Facultatea de Litere / Faculty of Letters
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/10
Browse
6 results
Search Results
Item Stratégies d’adaptation des curricula universitaires en formation des traducteurs aux attentes du marché de travail local et international(CEP USM, 2024) Zbanț, Ludmila; Roșcovan, Nina; Grădinaru, AngelaLes réalités sociales qui cadrent l’activité humaine à l’heure actuelle sont marquées par les présences de la globalisation qui génère de nouveaux types de relations dans tous les secteurs économiques, mais aussi dans la gestion de la santé publique (les pandémies), l’éducation (la tendance à assurer les conditions des mobilités académiques grâce au système des crédits académiques, des doubles diplômes, de l’harmonisation des curricula, etc.). On pourrait donc accepter un monde presque sans frontières au propre et au figuré. Les universités se retrouvent dans la situation d’une coordination de plus en plus aiguillée vers le monde du travail, vers l’internationalisation des formations universitaires qui se veulent très proches des conditions de l’activité professionnelle dans différents secteurs. Nous voulons mettre en valeur les changements qualitatifs qui ont lieu dans les formations universitaires (analyse de l’actualisation et de la mise en place des curricula) des traducteurs et des interprètes de conférences, en particulier au niveau du master. Sans doute, le rôle du numérique s’avère très important et les changements des curricula se produisent indubitablement sous l’impact des réalités sociales nouvelles. Les formations à distance et les plateformes didactiques sont des instruments qui contribuent au bon fonctionnement de ces formations et à l’autonomie des formés, tout cela dans le souci de la construction de l’avenir des futures générations, y compris des professionnels de la traduction.Item CÂT DE MULT ARE NEVOIE CERCETAREA LINGVISTICĂ DE BIG DATA ȘI INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ?(CEP USM, 2024-10-25) Ungureanu, ElenaStudiul Big data și inteligența artificială în cercetarea lingvistică (Cluj-Napoca: Casa cărții de știință, 2024), semnat de Cristina Bleorțu şi Lavinia Seiciuc (Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava), reprezintă una din puţinele contribuţii destinate cercetătorului lingvist de generaţie nouă, care reuşeşte să utilizeze abil intrumentele oferite de tehnologiile computaţionale în cercetarea limbajului. În lucrare sunt prezentate 4 lingvistici de corpus de ţară (Spania, Franţa, Italia, Portugalia), la care adaugă o analiză pertinentă a lingvisticii de corpus din România. Toate aceste corpusuri se bazează pe big data, care sunt şi vor fi utilizate tot mai mult în analizele pe care le vor livra progresiv instrumentele de inteligenţă artificială. Componenta practică a lucrării se referă la ilustrarea modului de adnotare a scrisorilor din cadrul proiectul online de digitalizare a corespondenței lui Eugeniu Coșeriu cu titlul: DiLeCos – Digitized Letters to Eugenio Coseriu, precum şi prezentarea unui model de procesare cu programul R a unui corpus literar (romanul Maitreyi de Mircea Eliade).Item THE ROLE OF AI IN DEVELOPING ENGLISH(Editura USM, 2024) Voloșciuc, InaArtificial Intelligence (AI) has rushed into the modern world, revolutionizing certain areas of life. However, AI is no longer science fiction, it is a reality we are dealing with as software and platforms are used daily by all digital humanity. Therefore, the article under consideration is aimed at reflecting on the historical aspects of AI, its role in the development of the English language, focusing on the variety of AI neologisms created under its influence, as well as their identification in online dictionaries.Item TENDINȚE, PROBLEME DE CERCETARE ȘI UTILIZAREA INTELEGENȚEI ARTIFICIALE (AI) ÎN DEVOLTAREA COMPETENȚELOR DE COMUNICARE ÎNTR-O LIMBĂ STRĂINĂ LA STUDENȚI(Editura USM, 2024) Slobodaniuc, Alina; Șofranschii, AlinaIn the contemporary era of digital advancements, the fusion of artificial intelligence (AI) methodologies with language education has emerged as a revolutionary approach to both teaching and learning. This comprehensive article thoroughly examines how AI techniques are applied in teaching modern French to enhance communication skills. Through an exhaustive exploration of existing literature, theoretical frameworks, and practical insights, this paper sheds light on the potential benefits, challenges, and pedagogical considerations associated with the integration of AI in French language education. It delves deeply into various AI-based tools and techniques such as machine learning algorithms, natural language processing (NLP), chatbots, virtual reality (VR) simulations, and augmented reality (AR), elucidating their roles in optimizing language acquisition and nurturing communicative competence. Furthermore, ethical concerns, future directions, and implications for both research and practice in AI-enhanced French language education are also addressed within the scope of this article.Item TENDINȚE DE ACCEPTARE LINGVISTICĂ ȘI IMPACTUL ACESTEIA ÎN LIMBAJUL STANDARD(Editura USM, 2023) Galben, IngaThe proliferation of new technologies, particularly those based on artificial intelligence, has ushered in changes in communication patterns and the speed at which language evolves. English, with its linguistic prestige, has become the lingua franca in the virtual space of private organizations and educational institutions, facilitating the acceptance of diverse forms of communication. Foreign investments have brought new cultures and communication styles, which are often adopted by local organizations. Social networks and online media have also contributed to the evolution of standard language. The advent of open access to artificial intelligence platforms has raised questions about how this technology will influence human life and communication. The aim of this paper is to analyze the key factors driving the change in standard language and the level of acceptance of these changes.Item EVOLUȚIA TERMINOLOGIEI ÎN DOMENIUL INTELIGENȚELOR COGNITIVĂ , EMOȚIONALĂ ȘI ARTIFICIALĂ ÎN LIMBA ENGLEZĂ(CEP USM, 2020) Nichita, CristinaStudiul prezintă o analiză comparativă,dintr-o perspectivă funcțională, a terminologiei din domeniile: inteligența cognitivă, inteligența emoțională și inteligența artificială. Încercăm să observăm evoluția termenilor în plan diacronic în domeniile anunțate, indicând și cazuri de reterminologizare sau de conexiuni interdisciplinare. Scopul lucrării își are sprijinul pe analiza unui mini-corpus determeni din domeniul inteligențelor de -a lungul istorieiprin care scoatem la suprafață evoluția acestei terminologii mai alesla nivel conceptual.