2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
4 results
Search Results
Item PROIECTAR EA CARIEREI DE CĂTRE FEMEI: REZULTAT AL INFLUENȚEI CONTEXTULUI NONFORMAL ȘI INFORMAL(CEP USM, 2020) Dandara, OtiliaÎn articol este abordată problema proiectării carierei de către femei. Constatările și concluziile sunt făcute în baza unui studiu empiric, cu încadrarea unui lot de femei, preponderent din mediul rural. Rezultatele confirmă parțial teoriile luate la baza cercetării privind percepția specifică, necesitatea proiectării carierei de- a lungul vieții de către femei.În lipsa unei ghidări metodice, realizate într-un context instituționalizat, femeile își formează anumite reprezentări despre carieră sub influența contextului de viață: a activităților nonformale și a influenței educaționale informale. Un factor influent, caremai persistă asupra proiectării carierei de către femei, rămâne a fi familia și nașterea copiilor, cu toate că și pe această dimensiune există atitudini și abordări diferite. Calificarea constituie un mecanism vectorial de evoluție în carieră.Item EDUCAȚIA PENTRU CARIERĂ, CONȚINUT AL EDUCAȚIEI DE-A LUNGUL VIEȚII(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2018) Dandara, OtiliaEducația pentru carieră este un conținut educațional reconceptualizat de-a lungul timpului. La început, a fost orientarea profesională, în care erau implicați adulții; ulterior, adolescenții au realizat orientarea școlară și profesională; la moment, în educația pentru carieră, care se derulează pe parcursul întregii vieți, sunt implicate toate persoanele, indiferent de gen, vârstă și calificare. Reconceptualizarea acestui conținut este influențată de schimbarea permanentă a relației dintre individ și mediul său de viață. Evoluția rapidă a tehnologiilor, digitalizarea vieții personale și a activității profesionale impune o perfecționare continuă a competențelor și căutarea permanentă a contextului favorabil autorealizării.Item EDUCAȚIA PENTRU CARIERĂ: ABORDĂRI CONCEPTUALE(CEP USM, 2017) Dandara, Otilia; Cotruța, AidaRealizarea profesională este un aspect definitoriu pentru integrarea omului în societate. Drept principiu de bază al societăţii actuale este educaţia de calitate, fiind un aspect iniţial al formării culturii generale şi, ulterior, al formării profesionale. Acesta rămâne a fi un proces de durată, care necesită o intervenţie profesională calitativă şi permanentă, în scopul menținerii statutului social și profesional al individului.Item TRASEUL CARIEREI DIDACTICE ŞI PARTICULARITĂŢILE EVOLUŢIEI PROFESIONALE(CEP USM, 2016) Dandara, OtiliaEvoluţia în cariera didactică şi dezvoltarea profesionalăîn acest domeniu este marcată de condiţii specifice exercitării profesiei: societatea nu apreciazăla justa valoare munca specialiştilor în domeniul educaţiei, iar înşişi specialiştii în domeniul educaţiei consideră că munca lor are multiple inconvenienţe. Pornind de la aceastăsituaţie, am lansat ipoteza, că cei care au reuşit să avanseze ierarhic în cariera educaţională sunt mai motivaţi pentru predare şi pentru a rămâne în sistem. Cercetarea realizată prin metoda chestionarului a scos în evidenţăcă profesorii, cei care realizeazăo evoluţie în carierăconform modelului orizontal, sunt motivaţi săfacăpredare, fiindcăle place această muncă. Managerii şcolari, care au făcut o carieră conform traseului vertical, sunt predispu şi să fie în continuare manageri, însăs-au îndepărtat de predare. Concluzionăm, deci, cănu modelul traseului evoluţiei în carieră este determinant pentru dezvoltarea profesională, ci particularităţile individuale şi reprezentările persoanei despre progres şi succes.