Şcoala Doctorală Ştiinţe Sociale
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/11272
Browse
136 results
Search Results
Item Rolul auto-reprezentării în incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități intelectuale din Republica Moldova [Teză](2025) Cojocaru, Natalia; Malcoci, Ludmila (conducător științific)Analiza complexă, multidimensională a fenomenului auto-reprezentării persoanelor cu dizabilități intelectuale și evaluarea impactului său asupra incluziunii sociale a acestor persoane în Republica Moldova. Introducerea și contextualizarea conceptului de auto-reprezentare în cercetarea sociologică din Republica Moldova; dezvoltarea unei definiții proprii a auto-reprezentării persoanelor cu dizabilități intelectuale; elaborarea unui model logic al auto-reprezentării; aplicarea metodologiei cercetării incluzive în toate etapele cercetării.Item Rolul auto-reprezentării în incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități intelectuale din Republica Moldova [Rezumat](2025) Cojocaru, Natalia; Malcoci, Ludmila (conducător științific)Analiza complexă, multidimensională a fenomenului auto-reprezentării persoanelor cu dizabilități intelectuale și evaluarea impactului său asupra incluziunii sociale a acestor persoane în Republica Moldova. Introducerea și contextualizarea conceptului de auto-reprezentare în cercetarea sociologică din Republica Moldova; dezvoltarea unei definiții proprii a auto-reprezentării persoanelor cu dizabilități intelectuale; elaborarea unui model logic al auto-reprezentării; aplicarea metodologiei cercetării incluzive în toate etapele cercetării.Item Comunicarea strategică în domeniul securității și apărării naționale: necesități și perspective pentru Republica Moldova [Teză](2025) Mârzac, Elena; Ejova, Cristina (conducător științific)Scopul lucrării constă în analiza comunicării strategice în domeniul securității și apărării în raport cu necesitățile de securitate ale Republicii Moldova și identificarea perspectivelor de valorificare a acesteia. Obiectivele cercetării: Cercetarea și analiza istоriоgrаfică a comunicării strategice dintr-o perspectivă multidimensională; fundamentarea aspectelor conceptuale și teoretico- metodologice de cercetare a comunicării strategice în domeniul securității și apărării; delimitarea contextului și a procesului de instituționalizare a comunicării strategice în domeniul securității și apărării prin valorificarea experiențelor și practicilor internaționale; analiza comunicării strategice ca instrument de realizare a obiectivelor naționale în domeniul securității al Republicii Moldova; determinarea factorilor esențiali care condiționează necesitatea implementării comunicării strategice la nivel național; caracterizarea și analiza evoluțiilor și tendințelor privind instituționalizarea comunicării strategice, precum și identificarea perspectivelor de implementare a acesteia în sectorul de securitate și apărare; analiza modalităților de consolidare a comunicării strategice a Republicii Moldova în contextul mediului actual de securitate. Noutatea și originalitatea științifică a lucrării rezidă în efectuarea unei analize politologice complexe a comunicării strategice în domeniul securității și apărării naționale, precum și în identificarea impactului acesteia asupra instituțiilor din sectorul de securitate al Republicii Moldova.Item Serviciile sociale integrate pentru copiii în situație de risc: particularități de intervenție [Rezumat](2025) Coroban, Cristina; Cheianu-Andrei, Diana (conducător științific)Scopul cercetării este: analizarea particularităților intervenției prin servicii sociale integrate pentru copii în situații de risc din Republica Moldova, identificând modele eficiente de suport pentru depășirea situațiilor de risc. Obiectul cercetării îl reprezintă asistența copiilor în situație de risc în contextul politicilor de protecție a drepturilor copilului. Subiectul cercetării: intervenția prin servicii sociale integrate pentru depășirea riscurilor în rândul copiilor. Analiza teoretică a problemei cercetate a permis formularea ipotezei generale a cercetării: soluționarea problemelor copiilor aflați în situații de risc depinde de dezvoltarea și implementarea serviciilor sociale integrate bazate pe o abordare multidimensională, care include pregătirea adecvată a personalului și consolidarea colaborării sectoriale și intersectoriale.Item Serviciile sociale integrate pentru copiii în situație de risc: particularități de intervenție [Teză](2025) Coroban, Cristina; Cheianu-Andrei, Diana (conducător științific)Scopul cercetării: analizarea particularităților intervenției prin servicii sociale integrate pentru copii în situații de risc din Republica Moldova, identificând modele eficiente de suport pentru depășirea situațiilor de risc. Obiectivele cercetării: fundamentarea cadrului teoretico-metodologic privind copiii în situații de risc și intervențiile sociale integrate; analizarea legislației și a standardelor naționale și internaționale privind serviciile sociale integrate pentru familii și copii aflați în situații de risc din perspectiva identificării aspectelor lacunare și a nevoii de intervenție în plan național; studierea modelelor internaționale de bună practică în dezvoltarea serviciilor sociale integrate; investigarea rolului serviciilor sociale integrate în dezvoltarea abilităților parentale și competențelor sociale ale copiilor; examinarea tendințelor și oportunităților de dezvoltare a serviciilor sociale integrate pentru familiile în situație de risc în raport cu transformările sociale și economice; formularea recomandărilor pentru îmbunătățirea serviciilor sociale prin implementarea abordării integrate. Obiectul cercetării îl reprezintă asistența copiilor în situație de risc în contextul politicilor de protecție a drepturilor copilului. Subiectul cercetării: intervenția prin servicii sociale integrate pentru depășirea riscurilor în rândul copiilor. Noutatea și originalitatea științifică a cercetării efectuate constă în dezvoltarea unui model bazat pe drepturile și rolurile sociale ale familiilor în risc, evidențiind o abordare inovatoare pentru Republica Moldova – servicii sociale integrate. Inovația se reflectă în participarea activă a familiilor în toate etapele de intervenție. Problema științifică particularitățile de intervenție prin servicii sociale integrate pentru copiii în situație de risc, determină modul în care abordările coordonate și integrate sectorial și intersectorial pot răspunde eficient nevoilor complexe, facilitând accesul la resurse și contribuind la reducerea vulnerabilităților și promovarea incluziunii sociale.Item Integrarea socială a tinerilor care au părăsit sistemul rezidențial de îngrijire (cazul Republicii Moldova) [Rezumat](2025) Matas, Viorica; Cheianu-Andrei, Diana (conducător științific)Scopul tezei de doctorat constă în analiza particularităților și a provocărilor tranziției de la îngrijirea rezidențială la traiul independent al tinerilor, cu impact asupra integrării sociale a acestora, din perspectiva formulării măsurilor de politici publice eficiente.Pentru operaționalizarea scopului cercetării, au fost lansate următoarele obiective de cercetare:analiza abordărilor conceptuale și a teoriilor de referință privind cercetarea sistemului rezidențial de îngrijire și a elementelor componente ale integrării sociale ale tinerilor care părăsesc sistemul rezidențial de îngrijire; identificarea etapelor de evoluție ale sistemului rezidențial de îngrijire a copiilor rămași temporar sau permanent fără ocrotire părintească în Republica Moldova; evaluarea nivelului de pregătire a tinerilor, care părăsesc sistemul rezidențial de îngrijire, pentru viața independentă și trai în comunitate; analiza provocărilor cu care se confruntă tinerii care părăsesc sistemul rezidențial de îngrijire în procesul de integrare socială, în special cu referire la continuarea studiilor, acces la locuință, acces la servicii medicale, angajarea în câmpul muncii, suport financiar, auto reprezentare; relevarea bunelor practici internaționale privind asistența tinerilor în proces detranziție de la îngrijirea rezidențială la trai independent, cu accent pe serviciile de suport și asistență; analiza politicilor și a modelelor de bună practică implementate în plan național de asistare a tinerilor în proces de tranziție la trai independent; determinarea particularităților tranziției de la instituția rezidențială la trai independent a tinerilor din Republica Moldova, prin stabilirea tipologiei tranzițiilor;elaborarea recomandărilor de politici publice intersectoriale cu impact pozitiv asupra integrării tinerilor care părăsesc sistemul rezidențial de îngrijire.În calitate de obiect al cercetării este sistemul de îngrijire rezidențială ca parte a sistemului național de protecție socială, iar subiectul cercetării sunt particularitățile specifice ale procesului de integrare socială a tinerilor, care părăsesc sistemul rezidențial de îngrijire.Ipoteză principală a cercetării: pregătirea slaba a tinerilor la ieșirea din sistemul de protecție,rețeaua precară de servicii sociale destinate acestei categorii de tineri și lipsa unor politici comprehensive în domeniu se reflectă asupra nivelului de integrare socială a tinerilor, prin prezența dificultăților la angajare, în gestionarea resurselor financiare și stabilirea relațiilor sociale.Item Integrarea socială a tinerilor care au părăsit sistemul rezidențial de îngrijire (cazul Republicii Moldova) [Teză](2025) Matas, Viorica; Cheianu-Andrei, Diana (conducător științific)Scopul cercetării: analiza particularităților și a provocărilor tranziției de la îngrijirea rezidențială la traiul independent a tinerilor, cu impact asupra integrării sociale a acestora.Obiectivele cercetării: analiza abordărilor conceptuale și a teoriilor de referință privind cercetarea sistemului rezidențial de îngrijire și a elementelor componente ale integrării sociale ale tinerilor care părăsesc sistemul rezidențial de îngrijire; identificarea etapelor de evoluție ale sistemului rezidențial de îngrijire în Republica Moldova; evaluarea nivelului de pregătire a tinerilor, care părăsesc sistemul rezidențial de îngrijire pentru viața independentă; analiza provocărilor cu care se confruntă tinerii în procesul de integrare socială; relevarea bunelor practici internaționale privind asistența tinerilor în proces de tranziție de la îngrijirea rezidențială la trai independent, cu accent pe serviciile de suport și asistență; analiza politicilor și a modelelor de bună practică implementate în plan național de asistare a tinerilor în proces de tranziție la trai independent; determinarea particularităților tranziției de la instituția rezidențială la trai independent a tinerilor din Republica Moldova, prin stabilirea tipologiei tranzițiilor; elaborarea recomandărilor de politici publice intersectoriale cu impact pozitiv asupra integrării tinerilor care părăsesc sistemul rezidențial de îngrijire.Obiectul cercetării: sistemul de îngrijire rezidențială ca parte a sistemului național de protecție socială.Subiectul cercetării: particularitățile specifice ale procesului de integrare socială a tinerilor, care părăsesc sistemul rezidențial de îngrijire.Noutatea și originalitatea științifică: analiza procesului de integrare socială a tinerilor care părăsesc sistemul de îngrijire rezidențială; determinarea celor trei tipuri de tranziție (liniștită, instabilă,problematică); propunerea unor modificări de politici publice în baza analizei modelelor europene și a serviciilor sociale existente pentru această categorie de beneficiari în Republica Moldova.Problema științifică importantă soluționată: elucidarea situației actuale a tinerilor, care părăsesc sistemul rezidențial de îngrijire, precum și a dificultăților pe care aceștia le întâmpină în momentul părăsirii instituției rezidențiale, prin utilizarea metodelor cantitative și calitative.Semnificația teoretică a lucrării: delimitarea cadrului teoretic de analiză şi cercetare a procesului de integrare socială a tinerilor care părăsesc sistemul rezidențial de îngrijire, fapt posibil prin integrarea teoriilor din domeniul sociologiei, psihologiei sociale şi asistenței sociale.Item Rolul bibliotecii academice în managementul datelor de cercetare [Rezumat](2025) Lupu, Viorica; Țurcan, Nelly (conducător științific)Scopul lucrării este de a analiza și a defini rolul bibliotecii academice în gestionarea datelor de cercetare prin identificarea strategiilor, practicilor, tehnologiilor și competențelor necesare pentru sprijinirea cercetătorilor în managementul datelor de cercetare, precum și de a propune soluții pentru consolidarea capacităților bibliotecilor academice în contextul științei deschise. Ipoteza generală de cercetare poate fi formulată astfel: implementarea unui sistem de management al datelor de cercetare în bibliotecile academice din Republica Moldova va îmbunătăți calitatea, accesibilitatea și potențialul de reutilizare a datelor de cercetare, contribuind astfel la avansarea științei deschise și la dezvoltarea unui sistem de cercetare mai eficient și participativ în instituțiile academice din Republica Moldova. Această ipoteză se bazează pe premisele că gestionarea eficientă a datelor de cercetare este foarte importantă în contextul volumului crescut de date, că bibliotecile academice pot oferi expertiză și suport necesar și că promovarea transparenței și a accesului deschis la date contribuie la dezvoltarea unei culturi de cercetare participative și responsabile. Noutatea și originalitatea științifică a lucrării rezidă în contribuția semnificativă adusă la domeniului managementului datelor de cercetare prin abordarea unui subiect relativ nou și în curs de dezvoltare în instituțiile universitare și de cercetare din Republica Moldova. Prin analiza complexă a modului în care bibliotecile academice pot juca un rol important în managementul datelor de cercetare în era digitală și a științei deschise, teza evidențiază importanța acestor instituții nu doar ca depozite de cunoștințe, ci și ca actori-cheie în administrarea și diseminarea datelor științifice.Item Rolul bibliotecii academice în managementul datelor de cercetare [Teză](2025) Lupu, Viorica; Țurcan, Nelly (conducător științific)Scopul lucrării: definirea rolului bibliotecii academice în gestionarea datelor de cercetare prin identificarea strategiilor, practicilor, tehnologiilor și competențelor necesare pentru a sprijini cercetătorii în managementul datelor de cercetare (MDC) și a oferi soluții pentru consolidarea capacităților bibliotecilor academice în contextul științei deschise.Obiectivele: analiza abordărilor teoretico-conceptuale privind managementul datelor de cercetare; analiza rolului și importanței bibliotecilor academice în gestionarea datelor de cercetare; evaluarea practicilor, serviciilor și potențialului bibliotecilor în domeniul managementului datelor de cercetare; identificarea nevoilor și cerințelor bibliotecilor și ale comunității academice în ceea ce privește gestionarea datelor de cercetare; elaborarea modelului serviciilor de suport în managementul datelor de cercetare; identificarea competențelor necesare bibliotecarilor; cercetarea percepțiilor și atitudinii bibliotecarilor cu privire la furnizarea serviciilor de management al datelor de cercetare; examinarea opiniilor cercetătorilor din Republica Moldova cu privire la deschiderea și partajarea datelor de cercetare; propunerea unor recomandări și strategii pentru îmbunătățirea și optimizarea rolului bibliotecilor în domeniul managementului datelor de cercetare. Noutatea și originalitatea științifică rezidă în aprofundarea cercetărilor teoretice și practice în domeniul managementului datelor de cercetare prin realizarea unei analize complexe a modului în care bibliotecile academice pot contribui semnificativ la acest proces în contextul erei digitale și al științei deschise. Rezultatele noi pentru știință: lucrarea propune un model de servicii de suport pentru managementul datelor de cercetare, adaptat la nevoile specifice ale cercetătorilor și aliniat tendințelor actuale în gestionarea datelor de cercetare, precum și modele de politici și bune practici în managementul datelor de cercetare.Item Particularităţile psihosociale ale calităților voinţei personalităţii elevului [Teză](2025) Lungu, Tatiana; Paladi, Oxana (conducător științific)Scopul cercetării: constă în analiza particularităților calităților voinței în funcție de diverși factori psihosociali și dimensiunile personalității, elaborarea și implementarea unui program de intervenţie psihologică destinat dezvoltării calităților voinței la elevi. Obiectivele cercetării: analiza și sinteza literaturii de specialitate privind particularitățile psihosociale ale voinței și a calităților voinței; evidențierea diferențelor în funcție de diverși factori psihosociali (gen, nivel de studii, vârstă, mediul de proveniență, reușita academică, tipul de probleme școlare, implicarea în activități extrașcolare), pentru voință și calitățile voinței la elevi; determinarea corelațiilor dintre voință, calitățile voinței și dimensiunile personalității elevului; identificarea profilurilor personalității elevului cu diferite niveluri de manifestare a voinței; elaborarea, implementarea și evaluarea eficienței programului de intervenție psihologică pentru dezvoltarea voinței și a calităților voinței la elevi. Noutatea și originalitatea științifică: se bazează pe abordarea teoretico-experimentală a relațiilor dintre calitățile voinței la elevi, în funcție de diverși factori psihosociali (gen, mediul de proveniență, vârstă, nivelul de studii, reușita academică, tipul de probleme școlare, implicarea în activități extrașcolare), precum și în corelarea acestora cu dimensiunile personalității. Un alt aspect inovator al lucrării se evidențiază prin dezvoltarea și evaluarea experimentală a unui model de intervenție psihologică destinat dezvoltării voinței și a calităților volitive la elevi, precum responsabilitatea, inițiativa, hotărârea, independența, rezistența, insistența, energia, atenția și perseverența. Rezultatele cercetării obținute care contribuie la soluționarea problemei științifice importante: vizează determinarea particularităților calităților voinței în corelație cu o serie de factori psihosociali, precum genul, mediul de proveniență, vârsta, nivelul de studii, reușita academică, tipul de probleme școlare și implicarea în activități extrașcolare. De asemenea, a fost analizată corelația dintre calitățile voinței cu diversele dimensiuni ale personalității. Un alt rezultat semnificativ constă în elaborarea profilurilor personalității elevului cu diferite niveluri de voință, din prisma dimensiunilor personalității, în ultimă etapă fiind elucidat impactul implementării programului de intervenție psihologică asupra dezvoltării voinței la elevi.