Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 11
  • Thumbnail Image
    Item
    FORMATION AND DEVELOPMENT OF COOPERATION AND PARTNERSHIP RELATIONS EU - REPUBLIC OF MOLDOVA IN THE FIELD OF HIGHER EDUCATION
    (2022) Cornea, Sergiu; Mandaji, Elena
    In the modern world, the importance of the education is increasing as the most important factor in the formation of a new quality not only of the economy, but of the society as a whole. Its role is constantly growing along with the growing influence of human capital. This article aims to study the main stages in the formation of relations between the European Union and the Republic of Moldova in the field of higher education, since the education system of the Republic of Moldova is able to compete with the education systems of advanced countries. However, its advantages can be quickly lost if a nationwide educational policy will not be formulated, if the state will not restore its responsibility and active role in this area, will not carry out a deep and comprehensive modernization of higher education with the allocation of the necessary resources and creation of mechanisms for their effective use.
  • Thumbnail Image
    Item
    FORMAREA DE COMPETENŢE PROFESIONALE ÎN CONTEXTUL ACTUAL AL ÎNVĂŢĂMÂNTULUI SUPERIOR
    (CEP USM, 2013) Goraş-Postică, Viorica
    Autorul propune o sinteză a rezultatelor unui studiu dedicat învăţământului superior centrat pe competenţele solicitate de necesităţile formabililor şi de cele ale pieţei muncii din ţară, aflate în continuă schimbare. Ansamblul de competenţe profesionale dezvoltate în universităţi urmează să deschidă perspective reale de integrare socială şi profesionalăa tinerilor specialişti
  • Thumbnail Image
    Item
    ABSOLVENTUL UNIVERSITAR FAŢĂ ÎN FAŢĂ CU PIAŢA MUNCII
    (CEP USM, 2011) Repida, Tatiana; Lungu, Viorelia
    Today, the graduate education faces a number of problems to engage in empl oyment. These problems can be solved through the involvement / collaboration of both universities and employers. Lack of cooperation that has led to the existing gap, on one hand, the requirement of the company (educational beneficiaries) shall be guided to specific specialties and the labour market requires other specialties. Under these conditions, the higher education defines the objectives based on current and future requirements of society.
  • Thumbnail Image
    Item
    DESCRIPTORII DE PERFORMANŢE ACADEMICE PRIN PRISMA CADRULUI EUROPEAN AL CALIFICĂRILOR
    (CEP USM, 2009) Dabija, Ana
    In the present higher education changes context (the Bologna Process adhesion), it is important to consider as central elements of the qualifications evolution problem that must be connected to the work market dynamic trends. The employment announcements from different companies, institutions, enterprises, organization, etc. show up a set of conditions, knowledge, capacities, professional and management competences that employers require from the young specialists trained in the present educational system the quality an engagements of which depend on their future employments.
  • Thumbnail Image
    Item
    EDUCAŢIA ADULŢILOR ÎN CADRUL ÎNVĂŢĂMÂNTULUI SUPERIOR: UNELE PRACTICI INTERNAŢIONALE ŞI OPORTUNITĂŢI PENTRU REPUBLICA MOLDOVA
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2017) Poştan, Liliana
    Articolul prezintă raţionamente privind oportunitatea dezvoltării resurselor de educaţie a adulţilor în instituţiile de învăţământ superior. Având ca reper de analiză raportul Eurydice asupra educaţiei formale pentru adulţi în Europa, sunt descrise practici internaţionale de organizare a educaţiei adulţilor în universităţi. De asemenea, se analizează date statistice şi informaţii cu privire la accesibilitatea şi organizarea educaţiei adulţilor în învăţământul superior din Republica Moldova. Analiza vizează şi unele aspecte metodice cu privire la particularităţile andragogice ale didacticii universitare, la etapa actuală.
  • Thumbnail Image
    Item
    REALITĂȚI PEDAGOGICE DIN CEHIA, EXTRAPOLATE LA NIVEL INTERNAȚIONAL
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2018) Goraș-Postică, Viorica
    În articol autoarea prezintă aspecte relevante, experienţe, atitudini vizavi de realităţile curente ale societăţii cehe, în special sistemul educaţional, extrapolate la contextul internaţional. Este analizată problematica educaţiei pentru cultura democratică, abordată de Consiliul Europei la nivel transversal, şi sunt prezentate recomandările cu privire la implementarea Competențelor pentru Cultura Democratică în şcolile europene, pornind de la experienţa de pilotare a Cehiei.
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL UNIVERSITĂŢILOR ÎN EVOLUŢIA PROCESULUI EDUCAŢIONAL ŞI A CIVILIZAŢIEI EUROPENE
    (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2019) Dandara, Otilia; Parhomenco, Lilia
    Universităţile sunt instituţii de învăţământ de sorginte europeană: constituite ca rezultat al evoluţiei culturii europene, ele s-au dezvoltat în corelaţie cu evoluţia şi cerinţele mediului cultural european. Acest tip de instituţii a generat învăţământul superior, care, la diverse etape, a exprimat, prin structură, curriculum şi modul de relaţionare dintre profesor şi student, particularităţile comunităţii europene. De rând cu alte elemente ale culturii europene, învăţământul superior este promovat de universităţi şi pe alte continente, unde se adaptează specificului sistemului socioeconomic şi contribuie la dezvoltarea acestuia. Universităţile europene reflectă perioadele de criză şi de avânt ale civilizaţiei din acest teritoriu. La momentul dat, ele sunt considerate o sursă a crizei din societate, însă, totodată, la începutul secolului al XXI-lea, sunt apreciate drept mijlocul cel mai eficient şi resursa de valoare care poate asigura evoluţia societăţii europene. Actualmente, pe ”bătrânul continent” s-a constituit un spaţiu al învăţământului superior care are misiunea de a valorifica potenţialul uman şi a contribui la prosperarea comunităţii europene, prin valorificarea cunoştinţelor, a coeziunii sociale şi a diversităţii culturale
  • Thumbnail Image
    Item
    UTILIZAREA METODELOR DE PREDARE-ÎNVĂŢARE CENTRATE PE STUDENŢII CICLULUI I LA DISCIPLINA „FINANŢE”
    (CEP USM, 2017) Doga-Mîrzac, Mariana
    Componenta metodelor educationale are o importanţă majoră atât sub aspectul prestaţiei, cât şi din necesitatea de a integra calitatea în predare-învăţare orientată spre studiile superioare. Seminarul universitar reprezintă,ca şi cursul, o formă de bază a activităţii didactice în învăţământul superior. În cadrul seminarului accentul este plasat pe aprofundarea, sistematizarea cunoştinţelor şi pe formarea competenţelor cognitive şi aplicative, pe formarea de atitudini integrative. Diversitatea metodelor şi mijloacelor didactice utilizate în predare şi învăţare centrate pe student răspund unei nevoi fundamentale de variaţie, diferenţiere, nuanţare şi particularizare a activităţii didactice, totodată lărgind şi acumulând considerabil experienţa de predare a cadrului didactic şi experienţa de învăţare a studenţilor, oferind posibilitatea unor strategii de acţiuni multiple, adecvate la multitudinea sarcinilor şi circumstanţelor instructiv-educative.
  • Thumbnail Image
    Item
    EDUCAŢIA ADULŢILOR ŞI UNELE DIMENSIUNI ANDRAGOGICE ALE INVĂŢĂMÂNTULUI UNIVERSITAR DIN REPUBLICA MOLDOVA
    (CEP USM, 2014) Posțan, Liliana
    În articol realizăm o analiză a politicilor şi practicilor din Republica Moldova în domeniul educaţiei continue în universităţi, a unor dimensiuni andragogice ale învăţământului unuiversitar i relevăm, în special, oferirea de către universităţi a oportunităţilor de educaţie formală a studenţilor maturi. În articol sunt citate 5 surse de natură conceptuală, politică şi metodică ale cercetătorilor din domeniul educaţiei adulţilor şi mai multe surse electronice ce relevă statistici şi practici în domeniu. În rezultatul analizei, concluzionăm că educaţia adulţilor în universităţi şi particularităţile andragogice ale învăţământului superior derivă din raționamente de natură organizatorică a sistemului de învăţământ, psihosocială, demografică, economică, psihopedagogică.