Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13
Browse
31 results
Search Results
Item DIFERENȚE DE GEN PRIVIND PERCEPȚIA CONFLICTULUI MUNCĂ-FAMILIE(CEP USM, 2022-11-29) Potâng, Angela; Cebanu, MarinaStudiul a fost realizat în cadrul programului „Generații și Gen”. Cercetarea de față și-a propus identificarea diferențelor de gen în manifestarea conflictului muncă-familie, și anume percepția privind conflictul muncă-familie la femei și bărbați. În cadrul cercetării au fost implicați 10 044 persoane, cu vârsta cuprinsă între 15 și 79 dintre care: 38,1% persoane de gen masculin și 61,9% persoane de gen feminin. Rezultatele studiului sunt utile managerilor, specialiștilor în resurse umane, psihologilor organizaționali, actorilor implicați în procesul de luare a deciziilor privind politicile sociale, reprezentanților organizațiilor non-guvernamentale etc.Item MEMORIA ȘI ÎNVĂȚAREA(CEP USM, 2022-11-29) Potâng, AngelaÎn articol se pune accentul pe rolul memoriei în procesul de învățare la elevi. Importanța memoriei în activitatea cognitivă nu trebuie subestimată, deoarece fără procesele memoriei niciun tip de învățare nu este posibilă. Scopul cercetării date constă în a determina viziunile/opiniile cadrelor didactice, părinților și ale elevilor privind necesitatea antrenării memoriei, relația dintre nivelul de dezvoltare a memoriei și performanța în învățare, factorii stimulativi ai capacităților mnezice ale elevilor. Capacitățile mnezice ale elevului constituie un factor predictor puternic pentru performanța școlară, de aceea e nevoie ca memoria să fie îmbunătățită constant în cadrul activităților didactice.Item RELAȚIA DINTRE MOTIVAȚIA PROFESIONALĂ A CADRELOR DIDACTICE ȘI MANIFESTĂRILE BURNOUTULUI(2021) Potâng, Angela; Croitoriu, NicoletaÎn articol este abordată problematica motivației profesionale a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar în raport cu particularitățile de manifestare a sindromului burnout. S-a constatat că implicarea motivațională crește semnificativ capacitatea de adaptare a pedagogului la exigențele muncii didactice, astfel poate fi preîntâmpinat sindromul burnout.Item INFLUENȚA MANIPULĂRII MEDIATICE ASUPRA STĂRII DE BINE LA TINERI DIN PERSPECTIVA ABORDĂRILOR SOCIETALE CONTEMPORANE(Print-Caro, 2021) Potâng, Angela; Cebanu, MarinaMedia manipulation is a relatively recent concept that has emerged in the context of the development of new media. This study investigates the relationship between manipulation in the media space and the well-being of young people. A special interest was directed towards psychological assistance adapted to the psycho-social context in the digital age.Item CERCETĂRI PRIVIND PROCESUL DE ASIGURARE A ACTIVITĂȚII PSIHOLOGICE ÎN ȘCOALĂ (DIN PERSPECTIVA ELEVILOR DIN CICLUL LICEAL)(2021) Potâng, Angela; Șterbeț, RuxandraArticolul relevă rezultatele unui studiu constatativ, realizat pe un eșantion de elevi din clasele de liceu, care are drept scop identificarea viziunilor privind activitatea de asistență psihologică în sistemul de învățământ general. Se pune accentul pe rolul activităților psihologului în școală, orientate spre formarea unei personalități armoni oase a elevului. S-a constatat că există necesitatea organizării sesiunilor de informare pentru actorii sistemului educațional (elevi, părinți, profesori) cu privire la specificul serviciului psihologic în cadrul școlii.Item CERCETĂRI PRIVIND ASIGURAREA ACTIVITĂŢII PSIHOLOGICE ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂ MNT GENERAL DIN REPUBLICA MOLDOVA. MONOGRAFIE COLECTIVĂ(CEP USM, 2021) Potâng, Angela; Cojocaru, Natalia; Cerlat, Raisa; Tarnovschi, Ana; Dolinschi, Cristina; Guțu, OlgaLucrarea este elaborată în cadrul Proiectului 20.80009.1606.10: „Bazele teoretice şi metodologice ale asigurării activităţii psihologice în sistemul de învăţământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane”Lucrarea include studii cu privire la: reprezentarea socială a profesiei psihologului şcolar; solicitările organizaţionale în activitatea psihologului şcolar;adaptarea psihologică şi socială, adaptarea şcolară a elevului; valorificarea potenţialului comunicării; comportamentul antisocial al elevului; dezvoltarea sferei relaţionale a elevilor; afectivitatea elevilor; motivaţia elevului; memoria elevului; atenţia elevului; gândirea elevului; limbajul elevului.Item CERCETĂRI PRIVIND ASIGURAREA COMPONENTEI COGNITIVE ÎN ACTIVITATEA PSIHOLOGULUI ȘCOLAR(CEP USM, 2022) Potâng, AngelaProfesia de psiholog, relativ tânără pentru țara noastră, este una dintre ocupațiile dificile, caracterizată prin solicitări de ordin cognitiv, dar și emoțional. Articolul dat relevă datele unui studiu realizat pe un eșantion de 166 de elevi din ciclul liceal, care au fost chestionați cu referire la modul în care percep serviciile de asistență psihologică în școală. Se pune accentul pe caracterul multiaspectual al activității psihologului în instituția de învățământ, de la evaluarea și dez- voltarea proceselor psihice cognitive, a dimensiunilor de personalitate și până la aspecte legate de relațiile interpersonale și coeziunea de grup. Având în vedere complexitatea misiunilor ce revin unui psiholog din domeniul educațional, ne-am propus drept obiectiv de cercetare determinarea viziunilor elevilor privind modul de realizare a activității psihologice în instituțiile de învățământ cu referire la componenta cognitivă.Item ASPECTE PSIHOLOGICE PRIVIND IMPLICAREA FEMEILOR ȘI BĂRBAȚILOR ÎN CÂMPUL MUNCII(CEP USM, 2022-10-26) Cebanu, Marina; Potâng, AngelaDomeniul profesional este la fel de important, atât pentru femei, cât și pentru bărbați. Însă oportunitățile pentru ambele genuri, nu mereu sunt egale, din cauza percepțiilor și așteptărilor diferite. În acest studiu, ne-am întrebat care sunt aspectele psihologice ale implicării bărbaților și femeilor în câmpul muncii, și anume: satisfacția de cuplu, conflictul muncă-familie, implicarea în treburile casnice. Rezultatele obținute ne oferă o imagine mai clară asupra modului în care aceste trei aspecte interacționează și pot fi utilizate de către specialiștii în resurse umane, manageri, psihologi organizaționali, reprezentanți ai organizațiilor non-guvernamentale și alți actori sociali.Item ABORDĂRI TEORETICE ALE MECANISMELOR DE COPING ÎN PSIHOLOGIE(CEP USM, 2021) Potâng, Angela; Popescu, Monica-AndreeaItem TEORIILE PSIHOLOGICE ALE ÎMBĂTRÂNIRII(CEP USM, 2022) Potâng, Angela; Popescu, Monica-AndreeaVârsta a treia reprezintă vârsta transformărilor de ordin medical, profesional, social și familial și care impactează individul la nivel psihologic, cu efecte directe asupra comportamentului, cogniției și afectului. Solicitările de readaptare și restructurare uneori depășesc capacitatea vârstnicului de a le face față cu succes și astfel ecoul se observă în modul în care bătrânul relaționează cu persoanele din mediul său de proveniență, în atitudinea față de propria persoană, neglijându-se și pierzându-și speranța în mai bine. La nivel emoțional, bătrânul devine anxios, depresiv, iar la nivel fizic se ajunge la diferite tulburări psihologice, precum demența, delirul, depresia. Vârstnicii care sunt rezilienți și dețin strategii de coping adaptative au parte de o îmbătrânire de succes și manifestă o stare de bine psihologică.