ŞCOLI DOCTORALE

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/11244

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 553
  • Thumbnail Image
    Item
    Dezvoltarea atitudinii pozitive față de incluziunea copiilor cu dizabilități la profesorii de educație fizică [Rezumat]
    (2024) Shama, Einas; Bodrug-Lungu, Valentina (conducător științific)
    Scopul cercetării: constă în elaborarea și validarea Modelului pedagogic pentru dezvoltarea atitudinilor pozitive ale profesorilor de educație fizică față de incluziunea elevilor cu dizabilități în activități de educație fizică pentru eficientizarea educației acestora. Obiectivele cercetării: explorarea conceptului și dimensiunilor atitudinilor profesorilor față de incluziune; analiza evoluției și elucidarea conceptelor de incluziune în sistemul de învățământ și conexiunilor dintre incluziune și educația fizică (EF); elaborarea cadrului teoretic și praxiologic de includere a elevilor cu dizabilități în lecțiile de EF împreună cu elevii fără dizabilități; examinarea complexității corelațiilor dintre atitudinile profesorilor de EF și variabilele: participarea la un curs academic, experiența de lucru cu studenți cu dizabilități, genul; validarea Modelului pedagogic pentru dezvoltarea atitudinilor pozitive ale profesorilor de EF față de incluziunea elevilor cu dizabilități în activitățile de EF pentru a le eficientiza educația. Noutatea științifică și originalitatea cercetării: au fost actualizate conceptele de incluziune, mediu școlar incluziv, atitudini pozitive ale profesorilor de educație fizică; a contribuit la schimbarea paradigmei tradiționale conform căreia sportul este un subiect neimportant pentru elevii cu dizabilități, pentru a-l aborda ca element cheie de includere în lecțiile de educație fizică; a fost validat Modelul pedagogic pentru dezvoltarea atitudinilor pozitive ale profesorilor de educație fizică față de incluziunea elevilor cu dizabilități în activitățile de educație fizică pentru eficientizarea educației acestora. Rezultatele științifice obținute în cercetare: identificarea și validarea reperelor teoretice și metodologice ale Modelului Pedagogic pentru dezvoltarea atitudinilor pozitive ale profesorilor de educație fizică față de incluziunea elevilor cu dizabilități în activitățile de educație fizică, pe baza programului formativ „Sportul este pentru toți”, care a contribuit la schimbarea atitudinii față de dizabilitatea elevilor ca problemă spre abordarea ca o provocare (oportunitate) în implicarea în activitățile de EF; îmbunătățirea motivației elevilor cu dizabilități de a participa la activități de EF împreună cu persoanele fără dizabilități.
  • Thumbnail Image
    Item
    Developing of positive attitudes of physical education teachers towards inclusion of children with disabilities [Teză]
    (2024) Shama, Einas; Bodrug-Lungu, Valentina (conducător științific)
    The Goal of the research: consists of elaboration and validation of the Pedagogical Model for the development of the Physical Education Teachers’ positive attitudes towards inclusion of students with disabilities in physical education activities to make their education more efficient. The research objectives: to explore the concept and dimensions of teachers’ attitudes to inclusion; to analyze the evolution and elucidate the concepts of inclusion in education system and connections between inclusion and physical education (PE); to elaborate a theoretical and praxiological framework of including students with disabilities in PE lessons together with nondisabled students; to examine the complexity of correlations between the PE teachers’ attitudes and variables of: participation in an academic course, work experience with students with disabilities, gender; to validate the Pedagogical Model for the development of the Physical Education Teachers’ positive attitudes towards inclusion of students with disabilities in PE activities to make their education more efficient. Scientific novelty and originality of the research: the concepts of inclusion, inclusive school environment, and positive attitudes of physical education teachers were updated; contributing to changing the traditional paradigm that sport is an unimportant topic for students with disabilities to approach it as a key element of inclusion in PE lessons; the Pedagogical Model for the development of the Physical Education Teachers’ positive attitudes towards inclusion of students with disabilities in physical education activities to make their education more efficient was validated. The scientific results obtained in the research: identification and validation of the theoretical and methodological landmarks of the Pedagogical Model for the development of the Physical Education Teachers’ positive attitudes towards inclusion of students with disabilities in physical education activities, based on the Formative program “Sport is for everyone”, which contributed to changing the attitude towards students’ disability as a problem to approach it as a challenge (opportunity) in the involvement in PE activities; improving the desire of students with disabilities to participate in PE activities together with non-disabled.
  • Thumbnail Image
    Item
    Condiții psihopedagogice de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare în cadrul învățământului primar [Rezumat]
    (2024) Balan, Corina; Guțu, Zoia (conducător științific)
    Scopul cercetării constă în fundamentarea teoretică și praxiologică a programului de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare în învățământul primar din perspectiva interconexiunii condițiilor psihopedagogice.Obiectivele cercetării: analiza conceptelor de agresivitate și violență școlară și a stării actuale privind factorii ce provoacă agresivitatea și violența școlară; analiza abordărilor pedagogice ale prevenirii și diminuării agresivității și violenței școlare; stabilirea condițiilor și particularităților de manifestare a agresivității și violenței școlare în cadrul învățământului primar; fundamentarea concepției de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare; elaborarea unui model sintetic de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare în contextul interconexiunii condițiilor psihopedagogice; validarea experimentală a modelului sintetic de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare în contextual interconexiunii condițiilor psihopedagogice. Noutatea și originalitatea științifică a cercetării este obiectivată de actualizarea conceptului de agresivitate și violență școlară la noile condiții socioeconomice și educaționale, pe fondul unui fenomen văzut global, complex, aflat la interferența factorilor sociali, economici, educaționali, psihologici, familiali și individuali, introducând astfel cyberbullying-ul (violența prin dispozitive electronice) și violența relațională și socială; identificarea taxonomică a formelor de agresivitate manifestate la vârstă școlară mică (agresivitate proactivă și reactivă; agresivitate instrumentală și ostilă; agresivitate afectivă și acaparatoare; agresivitate „fierbinte” și „rece”; interpretarea și clasificarea detaliată a factorilor de risc și a cauzelor care stau la baza fenomenului de agresivitate și violență școlară din perspectiva interconexiunii și valențelor lor de influență asupra fenomenului dat; transferul unor prevederi ale teoriei frustrare –agresivitate, potrivit căreia agresiunea este un comportament reactiv, dependent de condiţiile situaţionale care îl declanşează și transferarea acestor prevederi în repere conceptuale de prevenire și diminuare a fenomenului; identificarea prevederilor conceptuale psihopedagogice și stabilirea interconexiunilor dintre ele – ca demers în elaborarea programului de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare. Problema științifică importantă soluționată în cercetare constă în eficientizarea prevenirii și diminuării agresivității și violenței școlare prin valorificarea interconexiunii factorilor și condițiilor psihopedagogice și a modelului sintetic elaborat în acest scop.
  • Thumbnail Image
    Item
    Condiții psihopedagogice de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare în cadrul învățământului primar [Teză]
    (2024) Balan, Corina; Guțu, Zoia (conducător științific)
    Scopul cercetării constă în fundamentarea teoretică și praxiologică a programului de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare în învățământul primar din perspectiva interconexiunii condițiilor psihopedagogice.Obiectivele cercetării: analiza conceptelor de agresivitate și violență școlară și a stării actuale privind factorii ce provoacă agresivitatea și violența școlară; analiza abordărilor pedagogice ale prevenirii și diminuării agresivității și violenței școlare; stabilirea condițiilor și particularităților de manifestare a agresivității și violenței școlare în cadrul învățământului primar; fundamentarea concepției de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare; elaborarea unui model sintetic de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare în contextul interconexiunii condițiilor psihopedagogice; validarea experimentală a modelului sintetic de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare în contextual interconexiunii condițiilor psihopedagogice. Noutatea și originalitatea științifică a cercetării este obiectivată de actualizarea conceptului de agresivitate și violență școlară la noile condiții socioeconomice și educaționale, pe fondul unui fenomen văzut global, complex, aflat la interferența factorilor sociali, economici, educaționali, psihologici, familiali și individuali, introducând astfel cyberbullying-ul (violența prin dispozitive electronice) și violența relațională și socială; identificarea taxonomică a formelor de agresivitate manifestate la vârstă școlară mică (agresivitate proactivă și reactivă; agresivitate instrumentală și ostilă; agresivitate afectivă și acaparatoare; agresivitate „fierbinte” și „rece”; interpretarea și clasificarea detaliată a factorilor de risc și a cauzelor care stau la baza fenomenului de agresivitate și violență școlară din perspectiva interconexiunii și valențelor lor de influență asupra fenomenului dat; transferul unor prevederi ale teoriei frustrare –agresivitate, potrivit căreia agresiunea este un comportament reactiv, dependent de condiţiile situaţionale care îl declanşează și transferarea acestor prevederi în repere conceptuale de prevenire și diminuare a fenomenului; identificarea prevederilor conceptuale psihopedagogice și stabilirea interconexiunilor dintre ele – ca demers în elaborarea programului de prevenire și diminuare a agresivității și violenței școlare. Problema științifică importantă soluționată în cercetare constă în eficientizarea prevenirii și diminuării agresivității și violenței școlare prin valorificarea interconexiunii factorilor și condițiilor psihopedagogice și a modelului sintetic elaborat în acest scop.
  • Thumbnail Image
    Item
    Modalități moderne de finanțare: practici internaționale și oportunități pentru Republica Moldova [Rezumat]
    (2025) Bumbac, Daniela; Ștefaniuc, Olga (conducător științific)
    Scopul cercetării: fundamentarea teoretico-metodologică a modalităților moderne de finanțare, elaborarea instrumentelor de evaluare a eligibilității și sustenabilității debitorului, în vederea facilitării accesului entităților din Republica Moldova la resurse financiare alternative și formularea recomandărilor pentru diversificarea modalităților de finanțare în Republica Moldova, aliniate cu tendințele internaționale și obiectivele de dezvoltare durabilă. Obiectivele cercetării: fundamentarea conceptuală a modalităților moderne de finanțare și delimitarea acestora în raport cu modalitățile tradiționale de finanțare; studierea legăturii dintre teoriile financiare și modalitățile moderne de finanțare; analiza comparativă a practicii internaționale și celei din Republica Moldova privind mobilizarea resurselor financiare prin modalități moderne de finanțare; identificarea modalităților moderne de finanțate aplicabile în Republica Moldova; elaborarea instrumentarului analitic pentru evaluarea bonității și eligibilității afacerilor în contextul accesării surselor prin modalități moderne de finanțare; elaborarea metodologiei de evaluare nonfinanciară, destinată analizei profilului de sustenabilitate al debitorului în procesul de accesare a modalităților moderne de finanțare;formularea recomandărilor privind integrarea treptată a modalităților moderne de finanțare în sistemul financiar național, în corelare cu agenda de realizare a obiectivelor de dezvoltare durabilă și facilitarea accesului afacerilor la finanțare alternativă. Noutatea şi originalitatea ştiinţifică: precizarea conceptului de „modalitate modernă de finanțare” și elaborarea unei clasificări sistematizate a modalităților de finanțare în baza abordărilor evolutive, cu evidențierea particularităților și avantajelor modalităților moderne față de cele tradiționale; identificarea constrîngerilor dezvoltării modalităților moderne de finanțare în Republica Moldova comparativ cu cele din spațiul european; elaborarea și validarea modelului de evaluare financiară a bonității clienților persoane juridice, aplicabil în procesul de acesare a resurselor financiare oferite prin alte modalități de finanțare decât creditul bancar; elaborarea și implementarea modelului de evaluare nefinanciară a debitorilor, persoane juridice ai băncii, în baza criteriilor de sustenabilitate (ESG), aplicabil în cadrul finanțării sustenabile; determinarea oportunităților și constrângerilor privind dezvoltarea modalităților moderne de finanțare în Republica Moldova, cu accent pe potențialul finanțării sustenabile și pe specificul economiei autohtone; identificarea și formularea propunerilor privind elaborarea și ajustarea cadrului normativ național privind finanțările participative și celui destinat finanțărilor sustenabile în vederea facilitării accesului la finanțare pentru mediul de afaceri; stabilirea noilor direcții de dezvoltare a modalităților moderne de finanțare în cadrul sistemului financiar național. Rezultatele obținute care contribuie la soluționarea problemei științifice importante: fundamentarea teoretico-metodologică a modalităților moderne de finanțare și stabilirea direcțiilor prioritare de dezvoltare a acestora în cadrul sistemului financiar național, în vederea promovării unui sistem economic sustenabil, în condițiile noii conjuncturi internaționale și regionale.
  • Thumbnail Image
    Item
    Modalități moderne de finanțare: practici internaționale și oportunități pentru Republica Moldova [Teză]
    (2025) Bumbac, Daniela; Ștefaniuc, Olga (conducător științific)
    Scopul cercetării: fundamentarea teoretico-metodologică a modalităților moderne de finanțare, elaborarea instrumentelor de evaluare a eligibilității și sustenabilității debitorului, în vederea facilitării accesului entităților din Republica Moldova la resurse financiare alternative și formularea recomandărilor pentru diversificarea modalităților de finanțare în Republica Moldova, aliniate cu tendințele internaționale și obiectivele de dezvoltare durabilă. Obiectivele cercetării: fundamentarea conceptuală a modalităților moderne de finanțare și delimitarea acestora în raport cu modalitățile tradiționale de finanțare; studierea legăturii dintre teoriile financiare și modalitățile moderne de finanțare; analiza comparativă a practicii internaționale și celei din Republica Moldova privind mobilizarea resurselor financiare prin modalități moderne de finanțare; identificarea modalităților moderne de finanțate aplicabile în Republica Moldova; elaborarea instrumentarului analitic pentru evaluarea bonității și eligibilității afacerilor în contextul accesării surselor prin modalități moderne de finanțare; elaborarea metodologiei de evaluare nonfinanciară, destinată analizei profilului de sustenabilitate al debitorului în procesul de accesare a modalităților moderne de finanțare;formularea recomandărilor privind integrarea treptată a modalităților moderne de finanțare în sistemul financiar național, în corelare cu agenda de realizare a obiectivelor de dezvoltare durabilă și facilitarea accesului afacerilor la finanțare alternativă. Noutatea şi originalitatea ştiinţifică: precizarea conceptului de „modalitate modernă de finanțare” și elaborarea unei clasificări sistematizate a modalităților de finanțare în baza abordărilor evolutive, cu evidențierea particularităților și avantajelor modalităților moderne față de cele tradiționale; identificarea constrîngerilor dezvoltării modalităților moderne de finanțare în Republica Moldova comparativ cu cele din spațiul european; elaborarea și validarea modelului de evaluare financiară a bonității clienților persoane juridice, aplicabil în procesul de acesare a resurselor financiare oferite prin alte modalități de finanțare decât creditul bancar; elaborarea și implementarea modelului de evaluare nefinanciară a debitorilor, persoane juridice ai băncii, în baza criteriilor de sustenabilitate (ESG), aplicabil în cadrul finanțării sustenabile; determinarea oportunităților și constrângerilor privind dezvoltarea modalităților moderne de finanțare în Republica Moldova, cu accent pe potențialul finanțării sustenabile și pe specificul economiei autohtone; identificarea și formularea propunerilor privind elaborarea și ajustarea cadrului normativ național privind finanțările participative și celui destinat finanțărilor sustenabile în vederea facilitării accesului la finanțare pentru mediul de afaceri; stabilirea noilor direcții de dezvoltare a modalităților moderne de finanțare în cadrul sistemului financiar național. Rezultatele obținute care contribuie la soluționarea problemei științifice importante: fundamentarea teoretico-metodologică a modalităților moderne de finanțare și stabilirea direcțiilor prioritare de dezvoltare a acestora în cadrul sistemului financiar național, în vederea promovării unui sistem economic sustenabil, în condițiile noii conjuncturi internaționale și regionale.
  • Thumbnail Image
    Item
    Numele proprii – structuri și valori semantico-pragmatice [Rezumat]
    (2025) Corobcean, Doina; Gherasim, Alexandra (conducător științific)
    Scopul tezei constă în cercetarea unor aspecte legate de trecerea numelor proprii în nume comune din perspectiva semantico-pragmatică și lexico-gramaticală, precum și sinteza concepțiilor lingvisticii contemporane asupra problemei trecerii numelor proprii în nume comune şi invers. Obiectivele cercetării: determinarea locului antroponimiei în sistemul limbii române; reliefarea aspectelor semantice și pragmatice ale numelor proprii; analiza succintă a principiilor de studiere a numelor proprii; determinarea locului eponimelor în sistemul lexical al limbii române; stabilirea raportului nume propriu – nume comun; prezentarea tipologiei numelor sursă; includerea într-o clasa morfologică a termenilor nou-creaţi; clasificarea tipologică a eponimelor; analiza semantică a unor eponime conform clasificării după numele sursă; analiza contrastivă a eponimelor științifice vs ocazionale. Noutatea și originalitatea științifică rezidă în cercetarea din perspectivă triadică a numelor proprii: complex sonor (forma), semnificaţie (conţinutul) şi referent (corespondentul său real). Odată cu retransferarea lor din clasa numelor proprii în clasa celor comune, acestea recapătă proprietăţile gramaticale iniţiale, dar şi unele noi, în cazul în care sunt atribuite altei clase morfologice decât cea a substantivului (adjective sau verbe). Relevanţa unui astfel de studiu e bazată şi pe faptul că se examinează modul de tezaurizare a lexemelor ce denumesc noţiuni apărute în perioade mai vechi de formare a limbii şi se evocă numele cuiva, al unei diviniţăţi, al unui savant sau al unui cercetător. Rezultatele obţinute reprezintă o contribuție la soluționarea unei probleme științifice importante şi constau în determinarea particularităților structurale și lexico-semantice ale numelor proprii; identificarea valorilor semantice și pragmatice a eponimelor, şi o tipologizare mai amplă a acestora în funcție de mai multe criterii (etimologic, structural, semantic), orientând valorificarea lor în diverse domenii ştiinţifice.
  • Thumbnail Image
    Item
    Numele proprii – structuri și valori semantico-pragmatice [Teză]
    (2025) Corobcean, Doina; Gherasim, Alexandra (conducător științific)
    Scopul tezei constă în cercetarea unor aspecte legate de trecerea numelor proprii în nume comune din perspectiva semantico-pragmatică și lexico-gramaticală, precum și sinteza concepțiilor lingvisticii contemporane asupra problemei trecerii numelor proprii în nume comune şi invers. Obiectivele cercetării: determinarea locului antroponimiei în sistemul limbii române; reliefarea aspectelor semantice și pragmatice ale numelor proprii; analiza succintă a principiilor de studiere a numelor proprii; determinarea locului eponimelor în sistemul lexical al limbii române; stabilirea raportului nume propriu – nume comun; prezentarea tipologiei numelor sursă; includerea într-o clasa morfologică a termenilor nou-creaţi; clasificarea tipologică a eponimelor; analiza semantică a unor eponime conform clasificării după numele sursă; analiza contrastivă a eponimelor științifice vs ocazionale. Noutatea și originalitatea științifică rezidă în cercetarea din perspectivă triadică a numelor proprii: complex sonor (forma), semnificaţie (conţinutul) şi referent (corespondentul său real). Odată cu retransferarea lor din clasa numelor proprii în clasa celor comune, acestea recapătă proprietăţile gramaticale iniţiale, dar şi unele noi, în cazul în care sunt atribuite altei clase morfologice decât cea a substantivului (adjective sau verbe). Relevanţa unui astfel de studiu e bazată şi pe faptul că se examinează modul de tezaurizare a lexemelor ce denumesc noţiuni apărute în perioade mai vechi de formare a limbii şi se evocă numele cuiva, al unei diviniţăţi, al unui savant sau al unui cercetător. Rezultatele obţinute reprezintă o contribuție la soluționarea unei probleme științifice importante şi constau în determinarea particularităților structurale și lexico-semantice ale numelor proprii; identificarea valorilor semantice și pragmatice a eponimelor, şi o tipologizare mai amplă a acestora în funcție de mai multe criterii (etimologic, structural, semantic), orientând valorificarea lor în diverse domenii ştiinţifice.
  • Thumbnail Image
    Item
    Creșterea motricității generale a elevilor din ciclul liceal prin aplicarea mijloacelor din rugby [Rezumat]
    (2025) Udroiu, Marian; Bragarenco, Nicolae (conducător științific)
    Scopul cercetării constă în dezvoltarea motricității generale a elevilor de liceu prin aplicarea mijloacelor din jocul de rugby în lecțiile de educație fizică, în vederea eficientizării procesului educațional și realizării finalităților educaționale ale disciplinei. Obiectivele cercetării: 1. Analiza literaturii de specialitate privind organizarea procesului educațional la disciplina educație fizică a elevilor din liceu. 2. Determinarea nivelului pregătirii motrice a elevilor din liceu din România. 3. Proiectarea și implementarea mijloacelor din jocul de rugby în cadrul lecțiilor de educație fizică cu elevii din clasa a X-a. 4. Argumentarea experimentală a eficienței lecţiei de educaţie fizică prin aplicarea mijloacelor din rugby cu elevii din liceu. Noutatea și originalitatea științifică: constă în proiectarea didactică inovatoare a lecției de educație fizică, prin integrarea mijloacelor specifice jocului de rugby ca instrumente metodice orientate spre dezvoltarea motricității generale a elevilor de liceu. Aplicarea corectă și contextualizată a acestor mijloace contribuie la eficientizarea procesului instructiv-educativ, facilitând realizarea finalităților curriculare ale disciplinei și adaptarea acestora la particularitățile motivaționale și funcționale ale adolescenților. Problema științifică actuală soluționată constă în eficientizarea procesului de predare-învățare-evaluare a disciplinei educație fizică din clasele liceale prin realizarea corespunzătoare a proiectării didactice prin prisma aplicării mijloacelor din jocul de rugby, în scopul creșterii eficienței lecției dar și a dezvoltării motricității generale a elevilor.
  • Thumbnail Image
    Item
    Creșterea motricității generale a elevilor din ciclul liceal prin aplicarea mijloacelor din rugby [Teză]
    (2025) Udroiu, Marian; Bragarenco, Nicolae (conducător științific)
    Scopul cercetării constă în dezvoltarea motricității generale a elevilor de liceu prin aplicarea mijloacelor din jocul de rugby în lecțiile de educație fizică, în vederea eficientizării procesului educațional și realizării finalităților educaționale ale disciplinei. Obiectivele cercetării: 1. Analiza literaturii de specialitate privind organizarea procesului educațional la disciplina educație fizică a elevilor din liceu. 2. Determinarea nivelului pregătirii motrice a elevilor din liceu din România. 3. Proiectarea și implementarea mijloacelor din jocul de rugby în cadrul lecțiilor de educație fizică cu elevii din clasa a X-a. 4. Argumentarea experimentală a eficienței lecţiei de educaţie fizică prin aplicarea mijloacelor din rugby cu elevii din liceu. Noutatea și originalitatea științifică: constă în proiectarea didactică inovatoare a lecției de educație fizică, prin integrarea mijloacelor specifice jocului de rugby ca instrumente metodice orientate spre dezvoltarea motricității generale a elevilor de liceu. Aplicarea corectă și contextualizată a acestor mijloace contribuie la eficientizarea procesului instructiv-educativ, facilitând realizarea finalităților curriculare ale disciplinei și adaptarea acestora la particularitățile motivaționale și funcționale ale adolescenților. Problema științifică actuală soluționată constă în eficientizarea procesului de predare-învățare-evaluare a disciplinei educație fizică din clasele liceale prin realizarea corespunzătoare a proiectării didactice prin prisma aplicării mijloacelor din jocul de rugby, în scopul creșterii eficienței lecției dar și a dezvoltării motricității generale a elevilor.