Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
9 results
Search Results
Item ARHETIPUL COPILULUI-ELEV: PROFIL REAL ȘI FICȚIONAL(CEP USM, 2022) Popa, VioricaLucrarea prezintă particularitățile de vârsta ale elevilor preadolescenți, pentru care s-a optat decongestionarea curriculară, recomandarea de texte literare considerate valorificatoare, conținuturi menite să pregătească elevul pentru ziua de mâine etc. Descoperim arhetipuri de copii-elevi ce își țes imperceptibil viața: între joc și problemă, între bucurie și durere; influențând modul în care ar trebui noi, profesorii, să privim fiecare aspect al vieții. Exemplele simbolice de personaje din Kinderland de Liliana Corobca și Ghiozdanul zburător de Nicolae Popa deschid posibilitatea analizei arhetipurilor/profilurilor de copii/elevi, prin aceasta creând modalități să-i înțelegem/ să-și înțeleagă sinele.Item REALITĂȚI CLINICE ALE FUNCȚIONĂRII NEVROTICE ÎN PERIOADA COPILĂRIEI(2021) Cașcaval, IonÎn acest articol este prezentat studiul teoretic și empiric cu privire la funcționarea ne- vrotică în copilărie. Abordarea teoretică prezintă etiologia și fenomenologia funcționării nevrotice în copilărie. Cercetarea empirică descrie corelațiile dintre trăsăturile de per- sonalitate și simptomele nevrotice la copil. Cercetarea a fost realizată pe un grup de 20 de copii cu simptome nevrotice severe. Pentru identificarea simptomelor nevrotice a fost utilizată scala RCADS-47, iar pentru identificarea trăsăturilor de personalitate a fost aplicat chestionarul CPQ.Item INTERVENȚII PSIHANALITICE CU PRIVIRE LA DIMINUAREA ASPECTELOR NARCISICE DISFUNCȚIONALE ÎN RELAȚIA MAMĂ-COPIL(CEP USM, 2022) Cașcaval, IonÎn articol este propus un program de consiliere psihanalitică cu privire la diminuarea aspectelor narcisice disfuncționale în relația mamă-copil. Cadrul conceptual al lucrării se referă la teorii psihanalitice contemporane care au clarificat specificul relației părinte-copil din perspectiva problematicii narcisice. Eșantionul de cercetare este alcătuit din copii cu stări nevrotice și mamele acestora – beneficiari ai serviciului de asistență psihologică comunitară. În prima parte a articolului sunt prezentate aspectele metodologice ale programului de consiliere psihanalitică, unde sunt descrise scopurile, structura și tehnicile psihologice aplicate. În partea a doua a articolului este prezentat un studiu de caz în care sunt analizate aspectele narcisice în relația mamă-copil și felul în care se prefigurează relația dintre caracteristicile narcisice disfuncționale ale părintelui și stările nevrotice ale copilului. De asemenea, sunt prezentate specificul și dinamica relației terapeutice, pe valențele sale transferențiale și contratransferențiale. Evaluarea intervenției psihologice este realizată prin evaluarea preși post-intervenție a beneficiarilor, în baza metodelor psihometrice aplicate.Item INFLUENŢA MODELELOR CONTEMPORANE DE FAMILIE ASUPRA DEZVOLTĂRII COPILULUI(CEP USM, 2013) Grosu (Recean), CristinaThe author highlights the changes in family patterns and parental roles in the last decades, which have a significant influence on the child's personality development. The used empirical methods (case study, interview, sociological survey, essay, observation) found that children tend to imitate the behavior of their parents, take behavioral and personality traits of the family.Item CONCORDANŢE ŞI DISCORDANŢE ÎN REPREZENTĂRILE PSIHICE ALE ADULŢILOR SEMNIFICATIVI PRIVIND COPILUL(Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu“, 2013) Dreglea, Dumitriţa; Bolea, Zinaida; Nacu, AnatolieConcordance and discordance in the significant adults’ representation regarding the child The aim of the research are the identification of the modality in which the significant adults - the mother, the teacher and the scholar psychologist, represent the child and the relationship between concordance/discordance of the representations of significant adult’s and the psychological functioning of children. The research starts from the assumption that the concordance of the significant adult’s representation regarding the child determinate a psychological well-being for the child and the discordance between the significant adult’s representation regarding the child determinate a state of discomfort. The results of the research confirm the presumption regarding the importance of concordance of the significant adult’s representation regarding the child for the quality of children’s psychological functioning.Item ROLUL FAMILIEI ÎN ADAPTAREA ŞCOLARĂ(CEP USM, 2012) Platon, Carolina; Badarni, ZadaContextul familial în care se dezvoltă copilul are o importanţă majoră. Articolul reflectă opinia autorilor cu privire la valorile psihologice, statutul socioeconomic şi sociocultural al familiei – factori de primă importanţă în adaptarea şcolară.Item AUTOAPRECIEREA ŞI COMUNICAREA LA ŞCOLARII DE VÂRSTĂ MICĂ: ANALIZĂ COMPARATIVĂ(CEP USM, 2018) Tolstaia, Svetlana; Roșca, MariaÎn lume, fiecare copil este unic în felul său. Autocunoașterea și autoaprecierea Eu-lui denotă capacitatea copilului de a-și recunoaște propriile calități și neajunsuri sau, cu alte cuvinte, capacitatea de a fi conștient de sine, ceea ce duce la sporirea autoacceptării și la o bună autocunoaștere și autoapreciere. Prin comunicare este posibilă îmbunătățirea imaginii de sine și ameliorarea relațiilor interpersonale ale copilului.Item IMPLICAȚII PSIHOLOGICE ȘI JURIDICE ALE REUȘITEI ADOPȚIEI ÎN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2018) Russu, IngaAdopția este un proces prin care o persoană adultă își asumă parentalitatea pentru o altă persoană, astfel încât toate drepturile și responsabilitățile împreună cu filiația îi sunt transferate dinspre părinții originari. Dincolo de această filiaţie, adopţia este un proces extrem de complex care schimbă definitiv viaţa unei familii şi a unui copil adoptiv. În această ordine de idei, am încercat o analiză a diferitor criterii și argumente pentru succesul unei adopții atât prin implicațiile sale atitudinal psihologice, cât și prin prevederile legislative existente în Republica MoldovaItem DIAGNOZA CONDIŢIILOR DE ADAPTARE A COPIILOR DIN ISRAEL LA ŞCOALA PRIMARĂ(CEP USM, 2015) Badarni, Zada; Platon, CarolinaÎn articol sunt prezentate rezultatele investigaţiei diagnostice (cantitative şi calitative) privind condiţiile de adaptare a copiilor la şcoala primară: vârsta admiterii, gradul de pregătire către şcoală, calitatea mediului familial.