Facultatea de Litere / Faculty of Letters
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10
Browse
5 results
Search Results
Item RESURSELE LIRICIZANTE ALE VOCII ÎN NARAȚIUNEA HOMODIEGETICĂ(CEP USM, 2024) Gabura, CarolinaThe article includes several dissociations of the narrative voice as a constitutive factor of the lyric regime in the homodiegetic narrative. Following the contribution of scholars M. Bal, J.-M. Barberis, G. Konopczynski when delimiting the constituents of the voice on the linguistic level, I extended the valorization of this notion also on the narrative level, analyzing some of its essential components: pauses, tempo, timbre. I established that the relevance of study of the voice within the homodiegetic lyric regime resides in the fact that it is instituted by a personal self, endowed with a voice that “speaks”, in a certain way, the narrated contents, therefore I elucidated the properties of the narrative voice, proving that in the prose of M. Sadoveanu, L Blaga, Z. Stancu, M. Drumeș, they contribute to maintaining the lyrical narrative regime. We also observed the connection between the narrative regime and the text, revealing the fact that the lyricization of the homodiegetic narrative regime, for example, is signaled, in the text plane, by different graphic signs (suspension points, pause line, etc.).Item RENDERING DETAILS OF LITERARY SETTINGS IN FILM ADAPTATIONS OF ENGLISH NOVELS(CEP USM, 2019) Sudniţîna, AlexandraThe article in question is based on the language analysis of the properties of English novel setting rendition in cinematic narration. Treating film adaptations of contemporary literary works suggests new research possibilities based on conveying verbal messages from various perspectives. The goal of the scientific research is to identify and analyze the linguistic means and figures of speech indicating key aspects of literary settings, the basis for the contrastive and comparative analysis of the literary and cinematic space being thus contoured. The study reveals language traits of the modificati ons the place of the action undergoes in modern English prose film adaptations.Item TEORII ALE PERSPECTIVEI NARATIVE(CEP USM, 2013) Ţau, ElenaPerspectiva narativă sau punctul de vedere reprezintă o categorie complexă, a cărei studiere a generat multe teorii. Nu puţini naratologi afirmă că noţiunea respectivă este greu de definit, descriind-o cu ajutorul unor termeni metaforici inventaţi (fereastră, filtru, reflector, focalizare...), iar, drept urmare, imprimându-i înţelesuri diferite, largi şi înguste. Cercetarea unui şir de concepte ale perspectivei relevă meandrele evoluţiei acesteia: ea fie este asimilată modului narativ (P.Lubbock, N.Friedman), fie este restrânsă la profunzimea cunoaşterii (J.Pouillon, Tz.Todorov), fie este tratată drept focalizare (G.Genette, M.Bal ş.a.). Analiza diverselor concepte are ca scop justificarea opţiunilor terminologice ale autoarei şi reconsiderarea noţiunii în cauză ca instrument de lucru.Item TEHNICI NARATIVE ÎN ROMANUL LUI CAMILO JOSÉ CELA „LA COLMENA”(CEP USM, 2016) Mîrzac, LauraÎn acest articol ne-am propus să efectuăm o analizăa romanului consacratului scriitor spaniol Camilo José Cela „La colmena” (1951), atenţia principalăfiind centratăasupra mai multor inovaţii de ordin formal, caracteristice pentru proza spaniolădin a doua jumătate a secolului XX – începutul secolului XXI. În acest sens, ni se pare oportună o elucidare mai detaliat A a unor asemenea aspecte ca perspectiva multiplă, statutul naratorului, inserarea dialogului, prezenţa limbajului colocvial etc.Item STIL ŞI PERSPECTIVĂ ÎN ROMANUL LUI MIGUEL DELIBES “LOS SANTOS INOCENTES”(CEP USM, 2015) Mîrzac, LauraMiguel Delibes (1920-2010) reprezintă, indiscutabil, una din somităţile literaturii spaniole din a doua jumătate a secolului XX – începutul secolului XXI. Vasta operă literară a acestuia se distinge printr-o excelentă stăpânire a limbiicastiliene, fapt pentru care ne-am propus să efectuăm o analiză a romanului “Los santos inocentes” (1981), care prezintăo serie întreagă de particularităţi semnificative, şi anume: stilul indirect liber, punctuaţia specifică, abundenţa ialogurilor, combinarea registrelor etc.