ETICA GRIJII ȘI GÂNDIREA GRIJULIE DIN FILOSOFIA PENTRU COPII

Thumbnail Image

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

CEP USM

Abstract

The way we think lies at the core of the Philosophy for Children program, which was created in the 1970s by Matthew Lipman and Ann-Margaret Sharp. Initially, they introduced two primary forms of thinking: critical thinking, guided by the pursuit of truth as a regulative idea, and creative thinking, driven by the quest for meaning. In their later works, they also delved into caring thinking, rooted in the values that the research community puts into play. A question has arisen about whether this caring thinking is connected to the ethics of care, as presented by Carol Gilligan in the early 1980s. In this study, I demonstrate that while Lipman insisted on the epistemological aspects of caring thinking, in relation to critical and creative thinking, Sharp emphasized the ontological dimension of caring thinking and presented it as a fundamental condition for engaging in philosophical practice with children.

Description

BĂLAN, Marin. Etica grijii și gândirea grijulie din filosofia pentru copii. In: Integrare prin cercetare și inovare: conferința științifică națională cu participare internațională. Științe umanistice și sociale, 9-10 noiembrie 2023. CEP USM, 2024, pp. 13-22. ISBN 978-9975-62-691-0 (PDF).

Keywords

etica grijii, filosofie pentru copii, gândire critică, gândire creativă, philosophy for children, critical thinking, creative thinking

Citation

BĂLAN, Marin. Etica grijii și gândirea grijulie din filosofia pentru copii. In: Integrare prin cercetare și inovare: conferința științifică națională cu participare internațională. Științe umanistice și sociale, 9-10 noiembrie 2023. CEP USM, 2024, pp. 13-22. ISBN 978-9975-62-691-0 (PDF).

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By