Tango Margareta pentru flaut, clarinet și pian de C. Rusnac – aspecte caracteristice de limbaj, structură și interpretare
Date
2025
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
În prezentul articol, autorul își propune spre analiză elementele caracteristice de limbaj și structură a creației Tango Margareta pentru flaut, clarinet şi pian de C. Rusnac. Totodată, drept scop constă și elucidarea celor mai importante aspecte interpretative în vederea determinării gradului de complexitate, dar și codificării ideii muzicale esențiale. Importanța lucrărilor în muzica pentru clarinet din Republica Moldova: repertoriul componistic pentru clarinet este unul destul de vast și divers din punct de vedere genuistic – fantezii, sonate, trio-uri etc, dar și componență instrumentală – clarinet, vioară și pian; clarinet, flaut și pian; clarinet, tubă și pian ș.a. Astfel, Tango Margareta demonstrează că genul de tango poate fi adaptat într-un limbaj componistic modern, cu influențe folclorice și modalism specific muzicii est-europene. Deși acest dans este mai rar utilizat, totuși vedem că, specificul stilistic permite ca imaginația compozitorului să exploreze diverse formule ritmice îmbinate cu intonații folclorice sau timbrul suprapus cu armonii și moduri populare etc. Cert este că atât genul, cât și componența instrumentală redau perfect imaginea tipică de dans argentinian prin prisma nuanțelor și influențelor folclorice autentice.
In this article, the author proposes to analyze the characteristic elements of language and structure of the creation Tango Margareta for flute, clarinet and piano by C. Rusnac. At the same time, the aim is also to elucidate the most important interpretative aspects in order to determine the degree of complexity but also to codify the essential musical idea. The importance of the works in music for clarinet from the Republic of Moldova: the compositional repertoire for clarinet is quite vast and diverse in terms of genre – fantasies, sonatas, trios, etc., but also instrumental composition – clarinet, violin and piano; clarinet, flute and piano; clarinet, tuba and piano, etc. Thus, Tango Margareta demonstrates that the tango genre can be adapted into a modern compositional language, with folkloric influences and modalism specific to Eastern European music. Although this dance is less frequently used, we still see that the stylistic specificity allows the composer’s imagination to explore various rhythmic formulas combined with folkloric intonations, or the timbre superimposed with folk harmonies and modes, etc. What is certain is that both the genre and the instrumental composition perfectly reproduce the typical image of Argentine dance through the prism of authentic folkloric nuances and influences.
In this article, the author proposes to analyze the characteristic elements of language and structure of the creation Tango Margareta for flute, clarinet and piano by C. Rusnac. At the same time, the aim is also to elucidate the most important interpretative aspects in order to determine the degree of complexity but also to codify the essential musical idea. The importance of the works in music for clarinet from the Republic of Moldova: the compositional repertoire for clarinet is quite vast and diverse in terms of genre – fantasies, sonatas, trios, etc., but also instrumental composition – clarinet, violin and piano; clarinet, flute and piano; clarinet, tuba and piano, etc. Thus, Tango Margareta demonstrates that the tango genre can be adapted into a modern compositional language, with folkloric influences and modalism specific to Eastern European music. Although this dance is less frequently used, we still see that the stylistic specificity allows the composer’s imagination to explore various rhythmic formulas combined with folkloric intonations, or the timbre superimposed with folk harmonies and modes, etc. What is certain is that both the genre and the instrumental composition perfectly reproduce the typical image of Argentine dance through the prism of authentic folkloric nuances and influences.
Description
Keywords
gen, limbaj, tango, tehnici interpretative, influență folclorică, genre, language, interpretive techniques, folkloric influence
Citation
CAZAC, Radu. Tango Margareta pentru flaut, clarinet și pian de C. Rusnac – aspecte caracteristice de limbaj, structură şi interpretare. Dialogica: revista de studii culturale și literatură, 2025, nr.1, pp. 69-72. E-ISSN 1857-2537. Disponibil: https://doi.org/10.59295/DIA.2025.1.08