Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
19 results
Search Results
Item Competența ca model de relaționare(CEP USM, 2024) Șoitu, Laurențiu; Pascu, Mara-Sînziana„Ingineria învățării” (POSTMAN, 1992) are efecte destule pentru a fi dobândit adepți și critici. Noua criză sau „revoluție” indusă de tehnologie amețește fără limite, așa încât, sunt tot mai mulți cei care cer să privim atent la efectele pe termen lung, la constantele generatoare de motivații în educație, la relațiile dintre actorii procesului. Articolul își propune să extragă din câteva modele de învățare elemente care susțin că oricât de bine organizate vor fi mecanismele predării și de înnoită este tehnologia, permanentă și inseparabilă va fi relațioarea profesor-elev. Perspectiva este susținută de recente preocupări mai ample consacrate relaționării didactice și de un recent model generat de analiza trangenerațională a acesteia în care tehnologia este prezentă prin conținutul său informațional reflectat de TPACK supus condiționărilor alternativei pedagogice Reggio Emilia.Item Integration of professional tasks in school projects: developing key competences(CEP USM, 2024) Sîrbu, IrinaThis article explores the effectiveness of interdisciplinary project-based learning in fostering and assessing key competencies essential for students’ professional success. By engaging students in a series of industry relevant tasks - such as market research, stakeholder communication, design development, and project presentation - this approach facilitates the practical application of theoretical knowledge in real-world contexts. The study emphasizes the significance of developing critical skills, including analytical thinking, communication, research skills, collaboration, and adaptability. Additionally, the integration of industry feedback provides educators with a framework to evaluate students’ competencies against professional standards, thereby enhancing the rigor of competency assessment. This alignment with the evolving demands of today’s labor market underscores the importance of cultivating transferable skills that prepare students for the challenges they will encounter in their future careers.Item Conceptualizarea formării competenței literar-artistice la elevii claselor primare(CEP USM, 2024) Șchiopu, Constantin; Paga, Teodora-DoinaÎn articol este abordată problema formării la elevii claselor primare a competenței literar-artistice prin conceptualizarea unui model teoretic. Modelul este argumentat de o epistemologie, teorie și praxiologie specifice. Coordonatele epistemică și teoretică se constituie din teorii, concepte, paradigme, principii, concepte estetice, literare, psihologice și pedagogice. Coordonata praxiologică este reprezentată de conceptele: niveluri și criterii de receptare a operei literare, forme de organizare a activității literar-lectorale a elevilor, tipuri de activități, metode hermeneutice, activeparticipative, ludice. Sistemul de activități este condiționat de atelierul de creație și de scriere creativă, prin care se urmărește stimularea gândirii creative, asociative și laterale, a imaginației elevilor.Item Interpersonal relationships of children with learning difficulties within the student group(CEP USM, 2024) Druguș, OlgaAn important aspect in the development of the child’s personality is socialization. Early social skills are necessary for a child’s psychological development as they begin to form positive relationships with adults and other children from an early age. The important role for achieving expected expectations belongs to the teaching staff, who, in the instructive-educational process, take care that all children behave well, and are accept ed in the group of students. The article presents the result of the sociometric study in the research cards of the problem of developing competence and communication skills in primary school students, in order to determine the evolution of interpersonal relations within the group/class where there are students with learning difficulties. The study reveals the socio-affective structure of the group at a given time, for a given situation, in our case studying interpersonal relationships through the lens of communication between children with learning difficulties and typical ones. The construction of the sociogram is carried out progressively, implemented with the sociogram of the elections, later completed with that of the rejections. Based on the sociograms, we realize that within the group there is some homogeneity, the number of attractions exceeding the number of rejections.Item CONCEPTUL DE EVALUARE A GRADULUI DE MANIFESTARE A COMPETENȚEI(CEP USM, 2024) Șevciuc, MaiaThe issue of gradual evaluation of the manifestation of competence is a current and timely one. If the training/ skills development methodology is widely addressed, then the evaluation methodology of this phenomenon is only at the beginning of the substantiation process. In the given article, an attempt is made to present a holistic/complex concept of evaluating the degree of manifestation of skills at different stages and levels of training. An approach to the evaluation of the manifestation of transversal/transdisciplinary skills is also proposed. A system of indicators and levels of evelaurae of the degree of manifestation of competences by students is also proposed, applying the matrix of competences. The focus is also on the presentation of the forms and methods of evelayre of the degree of manifestation of the skills by the students. The ways of evaluating the students’ desire to demonstrate their skills in the process of studying school subjects are also described in detail.Item REPERE TEORETICE ALE DEZVOLTĂRII COMPETENŢEI DE COMUNICARE CONTEXTUALIZATĂ LA CADRELE DIDACTICE(CEP USM, 2024) Georgescu, Nadia-MadalinaCommunication is a fundamental human skill that permeates every aspect of our lives. In educational settings, effective communication plays a pivotal role, not only in facilitating the transfer of knowledge but also in fostering a positive learning environment. One approach that has gained increasing attention in recent years is contextualized communication. This concept acknowledges that communication is not a one-size-fits-all endeavor but rather one that must be tailored to the specific context and audience. In this article, we will delve into the significance of contextualized communication in education, exploring its benefits and offering practical insights for educators.Item The curriculum at the decision of the school - a factor of progress in the development of communication skills of students(CEP USM, 2023) Banu, Vasilica-CarinaThe current social and economic dynamics recorded at the national level has determined the appearance of significant changes in the Romanian educational system. Thereby, schools and communities, especially those in rural areas, face a series of challenges aimed at the real needs of the beneficiaries of educational services. In order to improve and overcome such situations, schools and communities can benefit from specialized support, within the framework of implemented and accredited study programs or projects. They can be supported by the curriculum at the school’s decision. It must be seen as part of the entire curriculum and not as irrelevant in relation to the national one in force or being in contradiction with it. The student needs to experience a coherent curriculum, and not a fragmented, deficient one. Thus, the curriculum at the decision of the school must meet the national one and blend together. Since then the traditional subject-based curriculum has emphasized knowledge and understanding. Because of that, the role of the curriculum in the decision of the school has addressed to those desired competences that are too little developed specifically or explicitly by academic disciplines. Examples of such skills may include personal development, preparation for adulthood and economic life, encouraging the responsible being, etc.Item Proiectul de cercetare ca metodă de dezvoltare a competenței investigaționale la elevi din perspectivă interdisciplinară(CEP USM, 2023) Sîrbu, Irina; Șevciuc, MaiaÎn acest articol este evidențiat rolul proiectelor de cercetare în dezvoltarea competenței investigaționale la elevi, cu accent pe abordare interdisciplinară. Autorii subliniază importanța integrării mai multor discipline într-un proiect comun, permițând astfel elevilor să aplice și să consolideze cunoștințele lor într-un context complex și interconectat. Lucrarea scoate în evidență, de asemenea, adaptabilitatea acestei abordări, care poate permite atât lucrul individual, cât și cel în echipă, în funcție de circumstanțele specifice. În plus, se evidențiază maniera în care proiectele de cercetare contribuie la dezvoltarea competenței investigaționale la elevi, alimentându-le curiozitatea intelectuală și încurajându-i să exploreze în profunzime subiectele de studiu.Item ETOSUL CADRULUI DIDACTIC PRIN PRISMA COMPETENȚEI DE COMUNICARE ORATORICĂ(CEP USM, 2023) Rață, Lilian; Bîrnaz, NinaAcest articol reflectă rolul personalității cadrului didactic în procesul de comunicare pedagogică, privit prin prisma tridimensională a procesului de comunicare și anume: competența de comunicare, competența de comunicare oratorică și microcompetența etosul cadrului didactic. Această abordare evidențiază importanța profilului cadrului didactic în procesul de comunicare pedagogică în general și în procesul de comunicare oratorică în special. Competența de comunicare oratorică, prin definiție, presupune relaționare cu publicul prin discurs argumentativ care să-l ajute să penetreze gândirea auditoriului. În acest context se evidențiază etosul cadrului didactic, manifestat atât prin calități personale: inteligență, virtute, moravuri, încredere în sine, cât și profesionale: credibilitate, autoritate, reputație și similitudine cu publicul. Doar o astfel de abordare implică și motivează studenții în procesul de instruire, determinând succesul comunicării pedagogice în relația cadru didactic-student.Item REPERE TEORETICE ALE DEZVOLTĂRII COMPETENŢEI PENTRU MODUL SĂNĂTOS DE VIAŢĂ(CEP USM, 2021) Blîndul, MihaelaThe article is a theoretical study of the development of competence for a healthy lifestyle, approached from the perspective of attitude and behavior received from family of origin and its connection with the subsequent lifestyle of the individual. However, the multitude of changes requires adaptation as soon as possible to social conditions, and this must be done achieved from an early age and also in a way that is as environmentally friendly and beneficial to health.