Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
32 results
Search Results
Item Quo vadis drepturile omului în Europa?(CEP USM, 2024) Balan, Oleg; Dorul, OlgaÎn articol se abordează conceptul și evoluția protecției europene a drepturilor omului, având la bază cele trei repere esențiale: natura și conținutul drepturilor fundamentale protejate, cadrul normativ și cadrul instituțional în domeniu. Sunt expuse noi concepte în materia impactului tehnologiilor asupra drepturilor omului în contextul dialogului regional al savanților cu reprezentanții structurilor regionale. Materialul științific conține analiza juridică a principiilor de organizare și funcționare a mecanismelor europene de protecție a drepturilor omului institute în perioada postbelică. Constatările făcute pe marginea fenomenelor juridice analizate vor permite, în cele din urmă, înțelegerea noilor tendințe în procesul de cooperare europeană a statelor în vederea realizării plenare a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului.Item IMPACTUL SCHIMBĂRILOR CLIMATICE ASUPRA CONȚINUTULUI ȘI REALIZĂRII DREPTURILOR ȘI LIBERTĂȚILOR FUNDAMENTALE ALE OMULUI: ABORDĂRI DEFINITORII(2023) Dorul, Olga; Oleinic, CristinaSchimbările climatice reprezintă una din problemele grave ale omenirii secolului XXI, iar identificarea soluțiilor pentru rezolvarea acesteia constituie o prioritate pe agenda statelor, a organizațiilor regionale și universale. Având în vedere că dreptul la un mediu înconjurător sănătos s-a conturat în ultimii ani ca un drept fundamental, schimbările climatice ale căror martori suntem vin să afecteze dramatic, atât în mod direct cât și indirect, conținutul și procesul de realizare a acestui drept. În prezentul articol ne propunem să identificăm principalele provocări, dar și să reliefăm remedii eficiente în domeniul propus cercetării.Item RESPONSABILITATEA DE A PROTEJA - INSTRUMENT EFICIENT ÎN VEDEREA IZBĂVIRII OMENIRII DE FLAGELUL RĂZBOIULUI(2022) Dorul, Olga; Roșior, CristinaResponsabilitatea de a proteja este un concept politico-juridic inspirat din angajamentul Națiunilor Unite de a proteja omenirea de crime de război, genocid și alte crime împotriva umanității. La baza responsabilității de a proteja se află un set de principii care au fost aprobate de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite în anul 2005 și consolidate în anii 2009 și 2011. În esență, responsabilitatea de a proteja se rezumă la angajamentul comunității internaționale de a oferi protecție populației unui stat împotriva crimelor de război sau de atrocități în masă atunci când statul vizat nu poate sau nu dorește să îndeplinească această misiune. În prezentul articol ne propunem să determinăm geneza, conținutul și rolul principiului responsabilității de a proteja în sistemul dreptului internațional, cât și să evaluăm oportunitatea și eficiența acestui instrument în menținerea păcii, securității și stabilității internaționale.Item PERMANENT NEUTRALITY OF THE REPUBLIC OF MOLDOVA IN THE CONTEXT OF EUROPEAN GEOPOLITICS(2016) Burian, Alexander; Dorul, OlgaNeutrality describes the formal position taken by a State which is not participating in an armed conflict or which does not want to become involved. This status entails specific rights and duties. On the one hand, the neutral State has the right to stand apart from and not be adversely affected by the conflict. On the other hand, it has a duty of non-participation and impartiality. The institution of neutrality in international law has always aroused heated discussions among doctrine. However, there was no international treaty or at least a soft law instrument, thus today is difficult to discern the content of this legal concept. Therefore, today's lawyers frequently resorts to concepts of geopolitical fully argue the need, but also the content of permanent neutrality status. The neutrality of The Republic of Moldova explicitly exclude: participation in armed conflicts; participation in any political or economic alliance with purposes of initiating wars; stationing of any foreign military troops on its territory.Item FUNDAMENTUL RĂSPUNDERII INTERNAȚIONALE PENALE(Tipografia "Foxtrot",Bălți, 2016-09-29) Dorul, OlgaLa législation pénale des états, les traités internationaux dans la matière des crimes internationaux ont consacré le principe selon lequel seulement les faits internationaux illicites qui portent atteinte aux valeurs fondamentales de l’humanité comme la paix et la sécurité internationales, les droits et les libertés fondamentales de l’homme constituent le fondement pour l’engagement de la responsabilité internationale pénale. Le fondement de la responsabilité internationale pénale suppose l’accomplissement des crimes internationaux prévus, en règle générale, par les traites internationaux.Item PROTECȚIA BUNURILOR CULTURALE ÎN CONFLICTELE ARMATE. ASPECTE DE DREPT INTERNAȚIONAL PENAL(Tipografia "CentroGrafic" SRL,Cahul, 2016-06-07) Dorul, OlgaItem CU PRIVIRE LA PROCESUL DE UNIFICARE A CONCEPTULUI DE ASISTENŢĂ UMANITARĂ MIGRANŢILOR INDIFERENT DE CALIFICAREA LOR DIN PUNCT DE VEDERE AL DREPTULUI INTERNAŢIONAL(ULIM, 2017-10-18) Gușanu, Corneliu; Dorul, OlgaEfectuarea unui studiu privind tendinţele de unificare a cadrului normativ ce reglementează diverse categorii de persoane ce solicită asistenţă umanitară este argumentată prin faptul că organizaţiile internaţionale implicate în procesul de acordare a asistenţei umanitare, tot mai insistent vorbesc despre necesitatea schimbării conceptului de categorizare a migranţilor, inclusiv a celor regulamentari şi iregulamentari.Item COMPETENŢE TERITORIALE ALE STATULUI ÎN DREPTUL INTERNAŢIONAL PUBLIC. ASPECTE DEFINITORII(S.C. Elan-Poligraf SRL, 2013-05-20) Dorul, OlgaLes Etats constituent dans les conditions de la vie internationale contemporaine les sujets les plus importants du droit international public, cette qualité découlant de leur souveraineté. En pratique la souveraineté est réalisée par le biais des compétences étatiques : internes et externes. Une des variétés des compétences d’Etat est la compétence territoriale, qui peut être définie, selon M. Dupuiy, entant qu’aptitude juridique à exercer certains pouvoirs à l’intérieur de son territoire et sur les personnes qui y sont rattachées. Néanmoins, on est souvent en présence d’effet extraterritorial des compétences étatiques.Item COMPETENŢELE STATULUI PRIVIND SERVICIILE PUBLICE ÎN DREPTUL INTERNAŢIONAL PUBLIC(Academia de Administrație Publică, 2012-05-22) Dorul, OlgaLa souveraineté constitue la garantie ainsi que la condition de l’indépendance de l’Etat. En même temps l’indépendance est l’une des formes de manifestation de la souveraineté. De la notion de souveraineté est lié le concept des compétences de l’Etat, or, celles-ci sont issues de l’idée de souveraineté. On connait plusieurs types de compétence de l’Etat: interne, externe, matérielle, personnelle, territoriale. La compétence territoriale a un caractère exclusif et absolu. Toutefois, cette compétence peut être restreinte au bénéfice d’un autre Etat. Les compétences de l’Etat relatives au service public constituent un des cas de limitation de la ”souveraineté territoriale” de l’Etat.Item FUNDAMENTUL JURIDIC AL STATUTULUI DE NEUTRALITATE PERMANENTĂ. REPERE DE DREPT CONSTITUŢIONAL ŞI DREPT INTERNAŢIONAL PUBLIC(Elan-Poligraf SRL, 2014-05-23) Dorul, OlgaL’objet du présent étude suppose une analyse profonde du fondement juridique du statut de neutralité permanente. Toutefois toute recherche portant sur le sujet mentionné est incomplète sans une analyse des motifs étant à la base d’adoption par l’Etat du statut de neutralité et en ce sens peuvent être invoquées : les facteurs géographiques, politiques, économiques de développement de l’Etat, car les exemples de l’Autriche et de la Suisse prouvent que notamment les conditions géopolitiques définissent la politique de sécurité de l’Etat et déterminent le statut de neutralité.