Facultatea de Litere / Faculty of Letters
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10
Browse
2 results
Search Results
Item TERMINOLOGIA ÎN DOMENIUL TURISMULUI. ISTORIC ȘI APLICATIVITATE(CEP USM, 2022-05-13) Butucel, LiaTurismul ca fenomen economic şi social nu are o istorie foarte lungă. Începutul acestuia se regăseşte în jurul secolului al XVIII-lea. De-a lungul deceniilor care au urmat, turismul a evoluat într-o adevărată industrie, impunânduse cu o dezvoltare spectaculoasă în epoca contemporană şi devenind una din ramurile profitabile ale economiei internaţionale. Ca subramură a economiei, turismul, definit ca fiind un fenomen socio-economic, este industria creată pentru obţinerea unor satisfacţii generate de nevoia umană de cunoaştere, recreere şi recuperare. Pornind de la faptul că orice fenomen îşi indică proba de durabilitate şi prin pătrunderea sa în limbă, ţinem să amintim turismul, îşi creează propriul său limbaj, propriul lexic şi e lesne de înţeles că terminologia care abordează turismul la ora actuală este foarte diversă şi foarte extensivă. Trebuie să menţionăm aici că terminologia turismului în limba română actuală presupune o evoluţie treptată în plan istoric, consemnându-se apariţia şi modificările de concepte şi de termeni, în strânsă legătură cu dinamica evoluţiei acestei activităţi. Un termen folosit la un moment dat se modifică, actualizându-se şi dezvoltându-se, determinat de caracteristicile de reprezentativitate ale momentului dat. În această idee, facem încercarea de a prezenta câteva aspecte istorice în evoluţia terminologiei turismului.Item DISCURSUL TURISTIC ÎNTRE METAFORĂ ȘI PRAGMATISM LINGVISTIC(CEP USM, 2019) Foltea, Inesametafora ca formă specifică de “transfer de trăsături semantice” între două obiecte, între doi termeni în scopul obținerii unui sens nou, este cunoscută demult. Istoria acestui trop începe cu istoria homo sapiens, din momentul când acesta a intuit că pentru a renova “lucrurile” trebuie să le numească „mai altfel”. Discursul turistic de abia începe să-și contureze frontierele. În plan diacronic – de cercetare el nu poate încă concura cu alte discursuri cum ar fi cel juridic, diplomatic, științific. Azi nu putem concepe o bună gândire la nivel de industrie turistică fără o exteriori- zare într-o formă și într-un limbaj perfect adecvate. În această “bună gândire” metafora joacă un rol de frunte, dacă nu chiar unul primordial. Interesul persuasiv și accesibilitatea discursului turistic se leagă de actualitatea me- taforei, a mecanismului semantic complex pe care aceasta o are. Metaforele discursului turistic au o funcție mai întâi de toate de “a captura”, de a dori ca “lucrurile” să fie subtilizate, chiar stilizate. Ele au mereu o încărcătură conotativă sporită, individualizată.