2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/50

Browse

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Thumbnail Image
    Item
    FOREIGN LANGUAGE TEACHING AND LEARNING – A EUROPEAN PRIORITY, A NECESSITY OF HIGHER EDUCATION IN THE GLOBALIZATION ERA
    (CEP USM, 2023) Butucel, Lia
    Uniunea Europeană încurajează învățarea a cel puțin două limbi străine de către cetățenii săi. Pentru a atinge aceste obiective, instituțiile europene dezvoltă noi programe și metode de predare și învățare. Programe precum: Socrates, Erasmus, Leonardo da Vinci sau Media și Cultură sprijină comunicarea multilingvă și multiculturală. Anul european al limbilor 2001 a avut ca obiectiv general: încurajarea învățării limbilor străine de către toate persoanele care locuiesc în Europa. De asemenea,a avut cinci obiective specifice: popularizarea diversității lingvistice și culturale în Europa; încurajarea multilingvismului; promovarea beneficiilor conferite de stăpânirea mai multor limbi; promovarea învățării limbilor pe tot parcursul vieții; promovarea diferitelor metode de predare și învățare. În ceea ce privește multilingvismul, a concluzionat că “limba maternă plus două” este un obiectiv fundamental al educației. Rezoluția Consiliului privind promovarea diversității lingvistice și a învățării limbilor conține o serie de recomandări adresate statelor membre. Printre acestea: să ia măsuri pentru a oferi elevilor posibilitatea de a învăța două sau mai multe limbi; să promoveze învățarea limbilor străine în cadrul învățării pe tot parcursul vieții; să ofere, prin programele de studiu și obiectivele educaționale, o atitudine pozitivă față de alte limbi și culturi și să stimuleze abilitățile de comunicare interculturală. În același timp, predarea și învățarea limbilor străine reprezintă o provocare și o necesitate pentru învățământul superior în societatea cunoașterii și în era globalizării. Această provocare se referă la limbile străine ca instrumente de comunicare și căi de acces la cunoaștere. Competențele de comunicare în limbi străine sunt esențiale pentru studenți și personalul didactic, pentru educația academică și cercetarea științifică, pentru mobilitate și internaționalizare. Organizarea predării și învățării limbilor străine reprezintă o provocare pentru managementul academic. Învățarea pe tot parcursul vieții a limbilor străine ar trebui să fie o prioritate pentru instituțiile de învățământ superior.
  • Thumbnail Image
    Item
    ENGLISH LANGUAGE TEACHING WITH TED TALKS
    (CEP USM, 2018-10-26) Butucel, Lia
    Din 1984 până acum TED Talks au câștigat notorietate și recunoaștere la nivel mondial , cu mici discursuri motivationale TEDx si cu o mare acoperire la nivel global. Cu mai mult de 2.000 de discursuri disponibile online, gratuite și cu sloganul "Idei ce merită a fi răspândite", nu este de mirare că profesorii au început să folosească aceste materiale de înaltă calitate în cadrul lecțiilor/orelor. Chiar și autorii de cărți din domeniul educației au început să includă aceste discursuri în seria de manuale. Deși includerea acestor materiale suplimentare în cadrul orelor pare a fi o provocare dificilă, cu siguranță merită tot efortul.
  • Thumbnail Image
    Item
    A GENERAL VIEW ON THE RELATIONSHIP BETWEEN ESP AND EGP
    (CEP USM, 2017-03-18) Butucel, Lia
    Prezentul studiu este o încercare de a analiza în mod succint relația dintre limba engleză pentru scopuri specifice (ESP) și limba engleză pentru scopuri generale (EGP). În special,sunt elaborate si examinate scopurile generale, precum și trăsăturile lor distinctive. Punctele de contrast care conduc la separarea empatică a acestor două tipuri de limbă apar uneori din cauza unor descrieri sau definiții inadecvate. Scopul acestei lucrări este de a realiza o paralelă între ESP și EGP pentru a prezenta caracteristicile lor comune și specifice.
  • Thumbnail Image
    Item
    TEACHING LEGAL ENGLISH AS A SECOND LANGUAGE
    (CEP USM, 2016-03-12) Butucel, Lia
    In the last two decades, legal English has attracted increasing interest and awareness, especially because English is predominantly the language of international legal practice. Legal English must be seen in the overall context of English for Specific Purposes, as it shares the important elements of need analysis, syllabus design, course design, and materials selection and development which are common to all fields of work in ESP. As with other varieties of ESP, Legal English implies the definition of a specific language corpus, usages of various teaching strategies and emphasis on particular kinds of communication in a specific context. The article aims to highlight some aspects of teaching legal English by a non-native teacher who is not an expert in law. It particularly focuses attention on the development of basic communication skills and the use of lexical approaches in successful language acquisition in legal English.
  • Thumbnail Image
    Item
    TERMINOLOGIA ÎN DOMENIUL TURISMULUI. ISTORIC ȘI APLICATIVITATE
    (CEP USM, 2022-05-13) Butucel, Lia
    Turismul ca fenomen economic şi social nu are o istorie foarte lungă. Începutul acestuia se regăseşte în jurul secolului al XVIII-lea. De-a lungul deceniilor care au urmat, turismul a evoluat într-o adevărată industrie, impunânduse cu o dezvoltare spectaculoasă în epoca contemporană şi devenind una din ramurile profitabile ale economiei internaţionale. Ca subramură a economiei, turismul, definit ca fiind un fenomen socio-economic, este industria creată pentru obţinerea unor satisfacţii generate de nevoia umană de cunoaştere, recreere şi recuperare. Pornind de la faptul că orice fenomen îşi indică proba de durabilitate şi prin pătrunderea sa în limbă, ţinem să amintim turismul, îşi creează propriul său limbaj, propriul lexic şi e lesne de înţeles că terminologia care abordează turismul la ora actuală este foarte diversă şi foarte extensivă. Trebuie să menţionăm aici că terminologia turismului în limba română actuală presupune o evoluţie treptată în plan istoric, consemnându-se apariţia şi modificările de concepte şi de termeni, în strânsă legătură cu dinamica evoluţiei acestei activităţi. Un termen folosit la un moment dat se modifică, actualizându-se şi dezvoltându-se, determinat de caracteristicile de reprezentativitate ale momentului dat. În această idee, facem încercarea de a prezenta câteva aspecte istorice în evoluţia terminologiei turismului.
  • Thumbnail Image
    Item
    LAW AND LITERATURE – A MEANINGFUL CONNECTION
    (Print-Caro, 2021) Butucel, Lia
    Legătura dintre justiție și literatura (imaginativă) este una surprinzătoare. Tema prezentului articol este de a rezuma unele dintre trăsăturile de bază ale mișcării, care se numește „Justiție și Literatură” și de a sugera câteva puncte de plecare cu care este asociată. Aceste puncte de plecare includ, de exemplu, concepția lingvistică a justiției, naratologia în justiție sau relațiile dintre drept și cultură. Articolul oferă o prezentare generală a abordărilor clasice care leagă justiția și literatura și menționează motivele acestei legături: de ex. cultivarea justiției și a avocaților, îmbunătățirea deciziilor judiciare sau îmbunătățirea interpretării juridice. Unele dintre concluziile care rezultă din îmbinarea justiției și literaturii pot fi utilizate în practică și depășesc nivelul unei „simpla” teorii. Articolul va fi tratat ca o introducere în mișcarea „Justția și Literatura”, prezentarea ideilor pe care se bazează această mișcare și care oferă posibilitatea dezvoltării sale ulterioare.