511. Psihologie
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/11292
Browse
27 results
Search Results
Item Particularităţile psihosociale ale calităților voinţei personalităţii elevului(2025) Lungu, Tatiana; Paladi, Oxana (conducător științific)Scopul cercetării: constă în analiza particularităților calităților voinței în funcție de diverși factori psihosociali și dimensiunile personalității, elaborarea și implementarea unui program de intervenţie psihologică destinat dezvoltării calităților voinței la elevi. Obiectivele cercetării: analiza și sinteza literaturii de specialitate privind particularitățile psihosociale ale voinței și a calităților voinței; evidențierea diferențelor în funcție de diverși factori psihosociali (gen, nivel de studii, vârstă, mediul de proveniență, reușita academică, tipul de probleme școlare, implicarea în activități extrașcolare), pentru voință și calitățile voinței la elevi; determinarea corelațiilor dintre voință, calitățile voinței și dimensiunile personalității elevului; identificarea profilurilor personalității elevului cu diferite niveluri de manifestare a voinței; elaborarea, implementarea și evaluarea eficienței programului de intervenție psihologică pentru dezvoltarea voinței și a calităților voinței la elevi. Noutatea și originalitatea științifică: se bazează pe abordarea teoretico-experimentală a relațiilor dintre calitățile voinței la elevi, în funcție de diverși factori psihosociali (gen, mediul de proveniență, vârstă, nivelul de studii, reușita academică, tipul de probleme școlare, implicarea în activități extrașcolare), precum și în corelarea acestora cu dimensiunile personalității. Un alt aspect inovator al lucrării se evidențiază prin dezvoltarea și evaluarea experimentală a unui model de intervenție psihologică destinat dezvoltării voinței și a calităților volitive la elevi, precum responsabilitatea, inițiativa, hotărârea, independența, rezistența, insistența, energia, atenția și perseverența. Rezultatele cercetării obținute care contribuie la soluționarea problemei științifice importante: vizează determinarea particularităților calităților voinței în corelație cu o serie de factori psihosociali, precum genul, mediul de proveniență, vârsta, nivelul de studii, reușita academică, tipul de probleme școlare și implicarea în activități extrașcolare. De asemenea, a fost analizată corelația dintre calitățile voinței cu diversele dimensiuni ale personalității. Un alt rezultat semnificativ constă în elaborarea profilurilor personalității elevului cu diferite niveluri de voință, din prisma dimensiunilor personalității, în ultimă etapă fiind elucidat impactul implementării programului de intervenție psihologică asupra dezvoltării voinței la elevi.Item Dimensiuni narcisice în relația părinte - copil cu stări nevrotice(2025) Cașcaval, Ion; Bolea, Zinaida (conducător științific)Scopul cercetării constă în identificarea și analiza dimensiunilor narcisice în relația mame-copii în cazul copiilor cu stări nevrotice, precum și elaborarea și implementarea unui program de intervenție psihologică, de orientare psihanalitică, în vederea diminuării dimensiunilor narcisice parentale și a stărilor nevrotice la copil. Obiectivele cercetării: 1) Analiza cadrului teoretic cu privire la dimensiunile narcisice parentale și stările nevrotice la copil; 2) Identificarea și analiza dimensiunilor narcisice, a nivelului de stimă de sine și a capacităților de mentalizare la mame; 3) Identificarea și analiza specificului stărilor nevrotice în rândul copiilor; 4) Constatarea relației dintre dimensiunile narcisice, nivelul de stimă de sine și capacitățile de mentalizare la mame și stările nevrotice la copil; 5) Identificarea scenariilor narcisice parentale activate în relația părinte-copil; 6) Elaborarea și implementarea unui program de consiliere psihologică, de orientare psihanalitică, care să vizeze reducerea dimensiunilor narcisice la mamele a căror copii manifestă stări nevrotice. Ipoteze generale: 1) Presupunem că dimensiunile narcisice și capacitatea de mentalizare ale mamei corelează semnificativ cu starea psihoemoțională, implicit stările nevrotice, și trăsăturile de personalitate ale copilului. 2) Presupunem că implementarea unui program de consiliere psihologică, de orientare psihanalitică, va contribui la reducerea dimensiunilor narcisice ale mamelor și la ameliorarea stărilor nevrotice ale copiilor.Item Dimensiuni narcisice în relația părinte - copil cu stări nevrotice(2025) Cașcaval, Ion; Bolea, Zinaida (conducător științific)Scopul lucrării: constă în identificarea și analiza dimensiunilor narcisice în relația mame-copii în cazul copiilor cu stări nevrotice, precum și elaborarea și implementarea unui program de intervenție psihanalitică în vederea diminuării dimensiunilor narcisice parentale și a stărilor nevrotice la copil. Obiectivele cercetării: (1) Analiza cadrului teoretic cu privire la dimensiunile narcisice parentale și stările nevrotice la copil; (2) Identificarea și analiza dimensiunilor narcisice și a capacităților de mentalizare la mame; (3) Identificarea și analiza specificului stărilor nevrotice în rândul copiilor; (4) Constatarea relației dintre dimensiunile narcisice și a capacității de mentalizare la mame și stările nevrotice la copil; (5) Identificarea scenariilor narcisice parentale activate în relația părinte-copil; (6) Elaborarea și implementarea unui program de consiliere psihologică, de orientare psihanalitică, care să vizeze reducerea dimensiunilor narcisice la mamele a căror copii manifestă stări nevrotice. Noutatea științifică și originalitatea lucrării. Prezentul studiu reprezintă prima cercetare în spațiul academic autohton care s-a axat pe dinamica narcisismului parental și efectele acestuia asupra stării psihoemoționale a copilului. Originalitatea cercetării constă în: 1) Identificarea și analiza relației dintre dimensiunile narcisismului parental, capacitatea de mentalizare și stările nevrotice ale copiilor, fiind stabilit, prin metode cantitative și calitative, modul în care dimensiunile narcisice ale mamei corelează cu starea psihoemoțională a copiilor, fiind accentuat rolul capacității de mentalizare în medierea acestui impact. 2) Sub aspect metodologic, a fost prezentat modelul unui studiu de caz, care înglobează atât paradigma epistemică cantitativă, cât și paradigma calitativă, iar din punct de vedere conceptual, modelul reprezentând abordarea psihanalitică. 3) Elaborarea unui program de intervenție psihologică, de orientare psihanalitică, centrat pe diminuarea dimensiunilor narcisice parentale și reducerea stărilor nevrotice la copii.Item PARTICULARITĂȚI PSIHOLOGICE ALE TULBURĂRILOR DE COMPORTAMENT ALIMENTAR LA ADOLESCENȚII CU DIABET ZAHARAT TIP 1(2025) Condrea, Victoria; Potâng, Angela (conducător științific)Actualitatea și importanța temei studiate. Tulburările de comportament alimentar (TCA), prezente în diverse patologii, devin o provocare semnificativă în diabetul zaharat tip 1 (DZt1), afectând atât aspectele fizice, cât și cele psihologice. În contextul diabetului, cerințele stricte ale regimului alimentar pot genera stres psihologic, condiționând atitudini neconstructive. Important de menționat este faptul că, în prezent, observațiile clinice, epidemiologice și studiile științifice vizând persoanele cu diabet zaharat tip 1 (DZt1) indică posibilitatea unui risc crescut de apariție a tulburărilor de comportament alimentar (TCA) în acest grup de subiecți, comparativ cu populația per ansamblu. Diabetul zaharat tip 1 (DZt1) este o afecțiune cronică caracterizată prin deteriorarea parțială sau totală a celulelor beta ale insulelor pancreatice, care are ca rezultat incapacitatea progresivă de a sintetiza insulina. Scopul tratamentului diabetului este de a controla nivelul glucozei (cu dietă, exerciții fizice, medicamente care cresc secreția insulinei sau insulină cu acțiune scurtă sau lungă) și, în consecință, asigurând furnizarea de energie la celule. Acești subiecți se confruntă cu stigmatizare și anxietate, aceste fapte contribuind la relații negative cu alimentația. Prin practica clinică, se evidențiază imperativul formării unei atitudini constructive față de comportamentul alimentar, transcendând abordarea strict biomedicală. Educația și suportul psihologic devin esențiale, ajutând la gestionarea emoțiilor legate de dieta specifică diabetului. În acest context, intervențiile psihologice și consilierea devin instrumente cruciale. Lucrarea propusă explorează conexiunile profunde dintre diabetul zaharat tip 1 (DZt1) și tulburările de comportament alimentar (TCA), subliniind necesitatea abordării psihologice pentru îmbunătățirea adaptării și calității vieții acestei categorii de beneficiari. Într-o societate în evoluție, unde sănătatea mintală și fizică sunt interconectate, această perspectivă integrată asigură îngrijire adecvată și o abordare completă pentru subiecții cu DZt1. Identificarea particularităților psihologice cu statut de factori de risc ai tulburărilor de comportament în diabetul zaharat tip 1 este de o importantă utilitate practică, deoarece permite instituirea unor intervenții țintite pentru prevenirea sau diminuarea debutului TCA și scăderea incidenței spitalizărilor și complicațiilor somatice în acest grup cu risc ridicat. În studiul nostru, remarcăm că am abordat în calitate de particularități psihologice anxietatea și schemele cognitive dezadaptative din considerentul că în practică se întâlnesc frecvente cazuri în care subiecții manifestă o comorbiditate înaltă dintre anxietate, scheme cognitive dezadaptative și tulburări de comportament alimentar. Deși dezvoltarea tulburărilor de comportament alimentar poate fi influențată și de alte variabile (bunăoară perfecționismul, tulburările depresive, tulburările de personalitate), decizia de a ne centra pe anxietate și scheme cognitive dezadaptative se argumentează prin frecvența lor ridicată la persoanele cu diabet și prin impactul acestora asupra comportamentului alimentar. În literatura de specialitate, anxietatea și schemele cognitive dezadaptative sunt factori de risc mai bine documentați și corelați cu disfuncțiile alimentare în cazul adolescenților cu diabet. Influența altor factori, deși importantă, este una indirectă sau specifică anumitor grupuri de adolescenți, ceea ce nu justifică includerea lor în acest studiu focalizat pe legătura clară între anxietate, cognițiile dezadaptative și comportamentele alimentare. Astfel, alegerea variabilelor anxietate și scheme cognitive dezadaptative este fundamentată de importanța lor în dezvoltarea și menținerea tulburărilor de comportament alimentar la adolescenții cu DZt1, oferindu-ne o direcție clară pentru intervenții psihologice personalizate care să reducă riscul acestor tulburări și să îmbunătățească calitatea vieții subiecților studiați. Creșterea rapidă a cazurilor de diabet zaharat tip 1 reprezintă una dintre cele mai stringente probleme ale secolului al XXI-lea, fiind o povară pentru sistemul de sănătate atât la nivel global, internațional, cât și național. Relația de cauzalitate a DZt1 la adolescenți, TCA și factorii de risc psihologici sunt insuficient studiați, astfel am fost motivați să optăm pentru această temă de cercetare. Motivația de a crea un plan de intervenție vine din carența în abordarea psihologică intraspitalicească.Item PARTICULARITĂȚI PSIHOLOGICE ALE TULBURĂRILOR DE COMPORTAMENT ALIMENTAR LA ADOLESCENȚII CU DIABET ZAHARAT TIP 1(2025) Condrea, Victoria; Potâng, Angela (conducător științific)Scopul cercetării: identificarea particularităților psihologice manifestate în tulburările de comportament alimentar la adolescenții cu diabet zaharat tip 1, determinarea relației dintre aceste tulburări cu anxietatea și schemele cognitive dezadaptative, precum și elaborarea unui program de intervenție psihologică în vederea ameliorării indicatorilor asociați tulburărilor de comportament alimentar, anxietății și schemelor cognitive dezadaptative. Obiectivele cercetării: 1) Analiza și sinteza literaturii de specialitate cu referire la particularitățile psihologice asociate tulburărilor de comportament alimentar în perioada adolescentină în general și adolescenților cu diabet zaharat tip 1 în particular. 2) Identificarea particularităților manifestării anxietății și schemelor cognitive dezadaptative la adolescenții cu diabet zaharat tip 1 cu tulburări de comportament alimentar și analiza comparativă a acestor variabile la adolescenții cu diabet zaharat tip 1 și adolescenții fără diabet zaharat tip 1. 3) Stabilirea gradului de corelare a schemelor cognitive dezadaptative și a anxietății cu indicatorii comportamentali ai tulburărilor de comportament alimentar. 4) Elaborarea profilurilor psihologice ale adolescenților diabetici cu și fără tulburare de comportament alimentar. 5) Elaborarea unui program de intervenție psihologică în scopul ameliorării indicatorilor asociați tulburărilor de comportament alimentar, anxietății și schemelor cognitive dezadaptative. 6) Validarea și evaluarea eficienței Programului de intervenție psihologică destinat ameliorării indicatorilor asociați tulburărilor de comportament alimentar prin diminuarea anxietății și schemelor cognitive dezadaptative, Rezultatele obținute: Studiul a identificat tipul de relații dintre particularitățile tulburărilor de comportament alimentar la adolescenții cu diabet zaharat tip 1 si manifestarea anxietății si schenelor cognitive dezdaptative. A fost determinată frecvența tulburărilor de comportament alimentar în cazult adolescenților cu diabet zaharat tip 1 și fără și s-au analizat particularitățile psihologice ale anxietății și schemelor cognitive dezadaptative la această categorie de subiecți. De asemenea, cercetarea a propus un program de intervenție psihologică centrat pe reducerea anxietății și a schemelor cognitive dezadaptative.Item СЕКСУАЛЬНОСТЬ КАК ФАКТОР ПСИХОЛОГИЧЕСКОГО БЛАГОПОЛУЧИЯ В ПОЖИЛОМ ВОЗРАСТЕ(2024) Славинская, Марина; Толстая, СветланаИзучение сексуальности как фактора психологического благополучия пожилых людей. Проанализировать существующие в современном научном знании подходы к проблеме психологического благополучия, феномена сексуальности, к социально-психологическим особенностям пожилого возраста; разработать и апробировать опросник, направленный на исследование сексуальности в пожилом возрасте; эмпирически исследовать уровень психологического благополучия и особенности сексуальности пожилых людей; выявить значимость сексуальности в переживании чувства психологического благополучия в зависимости социально-биологических факторов; разработать и апробировать программу тренинга, направленного на повышение уровня психологического благополучия путем формирования положительного образа сексуальности; сформулировать выводы и разработать рекомендации для пожилых людей, для психологов и специалистов помогающих профессий, учреждений и органов, принимающих решения.Item СЕКСУАЛЬНОСТЬ КАК ФАКТОР ПСИХОЛОГИЧЕСКОГО БЛАГОПОЛУЧИЯ В ПОЖИЛОМ ВОЗРАСТЕ(2024) Славинская, МаринаИзучение сексуальности как фактора психологического благополучия пожилых людей. Проанализировать существующие в современном научном знании подходы к проблеме психологического благополучия, феномена сексуальности, к социально-психологическим особенностям пожилого возраста; разработать и апробировать опросник, направленный на исследование сексуальности в пожилом возрасте; эмпирически исследовать уровень психологического благополучия и особенности сексуальности пожилых людей; выявить значимость сексуальности в переживании чувства психологического благополучия в зависимости социально-биологических факторов; разработать и апробировать программу тренинга, направленного на повышение уровня психологического благополучия путем формирования положительного образа сексуальности; сформулировать выводы и разработать рекомендации для пожилых людей, для психологов и специалистов помогающих профессий, учреждений и органов, принимающих решения.Item DIMENSIUNI PSIHOSOCIALE ȘI PSIHANALITICE ALE FENOMENULUI DEPORTĂRILOR DIN RSSM(2024) Bolea, ZinaidaScopul cercetării constă în fundamentarea teoretică, metodologică și empirică, din perspectivă psihanalitică și psihosocială, a fenomenului deportărilor din RSSM, prin identificarea și analiza particularităților traumatice, a rezilienței și a transmiterii inter- și transgeneraționale a fenomenului, precum și elaborarea unei concepții psihanalitice de cercetare a fenomenului deportărilor din RSSM.Item DIMENSIUNI PSIHOSOCIALE ȘI PSIHANALITICE ALE FENOMENULUI DEPORTĂRILOR DIN RSSM(2024) Bolea, Zinaida; Platon, Carolina (consultant științific); Petrencu, Anatol (consultant științific)Scopul cercetării: fundamentarea teoretică, metodologică și empirică, din perspectivă psihanalitică și psihosocială, a fenomenului deportărilor din RSSM, prin identificarea și analiza particularităților traumatice, a rezilienței și a transmiterii inter- și transgeneraționale a fenomenului, precum și elaborarea unei concepții psihanalitice de cercetare a fenomenului deportărilor din RSSM.Item OBIECTE SENSIBILE, REPREZENTĂRI POLEMICE ȘI RELAȚII INTERGRUPURI: CONCEPTUALIZĂRI TEORETICO-METODOLOGICE ȘI ILUSTRĂRI EMPIRICE(2024) Cojocaru, NataliaScopul lucrării este determinarea fundamentelor teoretice, metodologice și empirice privind implicațiile obiectelor sensibile în geneza reprezentărilor polemice în contextul dinamicilor opoziționale la nivelul relațiilor intergrupuri.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »