Memoria voluntară: Exilul în memorialistica și în ficțiunea lui Norman Manea [Articol]
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Editura USM
Abstract
Comunicarea își propune să prezinte modul în care exilul din Transnistria se reflectă în opera memorialistică, dar și în ficțiunea lui Norman Manea. Titlul comunicării trimite la un concept de o importanță covârșitoare pentru cei care au trecut prin experiențe carcerale sau exil forțat. Scrierile lui Norman Manea nu fac excepție, întrucât acesta este conștient că recursul la memorie, voluntar sau involuntar, este o consecință a traumei. Temele esențiale cuprind: raportul cu comunitatea și cu sinele, simbolurile definitorii pentru cei prigoniți și felul în care aceștia recurg la diferite modalități de salvare fizică și psihică, dificultățile de găsire și afirmare a identității în raporturile cu agresorii și etichetările milenare. În ceea ce privește latura artistică a scrierilor, s-a vorbit mult despre rafinamentul lor intelectual. Există o multitudine de aspecte care acordă valoare literară consemnărilor (auto)biografice: modul în care aspectele memorialistice glisează în opera de ficțiune, descrierea unor medii de viață provocatoare, raportul dintre evenimentul trăit și transpunerea lui, impactul distanței temporale, care modifică și stilizează rememorarea.
This paper aims at explaining how the exile to Transnistria influenced Norman Manea’s memoirs and fictional work. The paper’s title is inspired from a concept of utmost importance for those who experienced imprisonment or forced exile. Norman Manea’s works are also encompassed within this concept ‒ the author is aware that the return to memory, either voluntarily or involuntarily, is a constant occurrence for the person who went through the trauma. The main themes include: the relationship with the community and the self; symbols that are considered definitory for the oppressed, and the way these people turn to various ways of physical and mental salvation; the difficulty in discovering and shaping an identity against their aggressors and historical labels that they are assigned. Regarding the artistic side of the paper, the intention is to track how the memoir-related elements blend with in fiction; the relationship between the raw event and its remembered version; the impact of the temporal distance, which can change and romanticize.
This paper aims at explaining how the exile to Transnistria influenced Norman Manea’s memoirs and fictional work. The paper’s title is inspired from a concept of utmost importance for those who experienced imprisonment or forced exile. Norman Manea’s works are also encompassed within this concept ‒ the author is aware that the return to memory, either voluntarily or involuntarily, is a constant occurrence for the person who went through the trauma. The main themes include: the relationship with the community and the self; symbols that are considered definitory for the oppressed, and the way these people turn to various ways of physical and mental salvation; the difficulty in discovering and shaping an identity against their aggressors and historical labels that they are assigned. Regarding the artistic side of the paper, the intention is to track how the memoir-related elements blend with in fiction; the relationship between the raw event and its remembered version; the impact of the temporal distance, which can change and romanticize.
Description
Citation
SAFTA, Alexandra-Oana. Memoria voluntară: Exilul în memorialistica și în ficțiunea lui Norman Manea. In: Filologia modernă realizări și perspective în contextul european. Constantin Stere: 160 de ani de naștere: conferința științifică internațională, ediția a 19-a, Chișinău, 2-3 octombrie 2025. Chișinău: Editura USM, 2025, pp. 73-85. ISBN 978-9975-62-927-0. Disponibil: https://doi.org/10.52505/filomod.2025.08