2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/50

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Dimensiunea axiologică a dezvoltării motivației pentru cariera în domeniul educațional [Articol]
    (CEP USM, 2025) Ornovețchii, Tatiana
    Choosing a professional field is a complex and complicated process influenced by numerous factors, such as a person’s values, skills, or preferences. The educational field is complex, vast, and crucial in shaping an individual’s personality both personally and professionally. A career in this field impacts social and global dynamics, relying on the values of societies in the process of knowledge acquisition. The axiology of education directly influences the intellectual pursuits of society, and any educational activity inherently involves a set of transmittable values that are adopted and promoted. Motivation for a career in the educational field is essential for training true professionals capable of transmitting common global values.
  • Thumbnail Image
    Item
    PERSPECTIVA PEDAGOGICĂ A DEFINIRII VALORILOR
    (Pontos, 2019) Tulei, Angela
    Istoria omului începe odată cu istoria semnelor și a valorilor. Animalele, spre deosebire de om, fiind necuvântătoare, nu pot să-și transforme atracțiile și repulsiile în valori. Numai dialogul, mai întâi cu ceilalți și mai târziu cu sine însuși, permite distanțarea de fenomene și ivirea întrebărilor despre esența lor. Numai dialogul face posibilă elaborarea ideilor, singurul mijloc dialogal de comunicare fiind limbajul uman. Chestiunea valorilor a fost definită din diverse perspective și dimensiuni, cum ar fi: perspectiva istorică, dimensiunea filosofică, perspectiva economică, estetică, psihologică, etc. În prezentul articol ne vom axa pe perspectiva pedagogică de definire a valorilor.
  • Thumbnail Image
    Item
    EXIGENȚE DE ORDIN AXIOLOGIC ALE EDUCAȚIE
    (CEP USM, 2018-10-26) Gîncu, Irina
    Education is the most important phenomenon of the socio-cultural life of society, its significance being the transmission of knowledge and life experience. Educating a valuable personality is the major purpose of education, which is achieved by transmitting and receiving values, by forming attitudes and beliefs of respecting values. The author analyzes various concepts and notes attributed to various perspectives on values, the specific values of education perceived both in defining the educational purposes and the educational content.