2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/25

Browse

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Thumbnail Image
    Item
    Reclama de șoc – o nouă provocare în contexte național și intrenațional
    (CEP USM, 2024) Tabarcea, Ala
    Înarmați cu credința că misiunea profesorilor, pe lângă reflectarea la cursuri a conținutului literarurii de specialitate, este amplificarea la studenți a abilităților de analiză critică concomitent cu lansarea pledoariilor în favoarea dimensiunilor etice și morale ale marketingului, ne-am propus să supunem discuției unele exigențe științifice pretinse creatorilor de reclamă, regăsite în avalanșa informațională existentă, trecute prin sita celor trei piloni ale inteligenței de marketing – psihologia, sociologia și antropologia. Avem în vedere argumentarea felului în care creatorii de reclamă adoptă marea provocare pentru care reclama de șoc se poate solda cu succes sau cu eșec, ambii raliind în jurul reacțiilor receptorilor de mesaje controversate, care urmează a fi cercetate în funcție de: cultura și diversitatea umană, procesele mentale și comportamentul indivizilor în context social. Studiile noastre anterioare au reliefat consecințele care derivă din ignoranța determinată de nepotrivirile dintre percepția unui marketer despre propria prestație și realitatea clientului; în studiul de față – dezbatem posibile nepotriviri între percepția clientului și realitatea creatorilor de reclamă de șoc.
  • Thumbnail Image
    Item
    The marketing audit: redefining content and areas of inquiry
    (CEP USM, 2024-10-24) Tabarcea, Ala
    This article seeks to clarify the fundamental purpose, objectives, and areas of research related to marketing audits. The focus is on identifying the types of companies that typically seek audit services and understanding their motivations for doing so. By examining this area, the study aims to shed light on how marketing audits contribute to business growth, efficiency, and strategic decision-making.
  • Thumbnail Image
    Item
    RECONSIDERAREA CONȚINUTULUI, SCOPULUI ȘI DOMENIILOR DE INVESTIGARE A AUDITULUI DE MARKETING
    (CEP USM, 2024) Tabarcea, Ala
    The categories of companies that request the audit service are recorded in the specialized literature of marketing, being specified economic agents, mainly of medium and large size, who are looking ways to increase sales; they want a management reorganization in the result changes in the market situation; understanding that the marketing activity is not capitalized on maximum and want to improve marketing efficiency. In order to correctly explain the content, the purpose, the objectives and the fields of researching of the marketing audit, we have proposed as an objective, the thorough examination of the many points of view, formulated by authors and practiti-oners from abroad and from our country: or, given the number imposing " writings" with the marketing audit as the object of analysis, from the beginning we also fell into the trap of a theoretically induced error, considering that the authors opinions regarding its approach, content and consistency can constitute faithful theoretical and practical benchmarks both for students and practitioners.
  • Thumbnail Image
    Item
    STRATEGII DE MARKETING DIRECT UTILIZATE ÎN PROMOVAREA TURISMULUI SUSTENABIL
    (CEP USM, 2023) Tabarcea, Ala
    The present study focuses on bringing to light the fact that the perspective must be "drowned" in parallel / simultaneous actions taken primarily by companies (multinational, large, medium and small) as well as by final consumers. Because when the metamorphosis of customer behavior is indisputably neglected: moral, spiritual values, as well as their ability to reflect and reason logically and selfishly, constantly driven by the exhortations "do what you have to do for your children and grandchildren", "consume what you have to consume", the familiar marketing treatment (including, directly), encompassing various lexemes/concepts, including those of sustainability, is becoming obsolete.
  • Thumbnail Image
    Item
    OPORTUNITATEA VALORIFICĂRII AFACERILOR DE FRANCIZING IN INDUSTRIA OSPITALITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
    (CEP USM, 2022-09-27) Tabarcea, Ala; Ţurcanu, Olesea
    The benefits of operating a franchise system in the Republic of Moldova include cheap labour and low advertising costs. At the same time, there is a low level of purchasing power, as well as low quality of services on the market, since a large part of the goods and services offered by companies representing foreign firms and aimed at middle- and high-income customers, depend to a large extent on the economic situation of the country and the increase in purchasing power of the population.
  • Thumbnail Image
    Item
    THE IMPACT OF TOURISM ON THE ENVIRONMENT AND DEVELOPMENT PROSPECTS OF ECOTOURISM
    (CEP USM, 2022-09-27) Tabarcea, Ala; Iaquinta, Pietro
    Tourism is one of the most important economic activities and a promoter of sustainable development. The increase in the complexity and volume of the tourism offer has led to the development of a real tourism industry, for which reason tourism should be treated as a separate branch of the economy. Tourism plays a key role in the economic and social life by acting as a dynamic force in the global economic system, as a means of diversifying the economic structure and alleviating inter-regional imbalances, and as an active and attractive means of education, raising the level of knowledge, culture and civilisation of the population.
  • Thumbnail Image
    Item
    DEZVOLTARE SUSTENABILĂ VERSUS MARKETING OFENSATOR
    (CEP USM, 2022) Tabarcea, Ala; Tullio, Romita
    In spite of the fact that the specialized literature abounds in sustainability content, modest research that would concern the relationship between sustainability and marketing strategy examine this addiction, especially from the perspective of companies. A study conducted with the masters confirmed, once again, that when the transformation that happened and the altitude of their customers is neglected, their spiritual height, but also the ability of many to slowly ', logically, guiding -constantly from the urge, 'consume what you have to consume', the familiar approach of marketing, which integrates various concepts, including those of sustainability and durability, becomes vain. Therefore, we have set ourselves as purpose: 1. Argumentation of the cases of absurd incorporation of durability and sustainability in philosophy and arithmetic marketing; 2. Investigating practices, that from our point of view, are offensive to customers, even in the context in which more and more companies embrace the imperative of sustainable and/or sustainable development.
  • Thumbnail Image
    Item
    RECONSIDERAREA TEORIEI COMPORTAMENTULUI CONSUMATORULUI
    (CEP USM, 2022) Tabarcea, Ala
    Cu certitudinea că menirea majoră a profesorului, dar și a omului de știință nu se rezumă doar la „a face educație”, ci și la aceea de a „deschide mintea tinerilor”, ne-am propus să dezbatem unele exigențe științifice pretinse consumatorului, existente în majoritatea manualelor de teorie economică. Avem în vedere teoria comportamentului consumatorului, mai bine zis: axiomele pe care se bazează teoria alegerii consumatorului și curbele de indiferență, care „pretind” că reușit ilustrează grafic preferințele consumatorului. Erorile identificate: contradicții în termeni, pleonasme, definiții și relații cauzale incorecte, omiterea unor daturi, compromit justa cunoaștere a comportamentului consumatorului și în consecință – obținerea unui mod temeinic și bine consolidat de gândire economică din partea tinerilor preocupați de raționamentele economice.
  • Thumbnail Image
    Item
    SISTEME INFORMATICE – SUPORT AL ACTIVITĂȚILOR DE MARKETING
    (CEP USM, 2016) Pascari, Ludmila; Tabarcea, Ala
    În acest articol este prezentat rolul şi importanţa sistemelor informatice utilizate în activitatea de marketing; sunt analizate modulele informatice care sprijină ariile funcţionale ale afacerii,ca: Planificarea Resurselor Întreprinderii (Enterpise Resource Planning–ERP), aplicaţiile de gestiune a relaţiilor cu clienţii (Customer Relationship Management–CRM)şi Managementul Lanţului de Distribuţie(Supply Chain Management–SCM).