Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
17 results
Search Results
Item Protecția drepturilor clienților în domeniul financiar-bancar(CEP USM, 2024) Guzun, AdrianTimp de secole, au fost promulgate diferite legi pentru a proteja consumatorii, bazându-se pe diverse forme juridice pentru a-și atinge obiectivele. Aceste legi urmăresc să asigure corectitudinea, siguranța și transparența în tranzacțiile cu consumatorii. Pe lângă legile concepute special pentru protecția consumatorilor, multe alte prevederi legale protejează indirect consumatorii. De exemplu, legile care simplifică urmărirea penală a fraudei, protejează drepturile de proprietate sau facilitează litigiile servesc, de asemenea, la protejarea intereselor consumatorilor. Din cauza acestei suprapuneri, limitele legii privind protecția consumatorilor nu sunt ușor de definit, acestea fiind distincte în diferite țări. Acest articol se concentrează în primul rând pe legislația din aria protecției consumatorilor ca obiectiv principal și oferă o introducere a mecanismelor legale existente pentru protejarea consumatorilor în aria financiar-bancară la nivel internațional, inclusiv din perspectiva protecției datelor cu caracter personal.Item ELIMINAREA CLAUZELOR ABUZIVE ÎN CONTRACTELE DE CONSUM PRIN PRISMA CONFLICTULUI DE LEGI(2013) Băieșu, Aurel; Plotnic, OleseaIn the field of private international law can arise consumption disputes of individual consumer or a consumer association and a professional in the presence of foreign elements. Typically, the professional is not located in the same state with the plaintiff. Nowadays, by means of improved communication, such disputes may arise as a result of an advertisement made through television, the conclusion of contracts of sale by mail, online, and from the development of tourism, which facilitate the movement of people from one state to another. The article examines issues relating to the elimination of unfair terms in the consumer contracts of private international law. The present study aims to explore ways to protect the economic interests of consumers and to investigate the possibility of providing legal solutions in terms of conflict of laws.Item LE DÉVELOPPEMENT DE LA PRATIQUE DES CONTRATS D’ADHÉSION(2012) Cojocaru, Violeta; Plotnic, OleseaPrintre contractele propuse contractanţilor, contractul de adeziune este luat deseori, ca un exemplu cel mai caracteristic contractului de consum. George Ripert, scria că „în unele contracte poziţia părţilor este următoarea: unul din contractanţi este obligat să execute condiţiile care îi sunt propuse şi impuse de cealaltă parte. Aceste contracte au fost numite contracte de adeziune. Această categorie de contracte, pusă în discuţie în doctrină abia la începutul sec .XX, a constituit obiectul numeroaselor studii. Trebuie să menţionăm că în doctrină, actualmente, existenţa contractului de adeziune nu mai este contestată, astfel încât autorii J. Calais-Auloy, F. Steinmetz constată, în general, că contractele de adeziune constituie o „realitate socială”, cu toate că această categorie contractuală de excepţie, de fapt, a fost impusă de necesităţile producerii şi distribuirii în masă a produselor şi serviciilor oferite consumatorilor. Contractele de adeziune, o consecinţă a fenomenului vânzării în masă, aşa cum le defineşte Directiva nr. 93/13/CEE, sunt imaginea lipsei de negociere directă a stipulaţiilor contractuale. În doctrina franceză, s-a susţinut ideea conform căreia contractul de adeziune reprezintă materializarea abuzului de putere economică a profesionistului, astfel instituindu-se o prezumţie de abuz în ceea ce priveşte contractele de adeziune, prezumţie ce poate fi răsturnată prin proba existenţei negocierii. În practică, s-a pus problema de a şti în ce măsură un contract de administrare, de exemplu, poate fi considerat un contract de adeziune, întrucât unele clauze ale acestui contract pot face obiectul unei negocieri prealabile. Răspunsul este dat de art. 3, alin. (2), pct. 2 al Directivei nr.93/13/CEE privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii, care prevede că, în pofida faptului că unele clauze au fost supuse unei negocieri prealabile, nu se exclude posibilitatea existenţei unui contract reformulat, dacă aceasta rezultă din evaluarea contractului în întregul său. Lipsa negocierii, în asemenea cazuri, se sprijină pe faptul că nu întotdeauna consumatorul are la îndemână mijloace reale de negociere, ceea ce face ca un astfel de contract să rămână subscris sferei contractelor de adeziune.Item LA DEFINITION INCERTAINE DU CONSOMMATEUR EN DROIT FRANÇAIS(2014) Plotnic, OleseaPlus on étend le cercle des bénéficiaires de la protection, moins la protection apparait forte et la loi de protection des consommateurs devient le nouveau droit de consommation en remplacement du droit civil. Plus la définition retenue sera étroite, plus le caractère protecteur de ces dispositions sortira renforcé, de même que le caractère d'exception du droit de la consommation; plus, au contraire, la définition sera large, moins le caractère protecteur de ce droit sera mis en valeur, ceux s'en trouvant exclus apparaissant alors soumis à un statut spécial, comme par inversion du principe et de l'exception.Item SANCŢIUNEA CLAUZEI ABUZIVE – ABORDĂRI COMPARATIVE SUB ASPECTUL INTEGRĂRII EUROPENE A LEGISLAŢIEI CONSUMERISTE(2014) Plotnic, OleseaProtecţia contractanţilor în situaţie de inferioritate economică, trece prin utilizarea unui fondament obiectiv, ceea ce permite de a sancţiona abuzurile de putere economică. De fapt, orice dezechilibru de putere economică între părţi nu este obligatoriu de a fi condamnabil. De asemenea, existenţa unui dezechilibru contractual nu presupune un semn de abuz de putere economică. Aceasta ar fi precumde a solutiona un caz în prezenţa unui dublu dezechilibru eonmic, dezechilibru între puterea economică a contractanţilor pe de o parte, şi dezechilibrul între drepturile şi obligaţiile contractuale, pe de altă parte, care ar putea crea un abuz de putere economică susceptibil de a fi sancţionat pe fundamentul normelor consumariste şi normelor dreptului comun.Item FACTORII CE INFLUENŢEAZĂ O PRACTICĂ COMERCIALĂ „CORECTĂ” ÎN RAPORTURILE DE CONSUM(2013) Plotnic, OleseaPână nu demult, legislaţia Republicii Moldova în domeniul practicilor comerciale incorecte se afla la o etapă de formare şi elaborare şi unii doctrinari autohtoni afirmau că principalul izvor în materia practicilor comerciale incorecte era Codul civil, din care, pe cale de interpretare, judecătorii urmau să deducă toate soluţiile la examinarea litigiilor de consum. La momentul actual, şi anume din 2011, acest fapt a fost reclamat, prin reglementarea specifică a practicilor comerciale incorecte în trei articole ale Legii privind protecţia consumatorilor nr.105-XV din 13.03.2003. Astfel, conform art.1 se dă noţiunea de „practică comercială” ca fiind „orice acţiune, omisiune, comportament, declaraţie sau comunicare comercială, inclusiv publicitate şi comercializare, efectuate de un comerciant în strânsă legătură cu promovarea, vânzarea sau furnizarea unui produs consumatorilor”, iar în contextul art.13, 14, 15 cele incorecte fiind interzise în baza unei evaluări şi unei liste neexhaustive.Item PROCEDURA JUDICIARĂ DE SOLUŢIONARE A LITIGIILOR DE CONSUM PRIN ÎNAINTAREA ACŢIUNILOR INDIVIDUALE(2013) Băieșu, Aurel; Plotnic, OleseaAcţiunile individuale în sfera dreptului consumatorilor sunt frecvente, dar la sume reduse. Aceste litigii se caracterizează prin disproporţia dintre valoarea economică a afacerii şi cheltuielile de judecată. Din acest motiv, am putea crede că consumatorul nu este interesat în apărarea drepturilor sale pe cale judiciară. Solemnitatea jurisdicţiei, durata procedurii şi cheltuielile de judecată sunt în permanenţă un obstacol în faţa înaintării de către consumator a acţiunii în judecată.Item РОЛЬ ИНФОРМИРОВАНИЯ И ПРОСВЕЩЕНИЯ ПОТРЕБИТЕЛЕЙ(2014) Плотник, ОлесяОдним из направлений защиты прав потребителей является их информирование и просвещение, играющие не последнюю роль в обеспечении правовой грамотности населения. Главная функция в информировании и просвещении потребителей принадлежит, конечно же, законодательным актам, содержащим положения о направлениях политики государства в области защиты прав потребителей.Item SOLUŢIONAREA LITIGIILOR DE CONSUM PE CALE ARBITRALĂ: ACTUALITATE ŞI PERSPECTIVE ÎN LEGISLAŢIA REPUBLICII MOLDOVA(2014) Lazăr, Diana; Plotnic, OleseaÎn legislaţia specială privind protecţia consumatorilor în Republica Moldova, nu există prevederi referitoare la arbitraj. Şi acolo unde legea nu interzice, înseamnă că permite. Rezultă că în cazul prejudiciilor patrimoniale, consumatorii pot încheia convenţii de arbitraj cu agenţii economici responsabili. Problema care se pune aici este dacă aceste convenţii se pot încheia atât înainte de producerea prejudiciului, cât şi după ce acesta a avut loc.Item LES DÉBATS ENTRE LE DROIT COMMUNAUTAIRE, MOLDAVE ET FRANÇAIS CONCERNANT LE STATUT DU CONSOMMATEUR EN QUALITE DE PERSONNE MORALE(2013) Plotnic, Olesea; Băieșu, AurelThe economy consumer contracts, determining legal subjects report the consumption of primary importance because the very applicability of the specific consumption norms depends on the qualification of special topics as consumer reports consumer and trader. Although at a first analysis , the identification of these subjects does not seem to make any special problems under title proposed for research, case law proves otherwise. In Moldova, the participants in consumer relations are classified into consumers and businesses. The article examines issues relating to consumer status as a legal person in private international law. The present study aims to analyze the parties to the contract principle of inequality of consumption and to investigate the possibility of providing consumer corporate status .