Browsing by Author "Goraş-Postică, Viorica"
Now showing 1 - 18 of 18
- Results Per Page
- Sort Options
Item CONFERINŢA "REFORMA SISTEMULUI EDUCAŢIONAL ÎN CONTEXTUL GLOBALIZĂRII"(Centrul Educaţional Pro Didactica, 2004) Goraş-Postică, Viorica; Dandara, OtiliaItem CULTURA DIPLOMATICĂ, COMPONENTĂ A COMPETENŢEI PROFESIONALE A MANAGERILOR DE PROIECTE ŞI A FORMATORILOR(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2018) Goraş-Postică, VioricaArticolul abordează, cu statut de inovaţie, cultura diplomatică, în calitate de componentă a competenţei profesionale a formatorilor şi a managerilor de proiecte, argumentându-se rolul acestora în construirea unei imagini pozitive a ţării, inclusiv prin reprezentarea ei în diverse relaţii de parteneriat din proiectele educaţionale. Exemplele analizate, raportate la misiunea şi viziunea CE PRO DIDACTICA, care au fost probate în timp, pe diverse meridiane ale lumii, construiesc o axă metodologică calitativă relevantă.Item DEMERS PRAXIOLOGIC DE EFICIENTIZARE A COMUNICĂRII(CEP USM, 2022-11-10) Goraş-Postică, VioricaItem DISCIPLINA UNIVERSITARĂ MANAGEMENTUL PROIECTELOR – O NECESITATE STRINGENTĂ(CEP USM, 2014) Goraş-Postică, VioricaItem EDUCAȚIA ANTI-BULLYING PRIN MESAJUL ETIC ȘI ESTETIC AL TEXTELOR LITERARE(Mini Print, 2024) Goraş-Postică, Viorica; Domniţeanu, AureliaÎn ultimii ani, toată lumea și-a îndreptat atenția către problema bullying-ului, elevii și studenții și-au făcut auzită vocea,iar adulții au inițiat legi și acțiuni de identificare și diminuare a acestui fenoomen. Violența școlară este pe larg răspândită, conform statisticilor internaționale, 8000 de adolescenți trebuie să facă față anual poverii bullying-ului. Pentru că societatea e în continuă schimbare și crește ponderea cyberbullying-ului, un grup de lucru internațional, format din Catedra UNESCO pentru Bullying și Cyberbullying, alături de Forumul Mondial Anti-Bullying(WAFM), au considerat oportună o definiție mai holistică și mai incluzivă a bullying-ului școlar.Aceștia au venit cu recomandarea pentru un învățământ incluziv ce ține cont de dimensiunile individuale, contextuale și sociale. Definiția extinsă permite o abordare mai largă și încurajează cooperarea dintre diverșii factori implicați.Propunerea nouă de definire se referă la faptul că bullying-ul este un proces social dăunător, caracterizat de un dezechilibru de putere, determinat de normele sociale și instituționale. Și, întrucât de incluziunea socială ulterioară a elevilor se ocupă în special școala, am considerat oportună o cercetare a situației de fapt într-o instituție educațională, aplicând un chestionar elevilor de gimnaziu, pentru a vedea în ce măsură se lovesc de acest fenomen și cum îi poate ajuta demersul educativ de la disciplina Limba și literatura română în prevenirea și diminuarea lui.Item FORMAREA DE COMPETENŢE PROFESIONALE ÎN CONTEXTUL ACTUAL AL ÎNVĂŢĂMÂNTULUI SUPERIOR(CEP USM, 2013) Goraş-Postică, VioricaAutorul propune o sinteză a rezultatelor unui studiu dedicat învăţământului superior centrat pe competenţele solicitate de necesităţile formabililor şi de cele ale pieţei muncii din ţară, aflate în continuă schimbare. Ansamblul de competenţe profesionale dezvoltate în universităţi urmează să deschidă perspective reale de integrare socială şi profesionalăa tinerilor specialiştiItem FUNDAMENTELE PEDAGOGICE ALE MANAGEMENTULUI PROIECTELOR DE INTERVENŢIE EDUCAŢIONALĂ(CEP USM, 2009) Goraş-Postică, VioricaÎn articol sunt cercetate bazele pedagogice ale managementului proiectelor de intervenţie educaţională: educaţia formală şi non-formală; noile educaţii; proiectarea centrată pe obiective; învăţarea prin rezolvare de probleme; învăţarea prin cooperare şi activitatea de echipă; evaluarea iniţială, curentă şi sumativă şi managementul pedagogic. Fundamentele respective sunt încadrate în mod analitic în contextul educaţional din Republica Moldova.Item THE INTELLECTUAL OUTPUT OF STRATEGIC PLANNING IN THE SERVICE OF QUALITY VOCATIONAL EDUCATION(CEP USM, 2022) Goraş-Postică, Viorica; Cheptanari, Svetlana; Negrean, MarianaThe present study includes a praxiological research on the process and results of strategic planning in a vocational medical institution in the Republic of Moldova. As the intellectual product obtained is a quality one, meeting several relevant indicators, we decided to analyze and disseminate this good practice. The theoretical landmarks approached focus on the current rigors of strategic management in the field of education, aiming at contributing to solving priority problems in a specific professional context. The development of the educational institution from the perspective of quality, in general, and of the actors of education expectations, in particular, guides the organizational management, with its classic functions of planning, organization, coordination and control-evaluation.Item INTERCULTURALITATEA CA DIMENSIUNE ACTUALĂ A CURRICULUMULUI PEDAGOGIC UNIVERSITAR(CEP USM, 2010) Goraş-Postică, VioricaThe article tackles the inter-culture as a current dimension of the university teaching curriculum and intercultural education as problems of the contemporary world, common for the vast cycle of new educations, being an extremely current and necessary socio-cultural challenge. The new course proposed to the psycho-pedagogic Master’s Degree students is analyzed from the theoretical and practical point of view. Its overall objectives are: •To promote a culture of tolerance through mutual cognition and development ofthe wits of accepting the diversity, as an essential element of an open society; •To know the principal problems, which bound the intercultural pedagogy; •To outline the possibilities and limits of the intercultural approach in education; •To identify and promote the intercultural dimensions of education; •To build up the ability of performing and judging the educational practices, from the point of view of respecting and bringing up the cultural diversity; •To build open and permissive pedagogical alternatives to cultural multiplicity.Item MONITORIZAREA IMPLEMENTĂRII CURRICULUMULUI VOCAŢIONAL TIC DIN PERSPECTIVA FEZABILITĂŢII(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2015) Goraş-Postică, VioricaArticolul abordează procesul de monitorizare a curriculumului vocaţional din domeniul TIC din perspectiva fezabilităţii acestuia, de o manieră aplicativă. Pilotarea curricula modulare în 2 şcoli de meserii şi în 4 colegii s-a produs pe parcursul anului curent de învăţămînt şi a urmărit verificarea documentului ca atare, realizat în premieră pentru R.Moldova, dar şi procesul de predare-învăţare-evaluare desfăşurat în baza lui, cu scopul de formare a competenţelor profesionale în mod calitativ şi cu perspective realiste de angajare în cîmpul muncii.Item NEGOCIEREA ÎN EDUCAŢIE – SECVENŢE CONCEPTUAL-METODOLOGICE(CEP USM, 2013-09-26) Goraş-Postică, VioricaItem PEDAGOGIA PROIECTULUI: ACTUALITATE ŞI PERSPECTIVE CONCEPTUAL-FUNCŢIONALE(CEP USM, 2011) Goraş-Postică, VioricaThe article argues that the project, as a network of meanings, became a significant presence in the educational activity and involves multiple facets formative and sustained cooperation involving intra-and inter-institutional change in order to ensure quality and sustainability, at national and international level. Educational models created through the successful implementation of the project, focusing on results, can replicate in an efficient and relevant in the country and outside it, in whole or in sequence, or experiences acquired, are checked and evaluated, most often, based on indicators of perfor-mance management.Item PROVOCĂRI ŞI DESCHIDERI PENTRU CONSILIEREA SPIRITUALĂ. EXCURS ÎN BAZA TEORIEI ŞI PRACTICII COMUNITARE AMERICANE(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2015) Goraş-Postică, VioricaArticolul propune o abordare contextualizată a strategiei şi conţinutului consilierii spirituale din perspectivă actuală. Se insistă asupra adevărurilor recunoscute de consilierii practicieni, accesibile inclusiv debutanţilor. De asemenea, sînt prezentate un şir de recomandări pentru specialiștii care decid să practice consilierea pe baza cunoaşterii şi trăirii valorilor creştine în viaţa cotidiană, la diferite vîrste. Cîteva accente deosebite se pun pe specificul consilierii copiilor şi adolescenţilor aflaţi în situaţii de criză.Item REFERINŢE ANALITICE PE MARGINEA GRALE III: RAPORTUL GLOBAL ASUPRA ÎNVĂŢĂRII ŞI EDUCAŢIEI ADULŢILOR(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2017) Goraş-Postică, Viorica; Pădure, DanielaStudiul include o abordare analitică şi critică a Raportului global asupra învăţării şi educaţiei adulţilor, evidenţiindu-se impactul celor două procese asupra sănătăţii şi stării de bine a acestora. De asemenea, se abordează în mod comparativ rata de angajabilitate a adulţilor pe piaţa muncii, viaţa lor socială şi comunitară, precum şi participarea civicăItem REFLECŢII PE MARGINEA DEMERSULUI CURRICULAR DE DEZVOLTARE A COMPETENŢELOR DE COMUNICARE ŞI NEGOCIERE EDUCAŢIONALĂ(CEP USM, 2010) Goraş-Postică, VioricaL’un des problemes principaux de la démarche éducationnelle est le développement des compétences de communi-cation et de négociation. La capacité de l’individu à se lancer efficacement dansun acte de communication en se basant sur de profondes et vastes connaissances et habiletés constitue un trait particulier des gens modernes. Les spécialistes en communication et négociation soulignent à l’unanimité qu’à partir des années ’80 du siècle passé et jusqu’à aujourd’hui, s’est créée une société centrée sur les valeurs de communication, et, en tant qu’aspect de celle-ci, la négociation devient nécessaire dans tous les domaines de la vie, y compris dans le domaine éducationnel. Le but principal de l’actuelle démarche curriculaire consiste en l’optimisation des compétences de communication et de négociation des étudiants en master par l’enrichissement et la cohérence du bagage verbal, par le recours à un arsenal varié de techniques et leur adéquation aux diverses situations de communication.Item RESPONSABILIZARE SOCIALĂ PRIN OFERTE DIVERSIFICATE DE FORMARE(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2014) Goraş-Postică, Viorica; Şevciuc, MaiaArticolul propune o prezentare analitică a unui program nou pentru studiile de masterat de la Universitatea de Stat din Moldova – Consiliere educaţională şi spirituală. Programul de studii include cursuri din psihologie, pedagogie şi spiritualitate creştină, adaptate la necesităţile de profesionalizare în domeniul consilierii. Sînt parcurse competenţele generale şi specifice, ca finalităţi ale programului, dar şi esenţa obiectivelor şi conţinuturilor recomandate la cursurile de bază. Se expun principiile şi standardele de etică profesională promovate de toţi titularii de curs, insistîndu-se asupra teismului, imperativului şi utilitarismului moral şi justiţiei sociale. În încheiere se oferă lista integrală a programelor de master de la această instituţie.Item REVERBERAŢII PE MARGINEA SCHIMBĂRILOR DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL POLONEZ(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2017) Goraş-Postică, VioricaArticolul oferă o analiză academică a rezultatelor unei vizite de studiu la Universitatea din Opole, Polonia, în cadrul programului european Erasmus+, prezentând, de manieră eseistică, unele referinţe pe marginea contextului sociocultural polonez, a realităţii educaţionale universitare, dar şi anumite reflecţii asupra problemelor pedagogice curente cercetate de colegii polonezi. De asemenea, se face o prezentare a modelelor de educaţie civică şi religioasă din această ţară.Item STUDIU EMPIRIC PRIVIND PROMOVAREA DE CĂTRE CADRELE DIDACTICE A VALORILOR CREȘTINE ÎN CONSILIEREA EDUCAȚIONALĂ(CEP USM, 2020) Goraş-Postică, Viorica