511. Psihologie
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/11292
Browse
Item DETERMINANTE PSIHOLOGICE ALE ATITUDINILOR REPRODUCTIVE LA ADOLESCENTE ȘI TINERE(2022) Tolmaci, Irina; Racu, JanaScopul lucrării științifice: determinarea relației dintre atitudinile reproductive și determinantele psihologice, precum și a factorilor sociali la adolescente și tinere în vederea elaborării, aprobării și evaluării eficienței unui program de formare privind dezvoltarea determinantelor psihologice ale atitudinilor reproductive.Item DETERMINANTE PSIHOLOGICE ALE ATITUDINILOR REPRODUCTIVE LA ADOLESCENTE ȘI TINERE(2022) Tolmaci, IrinaScopul constă în determinarea relației dintre atitudinile reproductive și determinantele psihologice, precum și a factorilor sociali la adolescente și tinere în vederea elaborării, aprobării și evaluării eficienței unui program formativ privind dezvoltarea determinantelor psihologice a atitudinilor reproductive.Item DIMENSIUNI COGNITIVE, AFECTIVE ȘI COMPORTAMENTALE ÎN MANIFESTAREA CONFLICTULUI MUNCĂ-FAMILIE(2020) Șaitan, Viorica; Cojocaru, NataliaScopul lucrării: determinarea specificului dimensiunilor cognitive, afective și comportamentale cu implicații în manifestarea conflictului de rol multiplu/CRM (muncă-familie/M-F și muncă-familie-studii/ M-F-S) la angajații din organizațiile autohtone și elaborarea unui program de intervenție psihologică în vederea dezvoltării competențelor de echilibru a muncii și a familiei (EMF).Item DIMENSIUNI COGNITIVE, AFECTIVE ȘI COMPORTAMENTALE ÎN MANIFESTAREA CONFLICTULUI MUNCĂ-FAMILIE(2020) Șaitan, VioricaScopul lucrării: determinarea specificului dimensiunilor cognitive, afective și comportamentale cu implicații în manifestarea conflictului de rol multiplu/CRM (muncă-familie/M-F și muncă-familie-studii/ M-F-S) la angajații din organizațiile autohtone și elaborarea unui program de intervenție psihologică în vederea dezvoltării competențelor de echilibru a muncii și a familiei (EMF).Item DIMENSIUNI PSIHOSOCIALE ȘI PSIHANALITICE ALE FENOMENULUI DEPORTĂRILOR DIN RSSM(2024) Bolea, Zinaida; Platon, Carolina (consultant științific); Petrencu, Anatol (consultant științific)Scopul cercetării: fundamentarea teoretică, metodologică și empirică, din perspectivă psihanalitică și psihosocială, a fenomenului deportărilor din RSSM, prin identificarea și analiza particularităților traumatice, a rezilienței și a transmiterii inter- și transgeneraționale a fenomenului, precum și elaborarea unei concepții psihanalitice de cercetare a fenomenului deportărilor din RSSM.Item DIMENSIUNI PSIHOSOCIALE ȘI PSIHANALITICE ALE FENOMENULUI DEPORTĂRILOR DIN RSSM(2024) Bolea, ZinaidaScopul cercetării constă în fundamentarea teoretică, metodologică și empirică, din perspectivă psihanalitică și psihosocială, a fenomenului deportărilor din RSSM, prin identificarea și analiza particularităților traumatice, a rezilienței și a transmiterii inter- și transgeneraționale a fenomenului, precum și elaborarea unei concepții psihanalitice de cercetare a fenomenului deportărilor din RSSM.Item EFICIENTIZAREA COMUNICĂRII INTERPERSONALE LA COPIII DE VÂRSTĂ SCOLARĂ MICĂ(2022) Roșca, Maria; Tolstaia, SvetlanaScopul cercetării constă în identificarea particularităților de comunicare, autocunoaștere şi relaţionare interpersonală a copiilor de vârstă şcolară mică şi în elaborarea unui Program de intervenție psihologică în vederea eficientizării comunicării interpersonale.Item EFICIENTIZAREA COMUNICĂRII INTERPERSONALE LA COPIII DE VÂRSTĂ SCOLARĂ MICĂ(2022) Roșca, MariaScopul cercetări constă în identificarea particularităților de comunicare, autocunoaștere şi relaționare interpersonală a copiilor de vârstă şcolară mică şi în elaborarea unui program de intervenție psihologică în vederea eficientizării comunicării interpersonale.Item MANIFESTĂRI ALE ILUZIILOR POZITIVE ÎN RELAȚIILE DE CUPLU(2024) Dolinschi, CristinaScopul lucrării constă în stabilirea particularităților de manifestare a iluziilor pozitive în raport cu satisfacția în cuplu, percepțiile reciproce ale partenerilor conjugali, precum și elaborarea unui program de intervenție psihologică privind armonizarea iluziilor pozitive în relațiile de cuplu.Item OBIECTE SENSIBILE, REPREZENTĂRI POLEMICE ȘI RELAȚII INTERGRUPURI: CONCEPTUALIZĂRI TEORETICO-METODOLOGICE ȘI ILUSTRĂRI EMPIRICE(2024) Cojocaru, NataliaScopul lucrării: determinarea fundamentelor teoretice, metodologice și empirice privind implicațiile obiectelor sensibile în geneza reprezentăilor polemice în contextul dinamicilor opoziționale la nivelul relațiilor intergrupuri.Item OBIECTE SENSIBILE, REPREZENTĂRI POLEMICE ȘI RELAȚII INTERGRUPURI: CONCEPTUALIZĂRI TEORETICO-METODOLOGICE ȘI ILUSTRĂRI EMPIRICE(2024) Cojocaru, NataliaScopul lucrării este determinarea fundamentelor teoretice, metodologice și empirice privind implicațiile obiectelor sensibile în geneza reprezentărilor polemice în contextul dinamicilor opoziționale la nivelul relațiilor intergrupuri.Item PARTICULARITĂȚI ALE EPUIZĂRII PROFESIONALE A CADRELOR DIDACTICE(2023) Croitoriu, NicoletaScopul cercetării constatative rezidă în stabilirea nivelului de epuizare profesională la cadrele didactice care activează în diverse medii educaționale; identificarea factorilor de risc a acestui fenomen; precum și determinarea relației de interdependență dintre dimensiunile epuizării profesionale cu resursele personale și resursele postului.Item PARTICULARITĂȚI ALE EPUIZĂRII PROFESIONALE A CADRELOR DIDACTICE(2023) Croitoriu, Nicoleta; Potâng, AngelaScopul lucrării constă în stabilirea nivelului de epuizare profesională la cadrele didactice care activează în medii educaționale diferite, identificarea factorilor cauzali / de risc ale acestui fenomen, studierea relației de interdependență cu resursele personale și resursele postului, precum și determinarea condițiilor psihologice de diminuare a epuizării profesionale.Item PARTICULARITĂȚI ALE INTERACȚIUNII ANXIETATE ACADEMICĂ – STILURI COGNITIVE LA STUDENȚI(2018) Toma, NataliaProblema privind anxietatea, funcţiile ei și rolul acesteia în depăşirea situaţiilor extremale rămâne a fi una actuală. Actualitatea cercetării este determinată şi de faptul că pe parcursul dezvoltării sale personale şi profesionale omul interacţionează cu multiple situaţii-problemă, în care anxietatea joacă un rol important. Conceptul de anxietate a suscitat interesul specialiştilor odată cu identificarea relaţiei strânse de interacţiune şi interpătrundere ce există între conştient şi inconştient ca ipostaze ale psihicului uman, precum și a influenţei pe care o exercită sursele anxietăţii asupra vieţii psihice a individului. Starea de anxietate reprezintă unul dintre cele mai intime mecanisme ale stresului psihologic. Caracteristica sa distinctivă este senzaţia de ameninţare, care constituie elementul central al anxietăţii şi care determină semnificaţia ei biologică ca un semnal subiectiv de nesiguranţă şi pericol.Anxietatea este un fenomen unitar, caracterizat printr-o stare patologică afectivă de frică şi nelinişte. Anxietatea, ca stare afectivă, apare în diverse situaţii de pericol şi are funcţia de protecţie, ajutându-ne să reacţionăm corespunzător.Starea de anxietate presupune un sentiment de incertitudine. Pericolul nu este definit clar, nu-l poţi măsura, nu poţi interveni pentru a-l schimba. Anume din această cauză reacţia primară de apărare nu este una motorică, ci ţine, mai degrabă, de procesele cognitive, care sunt activate de sistemul cognitiv pentru a se apăra în faţa unui pericol. Rezultatul acestui proces este modalitatea de a reacţiona pentru a depăşi pericolul.Item PARTICULARITĂȚI ALE INTERACȚIUNII ANXIETATE ACADEMICĂ – STILURI COGNITIVE LA STUDENȚI(2018) Toma, Natalia; Platon,CarolinaObiectivele cercetării: analiza problemei privind anxietatea și stilurile cognitive în literatura de specialitate; diagnosticarea manifestării anxietății academice la studenți cu diferite stiluri cognitive; determinarea particularităților interacțiunii anxietate – stil cognitiv ca trăsătură individual-tipologică a personalității; stabilirea și configurarea profilului studentului cu un grad înalt de anxietate; fundamentarea mecanismelor psihologice și educaționale de reglare/diminuare a anxietății academice la studenți; valorificarea mecanismelor psihologice și educaționale de reglare/diminuare a anxietății academice la studenți.Item PARTICULARITĂȚI COGNITIVE, AFECTIVE ȘI COMPORTAMENTALE ALE PERSOANELOR CU EPILEPSIE FARMACOREZISTENTĂ(2023) Doțen, Natalia; Bolea, ZinaidaScopul lucrării: stabilirea particularităţilor cognitive, afective și comportamentale ale persoanelor cu epilepsie farmacorezistentă, elaborarea unui program de intervenție psihologică în vederea îmbunătățirii proceselor cognitive, afective și comportamentale ale persoanelor cu epilepsie farmacorezistentă.Item PARTICULARITĂȚI PSIHOLOGICE ALE TULBURĂRILOR DE COMPORTAMENT ALIMENTAR LA ADOLESCENȚII CU DIABET ZAHARAT TIP 1(2025) Condrea, Victoria; Potâng, Angela (conducător științific)Scopul cercetării: identificarea particularităților psihologice manifestate în tulburările de comportament alimentar la adolescenții cu diabet zaharat tip 1, determinarea relației dintre aceste tulburări cu anxietatea și schemele cognitive dezadaptative, precum și elaborarea unui program de intervenție psihologică în vederea ameliorării indicatorilor asociați tulburărilor de comportament alimentar, anxietății și schemelor cognitive dezadaptative. Obiectivele cercetării: 1) Analiza și sinteza literaturii de specialitate cu referire la particularitățile psihologice asociate tulburărilor de comportament alimentar în perioada adolescentină în general și adolescenților cu diabet zaharat tip 1 în particular. 2) Identificarea particularităților manifestării anxietății și schemelor cognitive dezadaptative la adolescenții cu diabet zaharat tip 1 cu tulburări de comportament alimentar și analiza comparativă a acestor variabile la adolescenții cu diabet zaharat tip 1 și adolescenții fără diabet zaharat tip 1. 3) Stabilirea gradului de corelare a schemelor cognitive dezadaptative și a anxietății cu indicatorii comportamentali ai tulburărilor de comportament alimentar. 4) Elaborarea profilurilor psihologice ale adolescenților diabetici cu și fără tulburare de comportament alimentar. 5) Elaborarea unui program de intervenție psihologică în scopul ameliorării indicatorilor asociați tulburărilor de comportament alimentar, anxietății și schemelor cognitive dezadaptative. 6) Validarea și evaluarea eficienței Programului de intervenție psihologică destinat ameliorării indicatorilor asociați tulburărilor de comportament alimentar prin diminuarea anxietății și schemelor cognitive dezadaptative, Rezultatele obținute: Studiul a identificat tipul de relații dintre particularitățile tulburărilor de comportament alimentar la adolescenții cu diabet zaharat tip 1 si manifestarea anxietății si schenelor cognitive dezdaptative. A fost determinată frecvența tulburărilor de comportament alimentar în cazult adolescenților cu diabet zaharat tip 1 și fără și s-au analizat particularitățile psihologice ale anxietății și schemelor cognitive dezadaptative la această categorie de subiecți. De asemenea, cercetarea a propus un program de intervenție psihologică centrat pe reducerea anxietății și a schemelor cognitive dezadaptative.Item PARTICULARITĂȚI PSIHOLOGICE ALE TULBURĂRILOR DE COMPORTAMENT ALIMENTAR LA ADOLESCENȚII CU DIABET ZAHARAT TIP 1(2025) Condrea, Victoria; Potâng, Angela (conducător științific)Actualitatea și importanța temei studiate. Tulburările de comportament alimentar (TCA), prezente în diverse patologii, devin o provocare semnificativă în diabetul zaharat tip 1 (DZt1), afectând atât aspectele fizice, cât și cele psihologice. În contextul diabetului, cerințele stricte ale regimului alimentar pot genera stres psihologic, condiționând atitudini neconstructive. Important de menționat este faptul că, în prezent, observațiile clinice, epidemiologice și studiile științifice vizând persoanele cu diabet zaharat tip 1 (DZt1) indică posibilitatea unui risc crescut de apariție a tulburărilor de comportament alimentar (TCA) în acest grup de subiecți, comparativ cu populația per ansamblu. Diabetul zaharat tip 1 (DZt1) este o afecțiune cronică caracterizată prin deteriorarea parțială sau totală a celulelor beta ale insulelor pancreatice, care are ca rezultat incapacitatea progresivă de a sintetiza insulina. Scopul tratamentului diabetului este de a controla nivelul glucozei (cu dietă, exerciții fizice, medicamente care cresc secreția insulinei sau insulină cu acțiune scurtă sau lungă) și, în consecință, asigurând furnizarea de energie la celule. Acești subiecți se confruntă cu stigmatizare și anxietate, aceste fapte contribuind la relații negative cu alimentația. Prin practica clinică, se evidențiază imperativul formării unei atitudini constructive față de comportamentul alimentar, transcendând abordarea strict biomedicală. Educația și suportul psihologic devin esențiale, ajutând la gestionarea emoțiilor legate de dieta specifică diabetului. În acest context, intervențiile psihologice și consilierea devin instrumente cruciale. Lucrarea propusă explorează conexiunile profunde dintre diabetul zaharat tip 1 (DZt1) și tulburările de comportament alimentar (TCA), subliniind necesitatea abordării psihologice pentru îmbunătățirea adaptării și calității vieții acestei categorii de beneficiari. Într-o societate în evoluție, unde sănătatea mintală și fizică sunt interconectate, această perspectivă integrată asigură îngrijire adecvată și o abordare completă pentru subiecții cu DZt1. Identificarea particularităților psihologice cu statut de factori de risc ai tulburărilor de comportament în diabetul zaharat tip 1 este de o importantă utilitate practică, deoarece permite instituirea unor intervenții țintite pentru prevenirea sau diminuarea debutului TCA și scăderea incidenței spitalizărilor și complicațiilor somatice în acest grup cu risc ridicat. În studiul nostru, remarcăm că am abordat în calitate de particularități psihologice anxietatea și schemele cognitive dezadaptative din considerentul că în practică se întâlnesc frecvente cazuri în care subiecții manifestă o comorbiditate înaltă dintre anxietate, scheme cognitive dezadaptative și tulburări de comportament alimentar. Deși dezvoltarea tulburărilor de comportament alimentar poate fi influențată și de alte variabile (bunăoară perfecționismul, tulburările depresive, tulburările de personalitate), decizia de a ne centra pe anxietate și scheme cognitive dezadaptative se argumentează prin frecvența lor ridicată la persoanele cu diabet și prin impactul acestora asupra comportamentului alimentar. În literatura de specialitate, anxietatea și schemele cognitive dezadaptative sunt factori de risc mai bine documentați și corelați cu disfuncțiile alimentare în cazul adolescenților cu diabet. Influența altor factori, deși importantă, este una indirectă sau specifică anumitor grupuri de adolescenți, ceea ce nu justifică includerea lor în acest studiu focalizat pe legătura clară între anxietate, cognițiile dezadaptative și comportamentele alimentare. Astfel, alegerea variabilelor anxietate și scheme cognitive dezadaptative este fundamentată de importanța lor în dezvoltarea și menținerea tulburărilor de comportament alimentar la adolescenții cu DZt1, oferindu-ne o direcție clară pentru intervenții psihologice personalizate care să reducă riscul acestor tulburări și să îmbunătățească calitatea vieții subiecților studiați. Creșterea rapidă a cazurilor de diabet zaharat tip 1 reprezintă una dintre cele mai stringente probleme ale secolului al XXI-lea, fiind o povară pentru sistemul de sănătate atât la nivel global, internațional, cât și național. Relația de cauzalitate a DZt1 la adolescenți, TCA și factorii de risc psihologici sunt insuficient studiați, astfel am fost motivați să optăm pentru această temă de cercetare. Motivația de a crea un plan de intervenție vine din carența în abordarea psihologică intraspitalicească.Item PARTICULARITĂŢILE PSIHOLOGICE ALE PERSONALITĂŢII COPILULUI CU MALADII RESPIRATORII CRONICE(2017) Tarnovschi, Ana; Bucun, Nicolae;Scopul cercetării constă în identificarea particularităților psihologice și a funcționalității sociale ale personalităţii copilului cu maladii respiratorii cronice și în determinarea modalităților de diminuare a influențelor negative în armonizarea procesului de dezvoltare.Item PARTICULARITĂŢILE PSIHOLOGICE ALE PERSONALITĂŢII COPILULUI CU MALADII RESPIRATORII CRONICE(2017) Tarnovschi, AnaStudiul personalităţii constituie una dintre preocupările esenţiale ale psihologiei, însă complexitatea acesteia a generat dificultăţi şi controverse în surprinderea ei. O altă idee esenţială, pe care o trasează psihologia contemporană, este analiza psihicului în dezvoltarea sa. Nu întâmplător dezvoltarea psihicului în ontogeneză şi patologiile sale au devenit teme de cercetare tot mai frecvente. Cercetarea procesului de dezvoltare a psihicului şi de dezintegrare a lui, în diverse maladii, ne permite să constatăm nivelul actual al dezvoltării psihice a individului, precum şi să observăm noile formaţiuni apărute la diverse etape ale ontogenezei, sau, din contra, în cazul unei maladii – mecanismele şi legităţile dezintegrării psihice. Acest fapt reprezintă, la rândul său, un proces calitativ deosebit.