procesul de instruire în școala superioarăItem CONEXIUNE ȘI CONTINUITATE ÎN ORGANIZAREA PROCESULUI DE INSTRUIRE ÎN ȘCOALA SUPERIOARĂ(CEP USM, 2018) Repida, Tatiana; Paiu, Mihail; Țurcanu, CarolinaÎn articol este argumentată abordarea realizării interconexiunii și continu ității procesului didactic (componenta Metodologia de predare-învățarea) în învățământul superior.Accentul este plasat pe aplicații în cadrul cursurilor și seminarelor, pe învățare prin proiecte, pe utilizarea Tehnologiilor Informaționale și Comunicaționale (TIC) în procesul didactic.Se analizează opiniile studenților referitor la rolul pe care îl au metodele de predare-învățare în programul de studii universitare.Item ORGANIZAREA PROCESULUI DIDACTIC ÎN ŞCOALA SUPERIOARĂ DIN PERSPECTIVA CONEXIUNII ŞI CONTINUITĂŢII METODOLOGIEI DE PREDARE-ÎNVĂŢARE(CEP USM, 2017) Repida, Tatiana; Paiu, Mihail; Țurcanu, CarolinaÎn articol sunt analizate opiniile studenţilor privind procesul de instruire în învăţământul superior, referitor la metodologia predării-învăţării. Studiul realizat empiric denotă că continuitatea în aplicarea metodologiei didactice constă în conștientizarea de către cadrele didactice a caracterului dinamic al metodologiei instruirii: diversificarea și combinarea strategiilor didactice în raport cu profilul de pregătire a specialiștilor, finalitățile/competențele, conținuturile, caracteristicile individuale ale studentului, experiențele acumulate, condițiile în care se desfășoară procesul educațional.Item CADRUL NORMATIV/REGLATOR PRIVIND DOMENIILE DE FORMARE PROFESIONALĂ, SPECIALITĂȚI, CALIFICĂRI ȘI OCUPAȚII: PROBLEME DE INTERCONEXIUNE ȘI IMPLEMENTARE(CEP USM, 2017) Guțu, Vladimir; Paiu, Mihail; Țurcanu, Carolina; Repida, Tatiana; Toma, NataliaÎn articolul dat pentru prima dată este abordată problema privind interconexiunea și corelarea Nomenclatorului domeniilor de formare profesională și al specialităților, a Cadrului Național al Calificărilor și a Clasificatorului ocupațiilor, precum și particularitățile implementării acestor documente în învățământul superior. Accentul se va pune pe analiza funcționalității acestor documente de politici în contextul structurării învățământului superior în trei cicluri:licență, masterat, doctorat. Vor fi analizaţi factorii ce provoacă dizfuncționalități în acest sens pe piața muncii, dar și în sistemul de învățământ superior.Item POLITICI EDUCAȚIONALE – DIMENSIUNE A CONEXIUNII ȘI CONTINUITĂȚII ÎNTRE CICLURI ALE ÎNVĂȚĂMÂNTULUI SUPERIOR(CEP USM, 2017) Paiu, Mihail; Repida, Tatiana; Țurcanu, CarolinaÎn articol sunt abordate unele componente ale politicilor educaţionale ca dimensiune indispensabilă în asigurarea conexiunii şi continuităţii între ciclurile învăţământului superior în contextul necesităţii de a adapta formarea profesio-nalăla cerinţele pieţei muncii. Este specificatrolul şi importanţa acordării serviciilor de sprijin în proiectarea carierei, accentul fiind pus pe prioritatea acestora în formarea şi dezvoltarea unei culturi antreprenoriale în cadrul învăţământului universitar.Item CONEXIUNE ŞI CONTINUITATE ÎN DEZVOLTAREA COMPETENŢ ELOR PROFESIONALE ALE STUDENŢILOR – VIITOARE CADRE DIDACTICE PRIN STAGIILE DE PRACRTICĂ(CEP USM, 2016) Repida, Tatiana; Paiu, Mihail; Țurcanu, CarolinaÎn articol este analizată problema privind formarea continua a competenţelor profesionale în contextul stagiilor de practică în condiţiile învăţământului pe cicluri în şcoala superioară. Accentul este plasat peformarea/dezvoltarea competenţelor profesionale în legătură cu noua concepţie a învăţământului superior expusăîn Codul Educaţiei al Republicii Moldova şi în Strategia „Educaţia 2020”. Formarea/dezvoltarea competente lor profesionale e corelată cu cerinţele Cadrului Naţional al Calificărilor din învăţământul superior privind pregătirea specialiştilor în învăţământul universitar. Se concluzionează că formarea/dezvoltarea competenţelor profesionale în corelare cu ciclurile de învăţământ superior în cadrul stagiilor de practică, pe de o parte, şi cu Cadrul Naţional al Calificărilor din învăţământului superior, pe de altăparte, este în beneficiul angajaţilor şi al angajatorului.Item INTERCONEXIUNEA ŞI CONTINUITATEA ÎNTRE CICLURILE ÎNVĂŢĂMÂNTULUI SUPERIOR – UN POSIBIL RĂSPUNS LA CERINŢELE CADRULUI NAŢIONAL AL CALIFICĂRILOR(CEP USM, 2016) Repida, Tatiana; Paiu, Mihail; Țurcanu, CarolinaÎn articol este argumentată necesitatea realizării interconexiunii şi continuităţii între şi intra ciclurile de învăţământ superior, fiind analizatăliteratura de specialitate la problema abordată, dezvăluită semnificaţia conceptului de conexiune şi continuitate, determinat scopul şi unele aspecte metodologice ale interconexiunii şi continuităţii, ilustrat contextul actual al abordării propuse.Item CATEDRA ŞTIINŢE ALE EDUCAŢIEI LA 60 DE ANI: FILE DIN ISTORIE(CEP USM, 2015) Repida, Tatiana; Paiu, Mihail; Țurcanu, CarolinaÎn articol este prezentată succint istoria Catedrei Ştiinţe ale Educaţiei de la fondare în anul 1955 şi până în prezent: direcţiile principale de activitate, personalul didactic, activităţi noi apărute în cadrul catedrei şi perspectivele dezvoltării ei.