2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/50

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 18
  • Thumbnail Image
    Item
    Efectul de oglindă – un proiect transdisciplinar
    (CEP USM, 2024) Fonari, Victoria
  • Thumbnail Image
    Item
    DIALOGUL INTERCULTURAL ÎN CREAŢIA LUI LUCIAN BLAGA
    (CEP USM, 2020) Fonari, Victoria
    Dintre multe aspecte cercetate şi estimate în creaţia filosofică al lui Lucian Blaga unul fundamental îl constituie gândirea mitică şi gândirea magică. În lucrarea sa Trilogia valorilor îşi argumentează viziunea selectând argumente din varii spaţii culturale. Respectiv, percepem în studiul său un dialog dintre miturile Greciei antice, panteonul zeităţilor popoarelor germanice, legendele poporului român, explicarea simbolisticii ritualului triburilor africane etc. Această modalitate de investigare a noţiunilor relevă tendinţa de a nu cădea în capcana generalizării fără argumente esenţiale. De aceea, dialogul cultural este bine echipat, din optica unui obiectiv fundamental, a depista legităţi de a aproba sau a contesta opinii cu privire la viziunea lumii din optica gândirii arhetipale. Gândirea mitică îl ghidează spre o stipulare într-o poziţionare de atitudine fie de acceptare, fie de respingere a teoriilor lui S. Freud şi ale lui G. Jung. Mitul este cercetat multiplan, perspectiva trecerii de la haos la ordine din cultura elină îi oferă posibilitatea de a dezvălui tangenţa dintre lumea olimpică şi lumea uraniană. Comparatismul dintre viziunile filosofilor antici greci şi miturile germane explică diferenţierile de concepte vitale ale acestor două spaţii. Lui Lucian Blaga, însă, îi reuşeşte să valorifice noţiunile şi dintr-o optică pragmatică cerută de ştiinţă actualmente. Concomitent, concluziile la care ajunge autorul permit explicarea intervenţiei mitului antic prin publicitate, texte artistice, filme, tablouri, în viaţa cotidiană a omului din epoca IT.
  • Thumbnail Image
    Item
    MITO-FORIA: O COMPONENTĂ A IMAGINARULUI ÎN STUDIUL LUI JEAN-JACQUES WUNENBURGER
    (CEP USM, 2024) Fonari, Victoria
    The study “The Imaginary”, elaborated by Jean-Jacques Wunenburger, includes an overview of the interpretive ways of myth. The paper explains the importance of myth in the development of the imaginary, which denotes a human ability to coagulate the real with the unreal to reveal the cognitive-explanatory factor, accompanied by the horizons of understanding. The imaginary in the investigation of the erudite Professor Jean-Jacques Wunenburger is an objective one through argument, selection, structure and personal involvement. The notion of mytho-phoria arises not from a desire to introduce a new precept, but from the necessity that the researcher perceives in his investigations of myth. J.-J. Wunenburger systematizes the information according to the views of several authors. The author of the monograph “The Imaginary” insists on a notional deconstruction in favor of the myth revitalization process.
  • Thumbnail Image
    Item
    TEZEUL SERGIU PAVLICENCO ȘI FIRUL ARIADNEI ÎN CERCETAREA CREAȚIEI LUI DANTE ALIGHIERI
    (CEP USM, 2024) Fonari, Victoria
    Profesorul Sergiu Pavlicenco și-a făcut din profesie o pasiune, fiind persoana ce contribuie la valorificarea creațiilor universale. Un profesor competent, care cunoaște specificul vârstelor în receptarea textelor. Cartea Varia Italica, scrisă de Sergiu Pavlicenco, denotă interpretări pe diferite paliere: strict pe textul artistic, alteori mergând pe contextul social care explică anumite nuanțe de estimare a textul artistic în raport cu timpul receptării, alteori prin intermediul influențelor și a delicatului observator care ne dezvăluie o structură de analiză comparată atât în cadrul unei culturi, cât și a mai multor culturi, unde și viziunea temporală își are amprentele sale.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMAGINEA LUI DIMITRIE CANTEMIR ÎN CREAŢIA LUI VLAD IOVIŢA
    (Editura USM, 2023) Fonari, Victoria
    Dimitrie Cantemir este o personalitate multilaterală, care rămâne o sursă nesfârșită de elucidat, deși a fost cercetat din cele mai diverse aspecte. Scrierile sale au relevat o fire enciclopedică care acoperă multiple domenii. Era și firesc ca o asemenea figură să fie transpusă în opere artistice. Or, personajul Dimitrie Cantemir reflectă nu doar timpurile sale, dar şi contextul în care a fost creată opera artistică unde acesta se regăsește. Obiectul de studiu al prezentului articol este imaginea lui Cantemir în creația lui Vlad Ioviță.
  • Thumbnail Image
    Item
    DIOPTRIILE TĂCERII LUI LUCIAN BLAGA FOCUSATE ÎN CREAŢIA LUI VICTOR TELEUCĂ
    (CEP USM, 2015-06-26) Fonari, Victoria
    Lucian Blaga was the writer, he sensitized silence. The spoken word changes its connotations assigned to optical silence. In his creation silence is cry, mystery, transcendence, memory, nature, universe. Diopter of silence are diversified in the poems Odysseus, Crying in the wilderness, Oedipus before the Sphinx, Stalactites. The connotations of silence was ilucidat artistic directi- on of Victor Teleucă in volume Snowing at the edge of existence. Silence in the creation of Lucian Blaga clots sphinx image, with evergre- en oak, with night, with the moonlight, with graves. Silence in the poems of Victor Teleucă dominates in the snow, white, Sphinx and Styx. Fingerprints’ concepts of L.Blaga and V. Teleucă was mentioned by critics Mihai Cimpoi and Theodor Codreanu.
  • Thumbnail Image
    Item
    METODELE DE CERCETARE A MITULUI ÎN TRADIȚIA ȘCOLII FRANCEZE
    (CEP USM, 2022-04-14) Fonari, Victoria
    Cercetătorul Gilbert Durand face o incursiune în mentalitatea mitului, fiind ghidat de anumite criterii: universalitate, structură și contextul sociologic. Aceste criterii ajută la perceperea arhetipului ca ceva viu, în dinamica repetitivă, care coagulează ritualul și istoria. Atitudinea abordată din optica psihologică relevă imaginile ce concentrează admirația și frica; iar randamentul socialului oferă o punte spre pedagogie. Din lucrările sale deducem că metodologic arhetipologia are drept scop sondarea mitului într-un mod complex și unitar, care percepe conexiuni cu alte culturi, în felul acesta apare omogenitatea unei mari culturi – cea a omenirii. Mitul în viziunea lui C. Lévi-Strauss este un măr al discordiei, ce derivă din variate valențe de înțelegere. Charles Mauron analizează dinamica mitului, ținând cont de analogiile raționale și de cele din lumea fantasmelor. Cercetătorii Pierre Brunel, Claude Pichois, André-Michel Rousseau stipulează o anumită ordine cu privire la coordonatele interpretării dihotomiei mit-literatură. La Pierre Albouy mitul derivă din domeniul religios și ritualic, ce reconstruiește perspectiva ontologică. Această viziune este cooptată și de André Dabezies care precizează că selecția simbolică în mitul literar depinde de situațiile dintr-o colectivitate sau alta. Respectiv mitul literar servește ca un retrovizor social.
  • Thumbnail Image
    Item
    MITURILE ARHAICE ȘI ACTUALIZAREA ACESTORA LA RENÉ GIRARD
    (CEP USM, 2022-11-10) Fonari, Victoria
  • Thumbnail Image
    Item