2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/50

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    ORFELINATUL ÎN PERIOADA SOVIETICĂ: O COPILĂRIE TERIFIANTĂ
    (CEP USM, 2024) Botnari, Lia
    The communist political system, whose educational priorities lie directly in the transformation of the new man into a “Soviet comrade” is not an exception in this respect. The educational models to which children were subjected in order to be properly indoctrinated are detailed in postmodern novels that we will use as illustrative sources in this respect, the Glass Garden by Tatiana Tibuleac and Satisfaction by Mihaela Perciun. The central characters of these narratives can be studied in various aspects of their childhood evolution at the orphanage, as well as of their subsequent becoming. Both Lastocika and Reghina can be analyzed in terms of the formal education they received at the children’s home, but also outside it, of aspirations, informal education manifested through the entourage of which they were part, of the system of values that have been inoculated to them etc. The new aspects of these narratives that allow their qualification as postmodernist texts will also be highlighted throughout this article, as well as the direct influence of the orphanage space on the becoming of these characters.
  • Thumbnail Image
    Item
    EUFEMISMUL – COMPONENTĂ INDISPENSABILĂ A LIMBAJULUI POLITIC
    (CEP USM, 2022-05-13) Şaganean, Gabriela
    The article focuses on euphemisms in the political disourse as emotionally neutral words or expressions used instead of words or expressions that seem indecent, rude, or tactless to the speaker. From the perspective of pragmatics, the process of euphemisation is a strategy of masking unwanted information that allows veiling unpleasant facts through the use of various linguistic mechanisms that give the sender the opportunity to attenuate or, conversely, to consolidate a forbidden concept or a reality in a certain context or in a certain pragmatic situation. The receiver’s primary role involves not only recovering the meaning of the message, information, but also the sender’s intention. Therefore, the reciever has a double responsibility: on the one hand he must decode the message and understand what the sender meant, but on the other hand he evaluates the alternatives of the intentionally transmitted statement, and as a result through his response building a message that generates a polite dialogue/feedback.
  • Thumbnail Image
    Item
    ELEMENTE ALE PERSUASIUNII ÎN DISCURSUL POLITIC
    (CEP USM, 2020) Lopatiuc, Alina
    Politica a prezentat mereu un interes sporit pentru societate. Oamenii întotdeauna au construit negocieri și conflicte în jurul politicii. Iar între negocieri și conflict este poziționată undeva politica, ca o constantă a existenței noastre. Politologii, dar și lingviștii afirmă că discursul politic actual este construit pe ideea clivajului, clivajul politic însemnând divizarea lumii politice în două, trei sau n...părți. Astfel, în politica din Republica Moldova, dar și în politica mondială există această antiteză bine-rău, stânga–dreapta. În general, discursul politic se caracterizează mai mult prin persuasiune, care, la rândul său, face apel la emoțiile cetățenilor. Emoțiile care pot fi provocate de un discurs politic pot fi diferite, în dependență de per soana care recepționează mesajul. Un discurs politic poate provoca atât simpatie, cât și antipatie sau chiar agresivitate, atât mândrie, cât și compasiune.
  • Thumbnail Image
    Item
    UNIVERSUL EMOŢIONAL ÎN DISCURSUL MEDIATIC. PERSUASIUNEA
    (CEP USM, 2015) Lopatiuc, Alina
    În ultimul timp, discursul a devenit un concept-cheie al lingvisticii. Analiza discursului are tangenţe cu alte discipline, cum ar fi sociologia, teoria comunicării sau psihologia. Discursul mediatic este în interacţiune directă cu viaţa socială. Acest tip de discurs ne prezintă diverse teme de articole, publicitate şi dezbateri care implică şi diversitatea universului emoţional. Universul emoţional include totalitatea emoţiilor, atitudinilor şi stărilor emoţionale, dar şi persuasiunea şi manipularea. Privită prin prisma discursului, manipularea implică formele uzuale de alcătuire a discursului. În discursul mediatic atestăm şi manipularea, şi persuasiunea, şi simpla furnizare de informaţie.